První jízda s Dacií Bigster: Zdravě sebevědomý nástup do vyšší ligy
Dacia už dávno není značka, která by nabízela jen levná auta se skromnou výbavou. S plánem „Renaulution“, který v roce 2021 načrtl nový směr celé skupiny Renault, si rumunská automobilka vytkla ambiciózní cíl – posunout se výš. A nová Dacia Bigster je hmatatelným důkazem toho, že to myslí vážně.
Bigster je odpovědí na volání zákazníků po prostorném, robustním a cenově dostupném SUV segmentu C. Trh, kde dominují modely jako Hyundai Tucson, Škoda Karoq nebo Peugeot 3008, se rozrůstá a Dacia na něj přichází s autem, které má být vším, co lidé skutečně potřebují. A ještě něco navíc.
Design, který si na nic nehraje. A přesto zaujme
Už koncept Bigster před třemi lety naznačil, že se Dacia chce vymanit ze škatulky „auta pro nenáročné.” Sériový Bigster si z něj vzal maximum: působí sebevědomě, robustně a přitom jednoduše. Tvary karoserie jsou čisté, až geometrické, bez zbytečných ozdob. Přední část s vysokou kapotou, výraznou maskou a typickým logem Dacia Link dává jasně najevo, že tohle auto se na silnici neztratí.
Detaily? Jsou tu – ale v duchu značky. Místo módní lesklé černé dostanete kombinaci matné a lesklé černi, která je odolnější a méně náchylná na škrábance. Ochranné lišty z materiálu Starkle®, který vznikl recyklací, nejsou jen o ekologii – dávají Bigsteru nezaměnitelný styl. A nová modrá barva Indigo? Elegantní, ale ne okázalá. K dispozici jsou litá kola ve velikostech 17, 18 a poprvé u Dacie i 19 palců, dvoubarevná karoserie (například černá střecha) a výrazné LED světlomety s typickým „Y“ podpisem.
Pokud by vám to bylo málo, pořád je tady verze Extreme, která dodává bronzové detaily, jako jsou kryty zrcátek, nápis na C sloupku a zádi, výdech v blatnících, ale také kontury ve výplni přední masky. Vypadá to fantasticky. V podobném duchu se nese i dekorace interiéru, například v podobě bronzových rámečků výdechů ventilace. Bigster za sebe hodnotím velmi kladně. Nelze říci, že se jedná jen o zvětšený Duster, protože přepracovaný a masivnější přední nárazník dodává autu úplně jiné vzezření. Tohle je jednoduše Dacia, která jde vidět a na silnici zaujme.
Uvnitř obrovský. Ale také moderní a chytrý
Velký zvenčí, ještě větší uvnitř – tak by se dal shrnout interiér Bigsteru. Auto postavené na platformě CMF-B nabídne bezkonkurenčně největší prostor pro hlavu a nohy v celém segmentu. Zavazadlový prostor? Až 702 litrů – a s rovnou podlahou po sklopení sedadel a ložnou délkou 2,7 metru si poradíte i s menším stěhováním. Nebo si tam můžete dokoupit spací vestavbu, kterou značka nabízí v rámci originálního příslušenství.
Palubní deska je jednoduchá, ale funkční. V závislosti na výbavě nabídne digitální přístrojový štít (7 nebo 10,1 palce), středový dotykový displej se systémem Media Display nebo Media Nav Live s podporou Apple CarPlay/Android Auto a prémiovým audio systémem Arkamys.
Zákazníci si mohou zvolit z několika typů výbav – od základní Essential po špičkovou Journey, kde najdete i elektricky nastavitelná sedadla, dvouzónovou klimatizaci, panoramatické střešní okno nebo adaptivní tempomat. Samozřejmostí je hands-free karta, elektrické ovládání víka kufru a spousta chytrých řešení. Jedním z nich je systém YouClip – praktická síť úchytných bodů pro držáky mobilu, věšáky, tablety nebo „gadget“ 3 v 1, který kombinuje držák na pití, háček a lampičku. Na druhé straně stojí výbava Extréme. Také na vrcholu, ale orientována spíše na outdoorově smýšlející zákazníky a tomu je přizpůsobena i variace výbavy.
Samotný interiér je už dobrý známý. Je totiž téměř identický s modelem Duster, jen prostornější. Kvalita materiálů je dobrá, nicméně většina plastů je tvrdá. Ničemu to však nevadí, na pohled je design velmi povedený a vše je ergonomicky správně. Nechybí ani fyzická tlačítka, třeba na ovládání ventilace, což je jedině dobře. Samotný infotainment sice nezaujme grafikou, ale funkčně je velmi dobrý a odezva je také slušná, stejně jako logika uspořádání. Oproti Renaultu nejede na Googlu, ale Androidu 12 od stejné firmy. Vestavěná navigace pak pochází od společnosti Here.
Bezpečnost bez kompromisů
Dacia se snaží nabídnout co nejvíce za rozumnou cenu, ale u bezpečnosti nešetří. Bigster plní novou normu GSR2 a nechybí mu automatické nouzové brzdění, asistent pro udržování v jízdním pruhu, varování při vybočení, sledování únavy řidiče ani nouzové volání. Díky chytrému tlačítku „My Safety“ si navíc můžete bezpečnostní systémy přizpůsobit během pár vteřin podle sebe. To je skvělá věc, protože tím lze najednou vypnout všechny rušivé elementy, třeba povinný hlídač překročení povolené rychlosti.
Hybrid, LPG nebo benzin? Volba je vaše
HYBRID 155: vlajkový hybrid s ambicí. Dacia Bigster jako první vůz koncernu Renault nasazuje zbrusu novou hybridní jednotku označenou HYBRID 155. Jde o propracovaný systém složený ze zážehového čtyřválce o objemu 1,8 litru (výkon 109 k), dvou elektromotorů (jeden z nich má výkon 50 koní, druhý funguje jako startér-generátor), baterie s kapacitou 1,4 kWh a specifické automatické převodovky bez spojky. Ta nabízí čtyři převody pro spalovací motor a dva pro elektrický pohon.
Tato silnější varianta rozšiřuje nabídku po boku již známé verze HYBRID 140 z modelů Duster a Jogger. Nabízí o 15 koní více, vyšší točivý moment (170 Nm, +20 Nm) i větší tažnou kapacitu – až o čtvrt tuny více, tedy zhruba 1 000 kg. Nový hybrid je nejen silnější, ale i úspornější: optimalizace otáček spalovacího motoru pomohla snížit spotřebu a emise až o 6 %.
Díky silné baterii a schopnosti rekuperace dokáže Bigster v městském provozu jezdit až 80 % času čistě na elektřinu. Rozjezdy jsou vždy plně elektrické, což přispívá k tichému a plynulému startu.
Mild hybrid 140: chytré základy elektrifikace. Tento motor je pro Dacii novinkou v dané výkonové kategorii. Vznikl úpravou známého tříválce TCe 130, který využívá moderní Millerův spalovací cyklus pro vyšší účinnost. V kombinaci s 48V mild-hybridním systémem a šestistupňovou manuální převodovkou přináší plynulý výkon a úsporu paliva.
Elektromotor pomáhá spalovacímu agregátu zejména při rozjezdu a akceleraci, což snižuje nároky na palivo (průměrná spotřeba 5,6 l/100 km) a emise CO₂ (129 g/km) zhruba o 10 % oproti běžnému benzinu. Baterie o kapacitě 0,8 kWh se dobíjí při brzdění, a to zcela automaticky a neznatelně pro řidiče.
Mild hybrid-G 140: LPG a hybrid v jednom. Dacia jako evropský specialista na LPG přináší do Bigsteru unikátní kombinaci plynového pohonu a mild-hybridní technologie. Jde o vůbec první model značky, kde se propojuje duální pohon (benzín + LPG) s 48V hybridním systémem.
Srdcem pohonu je přeplňovaný tříválec o objemu 1,2 litru, kterému pomáhá elektromotor v kritických fázích jízdy. Výsledkem je vyšší efektivita a komfort bez ohledu na to, zda jedete na plyn nebo benzín. I zde dochází k dobíjení baterie (0,8 kWh) při zpomalování, a vše funguje automaticky.
Při provozu na LPG produkuje Bigster až o 10 % méně emisí CO₂ než obdobný benzinový model. Díky dvěma nádržím (50 l benzínu + 49 l LPG) zvládne vůz urazit až 1 450 km. Přepínání mezi palivy je rychlé, tiché a plně integrované do palubních systémů.
Mild hybrid 130 4×4: efektivní pohon všech kol. Tato verze je určena pro ty, kteří hledají kombinaci robustnosti a úspory. Bigster s pohonem všech kol je poháněn tříválcovým přeplňovaným motorem o objemu 1,2 litru s 48V mild-hybridním systémem. Je spojen s manuální šestistupňovou převodovkou a zvládne jak běžné silnice, tak i lehčí terén.
Hybridní systém pomáhá při rozjezdech a zrychlování, čímž přispívá k nižší spotřebě a snížení emisí. Stejně jako u ostatních mild-hybridních variant se baterie dobíjí rekuperací, aniž by řidič cokoli poznal. Výsledkem je kombinace efektivity a trakce v podání Dacie, která se nezalekne ani nevyzpytatelných podmínek.
Za volantem
Při prvním svezení jsem nejprve dostal do rukou Bigster s novou hybridní jednotkou o výkonu 155 koní ve verzi Journey. Jde o úplně první model v rámci skupiny Renault, který tuto motorizaci dostal – a během roku se s ní setkáme i u některých vozů Renault. Ačkoliv má vyšší výkon než dosavadní hybrid se 140 koňmi, celkové chování pohonu zůstává v mnohém podobné.
Bigster v této konfiguraci působí vyrovnaně, jeho přirozené tempo je klidnější a na cestování v pohodě, bez tlačení na pilu. Pokud se ale rozhodnete šlápnout ostřeji na plyn, připravte se na menší zdržení. Automatická převodovka reaguje trochu váhavě a při kickdownu si vezme chvilku na rozmyšlenou, než začne akčně řadit.
Spotřeba hybridního Bigsteru příjemně překvapila. Při klidné jízdě ve městě a po okreskách není problém držet se lehce nad pětilitrovou hranicí. Na dálnici si ale vůz vezme trochu víc, přibližně kolem šesti litrů na sto kilometrů. Na druhou stranu, v běžném tempu, kdy se jen vezete s proudem provozu, působí hybridní Bigster velmi vyváženě. Nový systém je naladěn tak, aby co nejvíce využíval elektromotor – a funguje to skvěle. Benzinová jednotka často zcela vypíná, a to velmi plynule, stejně jako její opětovné zapojení.
V porovnání s Dusterem je Bigster za jízdy znatelně tišší. Může za to nejen jeho větší a luxusnější charakter, ale i fakt, že Duster je i nadále určen více mimo asfalt. Bigster naopak sází na komfort a ticho, a tak dostal silnější vrstvy skel – včetně čelního s akustickou fólií – i dodatečnou izolaci v motorovém prostoru. Nejvíce si tohoto vylepšení všimnete při dálničním cestování, kde se Bigster chová opravdu kultivovaně.
Pochválit musím i podvozek. Zaprvé je velmi dobře odhlučněný od valivého zvuku a také velmi pohodlný. Bigster si s grácií poradí s veškerými nástrahy českých silnic a ani jednou jsem ho nenachytal v nesnázích. Na dálnici to byl velmi tichý a pohodlný společník, ale nezalekl se i šumavských okresek. Vůz hezky reagoval na volant a stáčel se do oblouku, kde i přes pouhý pohon všech kol nabídl slušnou porci mechanické přilnavosti.
Na místě prezentace jsem poté auto vyměnil za opačné spektrum nabídky. Verze TCe 130 4×4 jako jediná disponuje pohonem všech kol a jedinou možností zůstává manuální převodovka. Lidé z Dacie však poznačili, že se v blízké budoucnosti můžeme setkat i se čtyřkolkou s automatem. Dacia si zde pro novináře připravila okruh Šumavou po nádherných silnicích přes Modravu, Kvildu, Horskou Kvildu a Kašperské hory. Byl jsem tedy velmi zvědavý, jak si s horskými zatočeným silničkami poradí čtyřkolka s manuálem a mildhybridním tříválcem.
Začněme ale přímkou. Tady nelze očekávat žádné zázraky a skutečně auto nijak divoce, či výrazně neakceleruje. Nicméně výkonu je na běžnou jízdu dostatek a rozhodně nebudete strádat. Tříválec má poměrně jadrný zvuk a nechá se rád točit do otáček. Překvapilo mě, že je od kabiny velmi slušně odizolován. Manuální převodovka je dobrá s přesnou kulisou. I přes pohon všech kol působí Bigster lehkonoze a s chutí krouží oblouky. Na okresky je vhodnější než full-hybrid a můžete si s ním více hrát. I tady je podvozek naprosto skvělý. Spotřeba? Kolem 7 litrů kombinovaně. Na okresce to jde i za méně.
Bigster nabízí dokonalý poměr cena versus užitná hodnota
Dacia Bigster není revoluční tím, že by přinesla technologie, které nikdo jiný nemá. Je revoluční tím, že nabízí vše, co zákazník skutečně chce – prostor, komfort, bezpečnost, moderní pohony – a to všechno za cenu, která nebude bolet. Navíc přidává skvělý podvozek a zábavné a kultivované jízdní vlastnosti. Ve srovnání s čínskou konkurencí je tohle úplně jiná liga ze staré dobré evropské školy. Poctivý kus auta v líbivém kabátu a s velkou variabilitou pohonných jednotek. Nenajdete v ní dvacet displejů ohromných velikostí, umělou inteligenci a podobná pozlátka. Za to se vám nerozsype za rok a nabídne bezkonkurenční dávku toho, co za své peníze opravdu dostanete. A to myslím železo pod kapotou a ne jen navoněné displeje, co zaujmou na pohled. Evropa se zatím bát nemusí, pořád nabízí slušná auta bez kompromisů pod kabátem a za normální peníze.
Je to auto, které si nehraje na prémiovku, ale nebojí se konkurovat těm, co to dělají. Dacia zůstává věrná své DNA, ale Bigster ukazuje, že její ambice sahají mnohem dál než jen na parkoviště před supermarketem.
Výbava | Motor | Cena (Kč) | Denní splátka (Kč) |
---|---|---|---|
Essential | TCe 140 | 549 000 | 158 |
Essential | ECO-G 140 | 552 000 | 159 |
Essential | TCe 130 4×4 | 607 000 | 174 |
Expression | TCe 140 | 575 000 | 165 |
Expression | ECO-G 140 | 578 000 | 166 |
Expression | TCe 130 4×4 | 633 000 | 181 |
Expression | HYBRID 155 | 665 000 | 154 |
Journey | TCe 140 | 625 000 | 179 |
Journey | ECO-G 140 | 630 000 | 180 |
Journey | HYBRID 155 | 717 000 | 165 |
Extreme | TCe 140 | 625 000 | 179 |
Extreme | ECO-G 140 | 630 000 | 180 |
Extreme | TCe 130 4×4 | 685 000 | 196 |
Extreme | HYBRID 155 | 717 000 | 165 |
« Dovoz ojetin do ČR v 1Q roku oslabil už jen o 0,8 % na celkem 34 464 vozů. Inzertní nabídka klesla o 6,8 % Toyota zvažuje výrobu nového RAV4 v USA kvůli clům a silné poptávce »