IMG_7581

TEST Škoda Superb 1.6 TDI – Stojí za to!

14. 11. 2015 • Škoda, Novinky, Testy

Motor: 90%

Převodovka: 85%

Podvozek: 85%

Zpracování: 90%

Praktičnost: 95%

Chcete jej, ale máte z nejslabšího motoru strach? Už nemusíte!

Verdikt:

Po tolika nových Superbech jsem se na tento těšil nejmíň a zároveň byl nejvíc zvědavý, jak si povede v nejslabším provedení 1.6 TDI. Zajímal mě taky klasický podvozek, který na našich silnicích uvidíte nejčastěji. Všechny Superby si u nás zatím vedly velmi dobře, tak uvidíme, jak mezi tvrdou konkurencí obstojí tento nejlevnější vznětový agregát.

Můžete si říct: ,,No jo, Superb…” Jenže Škoda Superb třetí generace vypadá tak majestátně, až byste ji řadili o kategorii výš. Dlouhá kapota, jako správná limuzína, velký rozvor, nevídaná šířka – Konečně Superb ve vší parádě. Šedá metalíza mu sluší a vyniknou v ní všechny ostré linie a detaily auta, 18′ palcová kola jsou pak pravděpodobně ta nejlepší, jaká na vůz lze obout. Blinkr integrovaný v LED-pásku pro denní svícení, žádné obyčejné žárovky v zadních světlech, až mě po obejití celého auta skoro mrzí, že ani za příplatek nelze mít full-LED přední světlomety.

IMG_7564

Vnitřek kabiny je jednoduchý a skládá se z rovných a ostrých hran. Takže po přesednutí z dvojkového Superbu nebo jiného auta Vám přijde až moc jednoduchý. Barevné podsvícení interiéru LED-páskem po obvodu celého interiéru, velká dotyková obrazovka informačního systému, parádní ozvučení Canton a pohodlná sedadla. Může to být lepší? Trochu by mohlo. Jediným detailem, který bych vytkl, je ovládání informačního systému. Dotykové ovládání funguje skvěle, ale pokud jedete po nerovné silnici, nikdy netrefíte ikonu, kterou potřebujete. K tomu pak slouží otočný ovladač, jenž je však nesmyslně umístěný až někde u spolujezdce. Vše ostatní, jak uspořádání ovládacích prvků, tak kvalitu materiálů musím pochválit.

w (9)

Pod kapotou najdeme přeplňovanou vznětovou šestnáctistovku TDI, která produkuje skromný výkon 88 kW ve 3500 ot./min. a točivý moment 250 Nm v 1500-3250 ot./min. Papírově se chlubí průměrnou spotřebou 4.1 l/100 km, což je výzvou a vyzkouším, jestli tohoto údaje lze dosáhnout. Ačkoliv se zdá výkon nízký, tak zrychlení z klidu na stovku zabere ne špatných 10.9 sekund a maximální rychlost je nadmíru dostačujících 206 km/h. Jak to ale půjde se základním podvozkem se zavěšením McPherson vpředu a víceprvkovým vzadu? Zachová si alespoň částečně komfortnost a stabilitu v zatáčkách dražšího brášky s adaptivními tlumiči DCC? Uvidíme.

Vracím klíče od nevýkonnější motorizace TSI 270 a sedám do protikladu celé nabídky. Po nastartování se rozezní na TDI poměrně kultivovaná jedna-šesta, řadím jedničku a už při výjezdu z garáží můžu říct s jistotou jednu věc. Sladění manuální převodovky s tímto motorem je lepší, než to s nejprodávanějším dvoulitrem TDI. Ten se prakticky nebyl schopen rozjet bez většího přidání plynu nebo se dusil a pokud jste si nedávali pozor, tak zhasnutý motor na křižovatce byl skutečností. Doufal jsem, že to ve Škodovce doladí a alespoň u 1.6 TDI se jim to výborně povedlo.

IMG_7573

Přejíždím pár prvních nerovností a hned je jasné, že podvozek je tvrdší a víc přenáší rázy do karoserie. V městském provozu to až na vyšší tuhost nepoznáte, ale jakmile vyjedete za město, tak zjistíte, že svižnější jízdu tento základ moc dobře nesnáší. Doporučuji Vám, abyste vzali dalších asi 25 tis. korun a připlatili je za adaptivní tlumiče, protože jsou prostě skvěle přizpůsobivé jakékoliv jízdě. Možná to zní, že je základní podvozek špatný, ale vůbec to není pravdou – stále stojí nad 90% konkurence. Ale srovnání s ne o moc dražším bráchou se vyhnout nemohl.

Mám za sebou po celém dni 100 kilometrů v ulicích hlavního města Prahy a musím smeknou. Naftový motor, který jel ve velmi chladném počasí a vždy po 20 kilometrech, udržel spotřebu ve městě pod 6 litry! A to je na tak velký a těžký vůz chvályhodné. Najíždím na dálnici D1, kde mě čeká dalších 300 kilometrů a obavám se, že tu 88 kW stačit nebude. Jenže to je omyl, jakmile si zvyknete, že na plyn musíte o něco dřív, tak pojedete i docela svižně a brzdit provoz rozhodně nebudete. Při tempovatových 130 km/h nepojedete za víc, jak 5.5 l/100 km a ani při vyšších rychlostech si nebere moc. Vaše peněženka bude v bezpečí. :-) Zpět jsem jel velmi ne-ekonomicky, chvíli 130, pak dalších 100 kilometrů jsem tam měl 170 a spotřeba se držela na nějakých 6.2 l/100 km. Na okresce není problém přiblížit se 4 litrům, pochvala!

IMG_7582

I navzdory tomu, že je nejslabší a hned po 1.4 TSI i nejlevnější částí nabídky, tak dává velký smysl. Už jen proto, že nejezdí o tolik hůř, jako 2.0 TDI a navíc je o 40 000 korun levnější. K tomu všemu nabídne ještě nižší spotřebu a stává se tak ideální volbou pro firmy, taxikáře a hotelové služby. Chcete jej, ale máte z nejslabšího motoru strach? Už nemusíte, můžu jej jednoznačně doporučit.

Přečtěte si taky test od slečen na webu zenazavolantem.cz

Plus

Design

Spotřeba

Jednoduchý a přehledný interiér

Mínus

Pružnost motoru

Podvozek přenáší rány do kabiny

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz