csl7

BMW M3 CSL – Poslední ///Mohykán

17. 8. 2012 • Historie, Novinky

Psal se rok 2004 a byl to rok, který dal vzniknout neobyčejnému vozu, při jehož spatření mnohé petrolheady dodnes mrazí v zádech. BMW M3 CSL je vůz výcházející ze slova Motorsport. Lehká karoserie, tuhý a agilní podvozek, half slick pneumatiky , brzdy odpovídajicí specifikaci vozu a v neposlední řadě fenomenální, atmosférický, řadový 6-ti válcový motor o objemu 3.2l. Výsledkem kombinace všech těchto faktorů je nekompromisní vůz, který ve své době byl noční můrou mnohých supersportů, a dokonce i dnes dokáže potrápit spoustu vozů diametrálně odlišné výkonové a cenové kategorie. O to cennější je pak fakt, že inženýři, pracující v divizi ///M, docílili tohoto úspěchu pouhou modifikací ‚‚obyčejného‘‘ modelu M3. Recept byl jednoduchý a řídil se nadčasovým pravidlem legendarního konstruktéra pana Collina Chapmana : lehká karoserie dohromady s lehkým fungujícím šasi a laděným atmosférickým motorem. A jak se tedy CSL lišilo od tehdejší M3?

Navenek moc rozdílů zrovna patrných není, a proto CSL pozná jen fanda značky, anebo petrolhead. Asi největším a jediným, do očí bijícím rozdílem jsou nádherné 19 palcové ráfky BBS. CSL také dostalo aerodynamický body kit. Přední nárazník je lehce designově modifikován. Kruhový otvor společně s ledvinkami zajišťuje dostatečný přívod vzduchu do náporového sání. Byly také přidány carbonové splittery a dozadu vetší difuzor, dohromady zvyšující přítlak vozu při vyšších rychlostech až o 50% . Víko kufru bylo modifikováno a zvetšeno o aerodynamické ‚lízátko‘.

O co méně změn na designu CSL, o to více změn technických. Divize Motorsport použila při modifikaci seriové M3 své bohaté zkušenosti z F1. Jedním z prvních a také nejlogičtějších kroků bylo snížit váhu vozu. Jako jedni z prvních využili tzv. Intelligent Lighweight Technology, jejímž principem je snížení váhy pomocí nahrazení stávajících materiálů lehčími, tužšími a pevnějšími na místech, kde je to nejvíce potřeba. Během této odtučňovací kůry se konstruktéři postupně zbavili velké části zvukové izolace, pryč šly elektricky ovládané sedačky, které byly nahrazeny tuhými a lehkými skořepinami vyrobenými z laminátového kompozitu vyztuženého polymerem, dále pak klimatizace, rádio, navigace (všechny tyto prvky mohly být namontovány do vozu na přání zákazníka bez navýšení ceny). Za oběť dietě také padly elektricky ovládané zrcátka, elektrické zamykání dveří a stahování oken a výplně dveří byly nahrazeny panely z uhlíkových vláken. Pojďme se ale zaměřit na ty nejduležitéjší změny. Na výrobu částí karoserie byly použity materiály používané v Leteckém průmyslu, anebo F1 jako nejrůznější variace kompozitních materialů kombinujícich uhlíková vlákna s polymery a sendwichové konstrukce. Velkou inovací bylo pak použití termoplastů jako části nosné konstrukce vozidla. Těmito změnami byly postiženy komponenty jako přední a zadní nárazník, jenž byli vyrobeny z kompozitu uhlíkových vláken vyztuženého polymerem, dále víko kufru s integrovaným spoilerem, jenž bylo vyrobeno pomocí tehnologie SMC (Sheet moulding compound), a společně s kompozitovým difuzorem se starali o zýšení přítlaku na zadní hnanou nápravu. Kompozitní materiály byly dále hojně využity pro vyztužení vozu v kritických a nosných částech karoserie. Asi nejvýznamnější odlehčení je pak v podobě celého střešného panelu, jenž byl nahrazen kompozitovým a snížil hmotnost o 7kg a posunul težiště vozu více dolů. Výsledkem celého snažení je pak snížení celkové váhy vozu o 110kg na výsledných 1385kg.

Dalším skvostem engineeringu divize M je řadový 6-ti válcový atmosferický motor o zdvihovém objemu 3.2l uložený podélně pod kapotou CSL. Jestli si předtím veřejnost myslela, že tento motor pod kapotou M3 už nemuže být lepší , tak se potom šeredně spletla. Divize M se rozhodla vyladit tuto velkoobjemovou vysokootáčkovou bestii ještě o trochu víc, a dodat tak CSL pod kapotu opravdový unikát. Na straně sání byla změna opravdu veliká. Vyměnen byl celý plastový airbox i s filtračním systémem a CSL dostalo nový, větší a lehčí airbox taktéž z uhlíkových vláken vyztužených polymerem. Část sacího traktu před airboxem byla rošířena o přívodní kanál z kruhového otvoru v nárazníku. To vše zaručilo, že věčně hladový motor nestrádal ani ve vysokých otáčkách a dostávalo se mu dostatečného přísunu vzduchu. Sací potrubí (runnery) bylo zkráceno v závislosti na změně časování sacích i výfukových ventilů (jenž bylo prodlouženo), aby poskytlo vylepšení špičky výkonu díky rezonančnímu přeplňování ( využití tlakových pulzů, jež se vrací z airboxu do válce před uzavřením sacího ventilu).

Jediná, ovšem neméně podstatná, změna na straně samotného bloku byla již ve výše zmíněném prodloužení doby otevření ventilů. To můžeme pozorovat na prodloužení doby sání a prodloužení tzv. Overlap period (doby překrytí ventilů), která má veliký vlliv na výplach válce a zbavení se residuálních nespálených plynů. Poslední je pak posunutí momentu otevření výfukového ventilu, dále od dolní úvratě, což má za následek využití zbytkového tlaku po výbuchu, a tím pádem snadnější vytlačení výfukových plynů z válce, v závislosti na tom byl lehce modifikován výfukový ventil i s kanálem.

Na straně výfuku proběhlo nové naladění a upravení svodů a i zde divize M ukázala, že hmotnost je pro ně rozhodující faktor. Celý výfukový trakt je vyroben z tenkostenných nerezových trubek pro zachování co nejnižží hmotnosti.

Výsledek naladění motoru je ohromující, motor poskytuje 360hp (265kW) při 7900ot/min a maximální točivý moment 370Nm při 4900ot/min, to se rovná litrovému výkonu kolem 111hp, což z tohoto motoru činilo motor s největším litrovým výkonem mezi seriově vyráběnými šestiválcovými motory. Tohle auto je skvělým příkladem kombinace technologie chytrého odlehčování s vysokovýkonným motorem a agilním podvozkem, a jako poslední BMW splňuje do puntíku filozofii této značky : Sheer driving pleasure!

Nakonec už asi jen zbývá zatlačit slzu a smířit se s faktem, že vozy s označením///M už nikdy nebudou jako dříve. BMW M3 CSL je poslední svého druhu,zrozeno z podstaty slova motorsport, nesoucí hrdě písmeno, jenž se stalo legendou.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz