DSC_1251

TEST BMW X5 M50d – Naftový ///Mordor

7. 1. 2013 • BMW, Novinky, Testy

BMW X5 se již v prvopočátku výroby stalo oblíbeným SUV, které splňovalo veškeré požadavky na komfort, kvalitu, výbavu a hlavně oplývalo stále více váženým puncem automobilky s modrobílou vrtulí ve znaku. V současné době tedy není velký zázrak jej potkat na našich silnicích v ohromném množství. Já jsem však nedávno k testu dostal verzi, pro kterou je slovo “tuctová“ bráno za hrubou urážku. Ptáte se proč? Testovaná verze má totiž v názvu jednu přidanou hodnotu, slovo ///M. Pravověrní nadšenci teď asi upadli pod stůl a hrůzou se tlučou do hlavy, co to BMW vymyslelo. Ano, M50d vstupuje i pod kapotu oblíbeného SUV. Jen na hned na začátku chci říct jediné – opravdu není dieselová X5 M a už vůbec ne produkt divize M. Za tímto modelem totiž stojí nově vytvořené oddělení pod názvem M Performace, což je jednoduše řečeno pouze tovární tuning.

Podvozek, řízení, převodovka a další technika krom motoru je tedy úplně to samé, co klasická X5 v M paketu ( bez něj se nedodává ). Poznáte ji jen podle větších brzd a spousty log M kolem dokola. Oko zkušeného pozná tmavé lakování koncovek výfuků. Tou opravdovou změnou je totiž jen motor a to ne jen tak obyčejný. Je to první, sériově vyráběný dieselový agregát se třemi turby. Šestiválcová jednotka o objemu 2993 cm3 je naladěna na 280 kW (381 k) při 4000–4400 ot./min-1, vrchol točivého momentu 740 Nm je dostupný při 2000–3000  ot./min-1. To jsou na segmentu naftových motorů naprosto snové a neuvěřitelné údaje.

Po prvním usednutí za volant však zjišťuji, že se M50d neodvázala ani tady. O tom, že sedíte v něčem výjimečném, jste informováni pouze skrze loga M na voliči řadící páky a otáčkoměru. Jinak je vše tak, jak jsme u X5 zvyklí. Sedí se tedy v elektricky plně nastavitelných, kožených sedačkách, jenž v zatáčkách dle potřeby dofukují bočnice a představují tak perfektní oporu všech částí těla. Spokojen jsem však nebyl s tvarem zadních sedaček, jenž zde představují spíše takovou luxusní koženou lavici. Veškeré ovladače jsou ergonomicky rozmístěny po přístrojové desce, takže si velmi rychle zvyknete, kde se který ovladač nachází. Většinu funkcí však budete stejně ovládat pomocí intuitivního systému iDrive, který byl součástí testované verze a na jehož ovládání si rovněž rychle zvyknete. Samozřejmostí je u všech BMW perfektní výběr použitých materiálů, o dokonalém slícování dílů se snad ani bavit nemusíme. I když… X5 už není nejnovější a zejména na interiéru je její věk znát moc dobře. Nové řady jsou v tomto směru o dost dál.

Vraťme se ale k tomu nejdůležitějšímu na tomto modelu – motoru! Ten je osazený trojicí turbodmychadel – dvě menší vysokotlaká a jedno větší nízkotlaké. První turbo s variabilní geometrií lopatek se hlásí do práce hned nad volnoběhem a větší brácha ho doplní v 1.500 otáčkách. Třetí, menší turbo je v kanálu výfukových svodů a je ovládáno podtlakovou klapkou. Do činnosti se uvádí až po výrazném zmáčknutí plynového pedálu v otáčkách nad 2.700. Systém funguje paralelně a hned, co první turbo dosáhne maximálního přetlaku, podpoří ho třetí. Spolu s s obvyklým obtokovým ventilem pak zamezuje zpětným tlakům ve výfukovém potrubí. Motor se umí vytáčet a omezovač otáček je umístěn na hodnotě 5.400 min-1. Jedná se tedy o opravdu skvostný výjev moderní techniky.

Zrychlení z 0-100 km/h zvládne SUV o hmotnosti více jak dvě tuny za úctyhodných 5,3 vteřiny, s čímž hravě strčí do kapsy kdejaký hot hatch či spoustu sportovních kupé a limuzín. Nečekejte však, že Vás takové zrychlení nějak brutálně zatlačí do sedačky, za což jsou zodpovědné tři hlavní aspekty – skoro až atmosféricky lineární zátah agregátu, skvěle fungující pohon všech kol xDrive a vynikající osmistupňová automatická převodovka. Tak jako tak ale nepřijdete o neskutečně rychle zužující se spektrum vidění, které je ještě umocněno vysokým posazem za volantem. Nejvíce překvapeni však budete, s jakou lehkostí  je X5 M50d schopna pružně zrychlovat! Především na dálnici jsem při dodržení předpisové rychlosti zažil několik úsměvných situací s blikajícími vozy ve zpětném zrcátku. Při kickdownu se z nich velmi rychle stávaly jen třepotající se tečky někde v dáli za mnou. Síla agregátu je však v ohromujícím poměru mezi výkonem a dosahovanou spotřebou. Díky nízkému položení točivého momentu odpadá nutnost vytáčení motoru.

Podvozek X5 je jeden z nejlepších a v této třídě budete dlouho hledat konkurenta, co by stejně působivě kombinoval pohodlí a sportovnost.  Rázy od náprav přijdou až opravdu na velmi špatném povrchu při velké rychlosti. X5 však citelně trpí na odskakování obou náprav, což je způsobeno opravdu tvrdým podvozkem. Pokud okreskové ambice podpoříte zmáčknutím tlačítka Sport, tak se připravte na ještě tvrdší chování a nulový komfort. Za odměnu vám však bude tuhé řízení, oživení reakcí motoru a opravdu nevídaný grip. Motor v tomto režimu s neuvěřitelnou sílou katapultuje auto vpřed a ručička rychloměru stoupá jako splašená. Převodovka nechá jednotku točit až k omezovači nad 5.ooo otáček, cvak a vše začíná znova. V pružném zrychlení bude mít s tímto BMW problém téměř vše – je totiž úplně jedno v jaké rychlosti plyn pošlete do podlahy. M50d vždy vystřelí jako neřízená střela. Při akceleraci navíc motor vydává podezřele příjemný, benzínový zvuk. Překvapení opadává hned, co zjišťuji, že se jedná o honosně nazvaný systém Driving Experience Control, který pouští umělý zvuk motoru do reproduktorů… Je škoda, že kdysi sportovní značka klesla k tomu, aby šidila své uživatele, ale nutno uznat, že u dieselu toto řešení úplně zlé není. Horší je to u benzínové M5 nebo M135i, která je tím vybavena také.

Při opravdu sportovní jízdě bych ale uvítal komunikativnější řízení s lepší zpětnou vazbou, ale i tak pořád řízení patří ke špičce na segmentu, zejména ve srovnání s AUDI nebo Mercedes-Benz. V praxi to vypadá tak, že přiletíte ohromnou rychlostí před zatáčku, silné brzdy prudce auto zpomalí, zatočíte a ihned před apexem můžete akcelerovat dál. X5 se zakousne a ani nenaznačí, že by se silnice chtěla pustit. Výjezd ze zatáčky se dá spíš popsat jako odstřelení k další sérii zatáček. Rovné úseky totiž přeletí jako nadzvukové letadlo. Jednotka nemá nikdy dost a pořád je nepopsatelně silná. Pokud si budete řadit manuálně pádly pod volantem, tak zjistíte, že je úplně jedno na jaký převodový stupeň zatáčku projedete – obrovský krouticí moment si hravě poradí se vším. Hlavně zde ale platí díky velké váze automobilu pravidlo, že fyzika se zkrátka oklamat nedá a po překročení limitu má řidič plné ruce práce s udržením dvoutunového kolosu na silnici. Jediným štěstím je, že je tento limit položen hodně, hodně vysoko.

Velkou pochvalu si opět zaslouží osmistupňová automatická převodovka ZF, která odvádí naprosto špičkovou práci. Spárování s motorem se tady povedlo na jedničku a rychlost řazení je perfektní. V nejvyšším režimu navíc automat hezky simuluje decentní škubnutí. Naopak při pohodlné jízdě o změně převodů ani nevíte. Skvěle také funguje v sekvenčním režimu, kdy se řazení díky rychlosti převodovky stává radostí.

Spotřeba tohoto mastodonta je logicky příliš závislá na stylu jízdy. Ale aby to žralo při dynamické jízdě stále nad 20 litrů a při opravdu ostré jízdě až 30 litrů je prostě na diesel moc. Svižná jízda znamená spotřebu kolem 16 litrů a uklidnění s občasným využitím dynamiky při předjíždění ustálí spotřebu na 12 litrech.  Nic moc i přes výkon motoru. Nepochybuji však, že nedynamická jízda v rámci předpisů dokáže dostat spotřebu na nějakých 9 litrů. Pak se ale nabízí otázka, proč si raději nekoupit slabší třílitr s dvěma turby, který jezdí za polovinu a dynamicky na tom není vlastně o moc hůře.

Na X5 M50d se nesmíte dívat jako na ultimativní naftovou X5 a už vůbec ne jako na produkt z divize M. Je to jen absurdně rychlé SUV s nadprůměrnými jízdními vlastnostmi a dokonalou technologií pod karoserií. Není to vůz, který si koupíte s dieselem pod kapotou, aby jste jezdili ekonomicky. Je to však ideální volba, pokud hledáte prémiové auto, které bude drtivě rychlé a praktické zároveň.

Plusy

  • Tichý chod
  • Motor
  • Kvalitní materiály v interiéru
  • Skvělé dílenské zpracování
  • Jízdní vlastnosti
  • Automatická převodovka

Minusy

  • Vysoká cena příplatkové výbavy
  • Vrzající sedadlo řidiče
  • Komfort na zadních sedačkách
  • Nemožnost vyjet do terénu
  • Spotřeba

 

 

Technické údaje
Motor BMW X5 M50d
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 280 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 740 / 2000 – 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 5.3
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 9 / 7 / 7.7
Emise CO2: 204
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 570 / 1450
Objem nádrže (l): 85
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2225 / 525
Rozměr pneu: 275/40 R20, 315/35 R20

 

 

 

 

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz