land-rover-discovery-5-exterior-20

Nový Land Rover Discovery jsme vyzkoušeli hluboko pod zemí! (První jízda)

11. 4. 2017 • Land Rover, Novinky, Testy

Land Rover nedávno představil zbrusu novou, pátou, generaci úspěšného modelu Discovery. Auto, které bylo vždy ztělesněním schopného rodinného univerzálu. A také vždy neslo typický “krabicový” design se stupňovitou línií střechy a asymetrickým zadním oknem. To je s novou generací pryč a vzhled se posunul výrazně jinam. Je to vlastně taková menší revoluce, protože disco se nyní vydalo přímo proti Volvu XC90 a muselo tedy dostat líbivý moderní design v aktuálním korporátním jazyku celé značky. Páté generace tak mění zaměření a chce oslovit především aktivní rodiny.

Zásadní konstrukční změnou je přechod z rámové k samonosné hliníkové konstrukci. Mimochodem Jaguar Land Rover v dnešní době patří mezi největší výrobce vozidel s hliníkovou karoserií na světě. Nemusíte se však bát – sice teď vypadá více jako SUV než offroad, jízdně však rozhodně nevyměklo ani trochu.

disco3

Pořád si také zanechává tradiční prvky, které charakterizují všechny čtyři předchozí generace Discovery. Například opačně orientovaný C sloupek a stupňovitý profil střechy optimalizující prostor pro hlavu pro cestující sedící ve třetí řadě sedadel. Dovoluje také tradiční konfiguraci divadelního uspořádání, kdy je každá řada sedadel umístěna výš než řada před ní.

Vůz dokáže pojmout sedm dospělých osob, přestože karoserie není ani pět metrů dlouhá (4970 mm). Většina podobně velkých konkurentů nabízí uspořádání sedadel 5+2. Discovery je navržen tak, aby 95 % dospělých osob mohlo pohodlně sedět i v poslední řadě sedadel. Vůz navíc disponuje technologií Intelligent Seat Fold. Ta umožňuje zákazníkům konfigurovat druhou a třetí řadu sedadel. Za pomoci ovládacích prvků v zadní části vozu, středového dotykového displeje nebo dokonce na dálku prostřednictvím aplikace v chytrém telefonu. Všechna sedadla jsou navíc vyhřívaná. Trochu mě mrzí, že zmizelo asymetrické zadní okno, místo toho tuto odlišnost designeři naznačili ve tvaru prostoru pro poznávací značku. Není to však úplně ono. Ve výsledku je ale páté Discovery velmi atraktivní a luxusně působící SUV.

disco5

Velký pokrok prodělal i samotný interiér, který se přiblížil velkému Range Roveru. Z něj si přebírá například volant a čisté horizontální linie. Palubní deska je vyvedena z kvalitních materiálů a může být potažena kůží. Nechybí ani nejnovější verze infoteinment systému, jež využívá velký 10palcový dotykový displej umístěný vysoko na středové konzole. Díky tomu mohli designéři snížit o třetinu počet tlačítek na středové konzole a dosáhnout čistého, nepřeplácaného vzhledu.

Ostrá grafika a přehledné menu nabízí přístup k nejnovějším technologiím navigace a zábavy, včetně klasických terénních údajů a kamer kolem auta. Grafika je hezká, ostrá a systém běží rychle. Interiér sám o sobě působí velmi hezky a opravdu  se plnohodnotně zařadil mezi prémiovou třídu. osobně se mi líbila vychytávka v podobě odklápěcího panelu klimatizace, za kterým se skrývá poměrně rozsáhlý odkládací prostor. A taky je tady můj oblíbený vyvýšený posed – člověk krásně vidí přes kapotu a dostává pocit, že řídí ještě mnohem větší auto. Celková variabilita a prostornost interiéru je fantastická a mnohem lepší, než u výrazně většího Audi Q7.

Desítky metrů pod zemí v těžkém terénu

V úvodu jsem naznačil, že pátá generace Discovery rozhodně nevyměkla a o tom nás značka Land Rover přesvědčila způsobem sobě vlastním – poslala nás do 300 kilometrů rozsáhlého a desítky metrů hlubokého podzemí dolomitového lomu na západě Německa hned u Lucemburských hranic. Pod kopcem u městečka Wellen si v podzemních útrobách značka nechala nahrnout různé druhy terénních překážek. Nechyběly prudké výjezdy i sjezdy, kamenité úseky plné obrovských balvanů, pravoúhlé zatáčky s extrémním bočním náklonem a nebo dřevěné schody za jejíž převisem čekal prudký sešup.

disco1

Už samotný vjezd do podzemí temnou kamenitou bránou byl impozantní. Jakmile se za kolonou osmi vozů tato brána zavřela, přepadla nás dechberoucí atmosféra podzemního komplexu tvořeného velkorysými prostory, úzkými chodbami a výlučně pravoúhlými zatáčkami. A také absolutní tmou, vlezlou vlhkostí a znepokojujícím tichem. Úzkým tunelem klesáme níž a níž, až dorážíme na rozsáhlejší místo podepřené mnoha sloupy. To je přesně místo, kde začne naše terenní dobrodružství a mimochodem se tu nachází nejstylovější občerstvení, jaké jsem kdy viděl. Stoleček s cateringem 60 metrů hluboko, 8 zaparkovaných Discovery a kolegové novináři oblečení v hornické výbavě jsou nezapomenutelným pohledem.

To platí ostatně i při pohledu na překážky uvnitř podzemí. Land Rover si dal tu práci a každou ze svých terénních překážek nasvítil mobilními LED rampy. Není to primárně o efektu, ale o tom, abychom viděli co máme pod koly. Pětkové Discovery i přes šmrncovní vzhled totiž stále disponuje bezkonkurenční výbavou. Vůz se pyšní úctyhodnými terénními parametry: světlou výškou až 283 mm, nájezdovými úhly 34 stupňů vpředu a 30 vzadu a přechodovým úhlem 27,5°. Křížení náprav je 500 mm a brodivost dosahuje neuvěřitelné hodnoty 900 mm.

disco4

K dispozici je i redukční převodovka, přestože zákazníci si mohou zvolit i běžnější pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen. Nechybí ani stavitelný vzduchový podvozek (u šestiválců v základu) a tradiční systém Terrain Response, který umí výrazně napomoci při jízdě v terénu.

Na offroadové trati mi disco ukázalo, že je to pořád velmi schopné auto. Výrazně se navíc vylepšila tuhost karoserie. V jednom zlomu, kdy auto prakticky stálo jen na dvou kolech v maximálním překřížení, jsem byl schopný bez problémů otevřít a zavřít zadní dveře. Veškeré nástrahy podzemní trasy zvládlo bravurně a mezi SUV budete podobně schopné auto hledat jen těžko. Opět u něj platí, že zvládne mnohem více, než po něm kdy jeho majitelé budou chtít. Po  několik hodinách tedy opouštíme podzemí a vracíme se na povrch zemský.

disco2

Naše trase směřuje zpět do Lucemburska, kde si můžu vyzkoušet jízdní vlastnosti na krásných okresních silnicích. Nové Discovery je mnohem agilnější a komfortnější než kdy předtím. Do zatáčky si sice zaklekne, ale velmi ochotně a dravě vykrouží oblouk. Může za to samozřejmě hliníková dieta a také fantasticky odladěný podvozek. Jsem moc rád, že vůz funguje konečně velmi přesvědčivě i na klasických silnicích. Tady se modernizace projevila opravdu citelně.

S dietou a inovací přichází do tohoto modelu také možnost dvoulitrového čtyřválce Ingenium. Není se však čeho bát, šestiválce v nabídce stále zůstávají. Dieselový čtyřválec je standardně spjat s klasickým pružinovým podvozkem, za příplatek je možné objednat vzduchový. Čekal jsem, že s ním bude Discovery utrápené a nekultivované, ale naštěstí jsem se pletl. Jel jsem s verzí SD4 o výkonu 240 koní a auto bylo pocitově dynamické tak akorát.

disco8

Šestiválec TDV6 nabízí výkon pouze o 18 koní a 100 Nm. vyšší než zmíněný čtyřválec. Přidá však sametovější chod a bohatší standardní výbavu. Dokud v naší zemi neplatíme ekologické poplatky za velké motory, nemá smysl kupovat do podobného auta malý motor. A navíc, do Discovery si můžete pořídit i famózní benzínový šestiválcový třílitr přeplňovaný kompresorem. Ten poskytuje výkon 340 koní a točivý moment 450 Nm

Svět Land Roveru Discovery je tak stále v pořádku a je to jedno z nejlepších vozidel kategorie SUV, jaké si dnes můžete pořídit. Přijde vás nejméně na milión a čtvrt, bude však stát za každou jednu korunu. K Discovery se brzy vrátíme v podobě klasického týdenního testu.

.

« »

MENU