audi a3 exterior (7)

TEST Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI

24. 4. 2015 • AUDI, Novinky, Testy

Motor: 85%

Převodovka: 90%

Podvozek: 85%

Zpracování: 95%

Praktičnost: 65%

S A3 g-tron se mi jezdilo skvěle, cítil jsem se v ní moc dobře a jízdní vlastnosti se mi líbili. Vše umocňuje i elegantně jednoduchý interiér a nízký posaz za volantem. Co se úspory týče, ta je neoddiskutovatelná a je už jen na Vašich potřebách a nájezdu, zda-li se pro tento pohon rozhodnete. Doporučit auto s klidným svědomím můžu, je totiž moc dobré.

Verdikt:

I Audi rozšiřuje nabídku kompaktních vozů s pohonem na stlačený zemní plyn CNG, a to konkrétně o model A3 g-tron. Použitá technika je shodná s koncernovými sourozenci Octavii G-Tec, Golfem CNG a také Leonem TGI. Pod kapotou nalezneme bivalentní motor 1.4 TFSI, který navzdory optimalizaci motoru pro spalování zemního plynu, dosahuje stejných výkonových parametrů i při provozu na benzin.

Motor je vyladěn na nejvyšší výkon 81 kW (110 k) při 4800 až 6000 min-1 a maximální točivý moment 200 N.m při 1500 až 3500 min-1. Pětidveřové kompaktní Audi díky tomu zrychlí z 0 na 100 km/h za 10,8 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 197 km/h. Používání zemního plynu si vyžádalo změny především u hlavy válců, systému přeplňování, vstřikovací soustavy a katalyzátoru.

a3_2

Palivo do motoru dodávají celkem tři nádrže, konkrétně dvě plynové a jedna benzínová. Plynové nádrže mají dohromady objem 97 litrů a pojmou 15 kilogramů stlačeného zemního plynu. Benzínová nádrž mimochodem pojme 50 litrů Naturalu a celá tato soustava tří nádrží funguje tak, že pokud je v jedné z nádrží k dispozici nějaké CNG, auto Vám nedovolí jet na benzín. Motor přepne spalování na benzín pouze v případě, kdy v nádrži s CNG nezbývá naprosto nic. Ve výsledku tak A3 g-tron slibuje velmi slušný teoretický dojezd, a to až 1 330 km! Průměrná spotřeba zemního plynu činí průměrně 3,3 kg na 100 km. Tomu odpovídají emise CO2 88 až 92 g/km. Při provozu na benzin vystačí úsporný a přesto výkonný čtyřválec s pouhými 5,0 až 5,2 l/100 km (115 až 120 g CO2/km). Při aktuální průměrné ceně CNG 26,00 Kč/kg vycházejí náklady na palivo ve výši 0,83 až 0,86 Kč/km.

Výhoda CNG spočívá v bravurní kultivovanosti motoru. Při volnoběžných otáčkách o chodu agregátu nebudete mít ani ponětí. Neprodokuje absolutně žádné vibrace a sametový chod navíc skvěle tlumí výborné odhlučnění. Motor se tedy v kabině ozve až při polechtání plynového pedálu.

a3_4

Jak to tak již v naší redakci bývá, i g-tron musel nejdříve absolvovat povinnou 300 km trasu po dálnici. Motor v žádném případě netrpěl nedostatkem dynamiky a bez problému svižně zrychloval až do rychlosti 175 km/h. Při předpisové rychlosti se spotřeba ustálí na 4,3 kg/100km a ujet byste na CNG měli zhruba 350 kilometrů. A to je další podstatná výhoda oproti LPG. Vozy na LPG, při provozu na plyn, mají (v přepočtu z kg) cca o litr větší spotřebu, než na benzín. V případě CNG je však spotřeba na plyn nižší a úspora mnohem znatelnější.

Ač má motor relativně skromných 81 kW, s A3 hýbe velmi obstojně. Při potřebách svižné jízdy bohatě postačí využívat maximální točivý moment 200 Nm. Tato hodnota je dostupná již od 1500 otáček a zůstane stejná ještě dalších 2000 otáček. Při využívání tohoto spektra bude mít motor dostatek síly na většinu situací. Při potřebě velmi akutního předjíždění už je ale dobré využít výkon 110 koní. Na maloobjemový turbomotor jsou reakce na plyn velmi dobré, i když s malým “turboefektem” je potřeba vždy počítat. Prodleva turba není v zásadě tak vysoká a o žádnou propastnou díru se nejedná. Motoru se ale chce do otáček, a i když maximální výkon je k dispozici v 4800 otáčkách, točit jej má smysl i do mety 6000 ot./min. Chuť po otáčkách by však ze strany agregátu byla.

a3_1

Pokud však necháte nastavení motoru pro komfortní jízdu, počítejte spíše s mdlejším projevem, motor ožívá až se sportovním režimem. Rozdíl mezi reakcemi motoru v provozu na CNG oproti benzínu existuje, ale je poměrně decentní. Každopádně při jízdě na plyn je auto mírně ospalejší a reaguje později na plynový pedál. Není to však nic dramatického. Samotné převodové poměry jsou stanoveny na ideální kompromis mezi městským provozem a okreskovou (či dálniční) jízdou. Ve městě při tachometrových 55 km/h není problém jet na pátý převodový stupeň a o dalších 10 km/h řadit už rovnou šestku.

Co se zbytku vozu týče, je to klasické Audi A3 a odlišuje se jen v dekorech prazích a lišty g-tron před spolujezdcem. Faceliftované A3 patří mezi nejhezčí auta ve své třídě a v testované modré barvě to jen podtrhuje. Vzhled dále vylepšují příplatková full LED světla, která svítí fantasticky a mají velmi efektní grafiku. Kromě venkovního designu umí Audi i interiér, kterému se dá máloco vytknout. Líbí se mi jednoduchost, skvělá ergonomie a prvotřídní zpracování všech materiálů. Už jen kruhové výdechy ventilace, kde se intenzita volí otočným chromovým lemováním, hovoří za mnohé.

a3_3

Pochválit musím skvělý tříramenný volant, který má ideální průměr a tloušťku věnce a také řadící páku s typickou kulatou hlavicí. Je radost s ní pracovat, navíc chodí velmi přesně a klade příjemný odpor v krátkých dráhách. Sportovní sedadla pak nabídnou pořádnou boční oporu a adekvátní komfort, navíc mají velmi hezké provedení. Součásti výbavy Ambition je také systém jízdních režimů ovlivňující odezvu motoru Audi Drive Select, informační systém řidiče s barevným vysouvacím displejem, hliníkové prahové lišty a sportovní podvozek.

Ten v kombinaci se sedmnáctipalocvými koly umí být komfortní a zároveň poskytnout spoustu přilnavosti a ochoty zatáčet, jen se mu nelíbí cesty se špatnou kvalitou povrchu. Tady začne A3 přenášet rázy od kol a poskakovat po silnici, podobné chování zapřičiní i ostrá příčná nerovnost. Audi pro model g-tron použilo jednoduchou zadní nápravu, kvůli zástavbě nádrží a zkrácen byl i výfukový systém, který končí před zadní nápravou a je vyveden na řidičovu stranu. Běžný řidič rozdíl v použité zadní nápravě nepozná a nezaznamenal jsem ani zvýšený hluk od podvozku.

a3_5

Platí tak, že A3 g-tron je velmi příjemné auto, které umí jezdit komfortně a zároveň se nezalekne ani sportovnější jízdy. Řízení je strmé a auto na něj reaguje velmi rychle, navíc je i příjemně tuhé. Když to řeknu velmi lidově, s A3 se mi jezdilo skvěle, cítil jsem se v ní moc dobře a jízdní vlastnosti se mi líbili. Vše umocňuje i elegantně jednoduchý interiér a nízký posaz za volantem. Co se úspory týče, ta je neoddiskutovatelná a je už jen na Vašich potřebách a nájezdu, zda-li se pro tento pohon rozhodnete. Doporučit auto s klidným svědomím můžu, je totiž moc dobré.

Plusy

  • Jízdní vlastnosti a tuhosti karoserie
  • Posaz za volantem, sedadla a interiér
  • Jízdní vlastnosti a úspornost
  • Řízení a řazení
  • Dojezd
  • Image a design
  • Kvalita zpracování
  • Diodové světlomety

Minusy

  • Vysoká cena vozu a příplatek za CNG
  • Prostor na zadních sedadlech
  • Nutnost příplatků i za běžně samozřejmé věci
  • Na 17” kolech se sportovním podvozkem rázy na nerovnostech

 

Nejlevnější verze modelu: 575.900 Kč (1.2 TFSI Attraction/81 kW)
Základ s testovaným motorem: 682.900 Kč (1.4 TFSI g-tron Attraction/81 kW)
Testovaný vůz s výbavou: 726.900 Kč (1.4 TFSI g-tron Ambition/81 kW)

Technické údaje

Motor Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 4800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1500 – 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 197
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 4.4 / 2.7 / 3.3
Emise CO2: 92
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 380 / 1220
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1260 / 540
Rozměr pneu: 225/45 R 17
.

« »