DSC_0006

TEST BMW X5 PERFORMANCE

18. 10. 2011 • BMW, Testy

Minulý rok jsme Vám jako první na světě přinesli test X6 PERFORMANCE a nyní je čas se podívat i na její sestřičku. BMW X5 se již v prvopočátku výroby stalo oblíbeným SUV, které splňovalo veškeré požadavky na komfort, kvalitu, výbavu a hlavně oplývalo stále více váženým puncem automobilky s modrobílou vrtulí ve znaku. V současné době tedy není velký zázrak jej potkat na našich silnicích. Já jsem však nedávno k testu dostal verzi, pro kterou je slovo “tuctová“ bráno za hrubou urážku. Ptáte se proč? Testovaná verze má totiž v názvu jednu přidanou hodnotu, slovo Performance. Pravověrní nadšenci teď jistě zbystří a těm méně znalým bude zatím stačit jen to, že se s touto konkrétní verzí nesveze žádná jiná redakce, než ta naše! Až o tak exkluzivní kousek se tedy jedná…

Všechno začalo dnem, kdy jsem byl na cestě ke kolegovi Ondřejovi, který mi měl X5 předávat. Věděl jsem, že se bude Performance lišit od standardních faceliftovaných sourozenců, pohled, který se mi však při prvním kontaktu naskytnul, mi doslova položil čelist na zem. Optický paket totiž udělal v celkovém vzezření malou revoluci, díky které byl později tento kousek středem pozornosti všude, kde jsem s ním byť jen na okamžik zastavil.

Ono to totiž s tím paketem není jen tak. Jedná se o originální příslušenství BMW, které je určeno pro nové nebo již starší modely. Jednotlivé prvky se zaměřují jak na exteriér a interiér, tak i na podvozek a motor. Vše je samozřejmě navrhováno ke zvýšení sportovního potenciálu vozu.

Aerodynamický kit z programu BMW Performance je tvořen předním nárazníkem, nástavci prahů, stejně tak jako doplňkem zadního nárazníku. Vše je samozřejmě lakováno v kontrastním stříbrném laku. Nejvíc vedle jsem však byl z 21“ hořčíkových kol, jež jsou ve srovnání s konkurencí o více než 1500 gramů na kus lehčí, což příznivě pomáhá redukci neodpružené hmotnosti. Jinak se však testované BMW nijak nelišilo od klasické faceliftované X5. Zepředu tedy můžete obdivovat dravé tvary, ohromné vstupní otvory pro přístup vzduchu v předním nárazníku, démonicky působící světla a masivní ledvinky. Boční linie je směsí původních tvarů s trochou moderny. To se ovšem netýká již zmiňovaných hořčíkových kol, na které Vám stejně vždy v prvé řadě sjede pohled. Zezadu si pak mnohdy v dáli popletete X5 s dodávkou, to se ale není čemu divit, jelikož je opravdu obrovská. Avšak i zezadu se nevyhnete pohledu na odkrytá zadní kola, která mají šířku neuvěřitelných 325 milimetrů a přivádějí v úžas nejen kolemjdoucí, ale hlavně řidiče jedoucí za Vámi. Upřímně řečeno bych ale nechtěl být jedním z těch, kteří vykryjí svým čelním sklem kámen, vymrštěný právě tímto SUV.

Po prvním usednutí za volat a lehce překvapen z automatického dovírání dveří však zjišťuji, že se testovaná verze omezila pouze na vnější optický paket s cedulkou Performance. O tom, že sedíte v něčem výjimečném, jste informováni pouze skrze sportovní pedály a Alcantarou potažený sportovní volant, jenž je ve své spodní části zploštělý. I zde však u BMW odvedli výbornou práci, jelikož má volant ideální poměr mezi průměrem a tloušťkou věnce. Jinak je vše tak, jak jsme u X5 zvyklí. Sedí se tedy v elektricky plně nastavitelných, kožených sedačkách, jenž v zatáčkách dle potřeby dofukují bočnice a představují tak perfektní oporu všech částí těla. Spokojen jsem však nebyl s tvarem zadních sedaček, jenž zde představují spíše takovou luxusní koženou lavici. Veškeré ovladače jsou ergonomicky rozmístěny po přístrojové desce, takže si velmi rychle zvyknete, kde se který ovladač nachází. Většinu funkcí však budete stejně ovládat pomocí intuitivního systému iDrive, který byl součástí testované verze a na jehož ovládání si rovněž rychle zvyknete. Samozřejmostí je u všech BMW perfektní výběr použitých materiálů, o dokonalém slícování dílů se snad ani bavit nemusíme. Co do prostornosti jsem neměl problém při jakémkoliv nastavení sedadla řidiče. Místo neschází nad hlavou, v oblasti loktů ani kolen a to ani pro zadní cestující, kteří měli sedadla před sebou seřízena pro osobu o výšce 190 centimetrů. Obrovskou výhodou je u BMW X5 i zavazadlový prostor, který má ve své základní konfiguraci objem 620 litrů a po sklopení sedaček až 1750 litrů prostoru. Velmi příjemným prvkem je plně elektrické otevírání a zavírání víka zavazadelníku, takže odpadá onen zimní neduh se špinavými prsty.

Zkoumání interiéru již bylo dost, nyní je tedy na čase vdechnout život naftovému srdci pod kapotou. Mačkám tedy startovací tlačítko a jsem pln očekávání z projevu agregátu s označením 40d. Zde však ruka inženýrů BMW Performance nesáhla vůbec, takže si o Power Kitu můžu nechat tak akorát zdát. Šlo ale čistě o zvědavost, jelikož i bez něj má motor síly na rozdávání. Pod označením 40d se totiž ukrývá dvakrát přeplňovaný řadový šestiválec o zdvihovém objemu 2993 kubických centimetrů, disponující výkonem 225 kW. Točivý moment 600 Nm, dostupný od 1500 do 2500 otáček je pak skrze široká kola schopen roztočit Zemi o něco rychleji! Zrychlení z 0-100 km/h zvládne SUV o hmotnosti více jak dvě tuny za úctyhodných 6,6 vteřiny, s čímž hravě strčí do kapsy kdejaký hot hatch či rádoby nadupanou limuzínu. Nečekejte však, že Vás takové zrychlení nějak rázně zatlačí do sedačky, za což jsou zodpovědné tři hlavní aspekty – skoro až atmosféricky lineární zátah agregátu, skvěle fungující pohon všech kol xDrive a vynikající osmistupňová automatická převodovka. Tak jako tak ale nepřijdete o neskutečně rychle zužující se spektrum vidění, které je ještě umocněno vysokým posazem za volantem. Nejvíce překvapeni však budete lehkostí, s jakou je X5 schopna pružně zrychlovat! Především na dálnici jsem při dodržení předpisové rychlosti zažil několik úsměvných situaci s blikajícími vozy ve zpětném zrcátku. Při kickdownu se z nich velmi rychle stávaly jen třepotající se tečky někde v dáli za mnou. Síla agregátu je však v ohromujícím poměru mezi výkonem a dosahovanou spotřebou. Díky nízkému položení točivého momentu odpadá nutnost vytáčení motoru a to zajistí spotřebu mimo město okolo 10 litrů nafty na 100 kilometrů. Ve městě se hodnota zvedne zhruba o 3 litry, v dálničním provozu Vám však při dodržení limitů zaplesá peněženka blahem. Spotřeby 8,8 litru jsem na tomto bezmála 400 kilometrů dlouhém úseku s podobným SUV ještě nedosáhl..

Po prvních kilometrech za volantem BMW X5 jsem si velmi oblíbil vysoký posaz za volantem, díky kterému máte ideální rozhled o dění kolem vozu. O práci naftového agregátu pod kapotou se dozvídáte v podstatě pouze z ukazatele otáček, jelikož není v těch nízkých absolutně slyšet. Ideální mi přišlo nastavení elektronického posilovače řízení, avšak až do chvíle, kdy jsem zmáčknul tlačítko Sport na středovém tunelu. Poté totiž volant více ztuhne a to mi vzhledem k určení vozidla a hlavně širokým předním kolům nepřijde jako dobrý nápad. S volantem se pak totiž musíte na výjezdu ze zatáčky občas poprat, a proto jsem nechával režim Sport, který má mimo jiné dopad i na převodovku a na reakci plynového pedálu, stále vypnutý. Velmi mile jsem byl však překvapen způsobem, jakým dokáže X5 v zatáčce díky elektronickým stabilizátorům držet stopu a uchovat boční náklon karoserie na vynikající úrovni. Hlavně zde ale platí díky velké váze automobilu pravidlo, že fyzika se zkrátka oklamat nedá a po překročení limitu má řidič plné ruce práce s udržením dvoutunového kolosu na silnici. Jediným štěstím je, že je tento limit položen hodně, hodně vysoko. Hluboká poklona tedy patří inženýrům od BMW za vynikající podvozek, který skvěle tlumí nerovnosti i na vytlučené dálnici D1 a poskytuje tak adekvátní jízdní komfort pětici cestujících. Smutní nebudete ani při pohybu ve městě, kde je X5 přes svou velikost jako doma. Především při parkování oceníte zadní kameru, přenášející obraz na obrazovku informačního systému, o dění kolem vozu zase informuje dvojice kamer, umístěné po stranách předního nárazníku. Ona ta velikost ale nakonec není na škodu, jelikož v hustém provozu je vždycky pánem ten větší.

Svezení s BMW X5 40d Performance pro mě bylo velice poučnou zkušeností. Díky pár dnům za volantem jsem se znova přesvědčil o pověstné německé preciznosti a dokonalosti v oblasti motorů, převodovek a vlastně všeho, co dělá auto autem. Nemá cenu se bavit o tom, že se testovaná verze, vybavená příslušenstvím Performance, přes svůj původní potenciál na terén nesmí ani podívat a že se bude raději pohybovat ve městech, kde ji budou řídit slečny s věkem do třiceti let. Ty se mimo jiné musely v mládí velice dobře učit, jelikož má základní X5 40d cenovku lehce nad 1,6 milionu korun. A testovaná verze? Se všemi výbavovými příplatky a optickým paketem Performance si připravte minimálně 2,5 milionu korun. Po pár kilometrech za volantem ale přijdete na to, že cena je jedna z mála špatných vlastností tohoto vozu. Hned po nepříjemně vrzajícím sedadle řidiče.

Plusy

  • Tichý chod motoru
  • Vnější optický paket
  • Kvalitní materiály v interiéru
  • Spotřeba paliva
  • Jízdní komfort
  • Skvělé dílenské zpracování
  • Exkluzivita
  • Automatická převodovka

Minusy

  • Vysoká cena příplatkové výbavy
  • Vrzající sedadlo řidiče
  • Komfort na zadních sedačkách
  • Nemožnost vyjet do terénu díky 21″ diskům

Cena v základní výbavě: 1 602 900,-Kč


Základní výbava:

Protiblokovací systém brzd (ABS), včetně asistenta brzdění (BA) a řízení brzd při zatáčení (CBC), Dynamické řízení stability (DSC), včetně Dynamického řízení trakce (DTC), airbagy pro řidiče a spolujezdce, přední a zadní hlavové airbagy, indikátor “Runflat” – pasivní monitoring všech 4 kol se světelným indikátorem, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, integrovaná ochrana proti bočnímu nárazu, bezpečnostní pásy s automatickým navíjením, pyrotechnickými pásovými napínači a omezovači napínací síly, zadní s 3-bodovými pásy pro všechna místa, 18″ kola z lehké slitiny “Star spoke 209″, 8,5 J x 18 s letními pneumatikami 255/55 R18, dojezdové pneumatiky “Runflat” včetně indikátoru, bez náhradního kola, elektrická parkovací brzda ovládaná tlačítkem na centrální konzole, přední a zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním a senzorem opotřebení brzdových destiček, posilovač řízení s proměnným převodem řízení, 6ti stupňová samočinná převodovka s elektronickou volicí páčkou a funkcí “Steptronic”, kruhové koncovky výfuku z nerezavějící oceli, viditelné, 1 na každé straně, filtr pevných částic, “xDrive” – permanentní pohon všech kol s plně variabilním rozložením trakce mezi přední a zadní nápravu, automatická brzda diferenciálu, dvoustupňová brzdová světla, mlhová světla, přední sklopná loketní opěrka na středové konzole s odkládacím prostorem, podlahové rohože, varovný trojúhelník a lékárnička, zadní sedadla, vnější manuálně výškově nastavitelné a odnímatelné opěrky hlavy, centrální integrovaná a výškově optimalizovaná opěrka hlavy, sklopitelná centrální loketní opěrka s 2 integrovanými držáky nápojů, upevňovací systém dětské sedačky ISOFIX, 2x na vnější straně zadních sedadel, sklopitelná zadní opěradla, dělená v poměru 40:60, částečně elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce, tříramenný kožený volant o průměru 391 mm, výškově a podélně manuálně nastavitelný volant, 2-zónová automatická klimatizace, termoizolační, zeleně zabarvená skla a vrstvené čelní sklo, odkládací prostory v centrální konzole, v předních a zadních dveřích, odpadkový koš vzadu vpravo, vyhřívaná, elektricky nastavitelná asférická vnější zpětná zrcátka s kryty v barvě vozu, “Car-/Key-Memory” – paměťová funkce v klíči, elektrické ovládání předních a zadních oken s možností uzamknutí ovládání, ochranou proti přivření a funkcí pro otevření /zavření všech oken najednou, dvoudílné dveře zavazadlového prostoru se samostatně otvíratelnou vrchní částí, multifunkční volant, vyhřívané trysky ostřikovačů, tlačítko Start/Stop pro automatické startování a vypínání motoru, 12V zásuvky v zavazadlovém prostoru, zadní části centrální konzoly a odkládací schránce vpředu, 4 upevňovací oka v zavazadlovém prostoru, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, připojení AUX-In ve středové konzole, ukazatel venkovní teploty, palubní počítač, 6.5″ barevný kontrolní displej, 8 programovatelných tlačítek systému “iDrive”, BMW Basic Service Inclusive – 5 let / 100.000 km

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 225 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 1500 – 2500
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 236
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 6.6
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.8 / 6.8 / 7.5
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 620 / 1750
Objem nádrže (l): 85
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2185 / 680
Rozměr pneu: 255/50 R19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry:
a) délka (mm): 4857
b) šířka (mm): 1933
c) výška (mm): 1776
d) rozvor (mm): 2933
e) rozchod vpředu (mm): 1644
f) rozchod vzadu (mm): 1650
Rozměry dle nákresu – vnitřní rozměry:
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 860
i) výška nad sedadlem – vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem – vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz