IMG_1619

TEST AUDI S3 Sedan

31. 5. 2014 • AUDI, Novinky, Testy

Motor: 90%

převodovka: 85%

Podvozek: 90%

zpracování: 95%

Praktičnost: 85%

Drtivě rychlé auto s charismatickým projevem. Jen si nechce moc hrát.

Verdikt:

AUDI S3 bylo vždy elitou mezi rychlými hothatchi, vlastně takové luxusnější a silnější GTI s pohonem všech kol. Mnozí mu však vyčítali jistou řidičskou odtažitost a německou chladnost a serióznost. S novou generací má být vše jinak a navíc také přichází ve variantě sedan a pravě ta se mi dostala do rukou. Tak se na to pojďme mrknout.

Ke vzhledu vozu nemám nejmenší připomínku, většinou sedan verze odvozené od hatchbacku dopadají katastrofálně, ale AUDI postavilo vůz, který prostě vypadá dobře a veškeré proporce ladí se zbytkem. Na dramatičnosti a přitažlivosti pochopitelně nese velký podíl také sportovní bodykit. Ten se dle tradičního receptu skládá z nádstavců prahů, agresivně tvarovaného předního nárazníku, zadního difuzoru a tmavého lakování zrcátek. Samozřejmě nechybí velká kola a pořádné výfuky. Konkrétně čtyři velké oválné koncovky. Výsledkem je decentní sportovní styling, který je pro rychlé modely AUDI typický. Jo, fakt to vypadá moc dobře…

s

Uvnitř auta jsou změny jen minimalistické – sportovní sedadla, zploštělý volant se silnějším průměrem věnce a perforovanou kůží, pár log S3 v přístrojové kapličce a pozměněná grafika. Jako celek je interiér nové S3 velmi příjemný. AUDI u této generace modelu A3 vsadilo na mladistvější vzhled, který samozřejmě souvisí s cílením modelu na mladší zákazníky. Interiér tak nese kulaté prvky výdechů klimatizace, vysunující se display infotainment systému, ve kterém je integrována spousta funkcí, díky kterým mohla být palubní deska očištěna o spoustu tlačítek. Na středovém tunelu tak zbylo jen ovládání klimatizace a základních jízdních funkcí ( stabilizace, Drive Select a parkovací asistent ). Ovládání hlasitosti rádia se přemístilo vedle voliče převodovky a před loketní opěrkou tradičně najdeme rotační touchpad ovladač systému MMI. Startovací tlačítko je umístěno nalevo od řadící páky. Výsledkem je jednoduchost a příjemně luxusní strohost. Vše je z maximálně kvalitních materiálů a slícování je perfektní.

s4

Začínají mě docela svědit ruce, tak by jsme už mohli nastartovat ten, ehhhmm, čtyřválec pod kapotou… Ano, je to známé koncernové 2.0 TSI, které se dává třeba do Octavie RS, Golfu GTI nebo Leonu Cupra. Tady je motor samozřejmě výrazně přepracovaný a nastavený výrazně silněji na rovných 300 koní (221 kW) a 380 Nm. točivého momentu.  Na “kilo” S3 dosprintuje za 5.3 vteřiny a zastaví se na obligátních 250 Km/h. Ve srovnání s koncernovou konkurencí je S3 výrazně dynamičtější už jen na papíře, ale co na to říkají ostatní prémioví hráči? Třeba takové BMW M135i nebo Mercedes-Benz A45 AMG…Na své německé kolegy S3 ztrácí, oproti BMW je to jen nepatrných 6 koní a také dva válce a litr objemu. No a oproti A45 AMG rovnou šedesát koní při zachování stejného objemu a počtu válců. Všechny tři auta pak disponují připojovatelným pohonem všech kol, jen u BMW se připojuje náprava přední.

Posílám volič dvouspojkové převodovky S Tronic na D a vyrážím na pořádnou okresku. AUDI doprovází jízdu městem příjemným sytým barytonem a podvozek komfortně filtruje nerovnosti. Prostě z člověka nevytřepe duši a funguje až překvapivě komfortně. Za to můžou adaptivní magnetické tlumiče, které mění svou charakteristiku dle zvoleného režimu. Samozřejmě je tužší, ale už ne tak tvrdý a uskákaný jako tomu bylo u sportovních AUDI dříve. Konec města, silnice se utahuje a klikatí, Drive Select míří do režimu Dynamic a plyn jde na pokec s podlahou… S3 se nadechne a vyrazí vpřed s maximálním nasazení. Otáčky letí nahoru, mé tělo do sedadla a baryton přidává na intenzitě. Pokynem pádla dvouspojka přeřadí v okamžiku a z výfuku se ozve hrozivá střelba. Jo, střílí to při řazení fakt krásně a dost podobně už zmíněnému A45 AMG. Celkově je zvuk obou aut výrazně podobný, což vyplývá ze stejného typu motoru. M135i sice nabídne sametový chod šestiválce, ale zvukově BMW nevyužilo potenciál této jednotky, což je škoda. Ke sportovnímu autu prostě pořádný zvuk patří. A AUDI ho má!

YouTube Preview Image

Dynamika auta je fakt slušná a S3 prostě jede opravdu rychle. Motoru 2.0 TFSI však schází spodek a také špička, což způsobuje pocit, že je auto líné se rozpohybovat z nízkých otáček. Pak ale foukne turbo a S3 se nakopne k další zatáčce. Motor je třeba držet ve středním pásmu otáček a pak je vše v pořádku. Dynamicky a motorově však na BMW nestačí a to samé platí pro dvouspojkovou převodovku S Tronic. Nahoru řadí bleskově, ale dolů se ji opravdu nechce. Navíc mě dost štvalo, že S3 nenechá motor brnknout o omezovač a sama přeřadí za Vás. Vždy a v jakémkoli režimu. Škoda, sportovní vůz by měl mít možnost si ponechat kvalt.

Ne kvůli driftování, ale proto, aby auto neodřadilo v půlce prudké pomalé zatáčky, kdy potřebujete otáčky. No a to driftování? Na to na suchém podkladu rovnou zapomeňte. S3 není stálá čtyřkolka, používá připojovatelný pohon zadní nápravy. To znamená, že na limitu je AUDI nedotáčivé a to samé platí pod plným plynem. V jízdním projevu je tak dost podobné právě A45 AMG, které používá také připojení zadní nápravy. Chybí jí hravost a možnost odjet ze zatáčky efektním bokem. Na sněhu nebo vodě to bude pochopitelně lepší, ale pořád bude na začátku nedotáčivé. S3 tak preferuje čistou stopu a té se drží opravdu jako o život. Za všech okolností je stabilní, neutrální a nedotáčivý limit je daleko, jakože absurdně rychle daleko. Líbí se mi řízení, je tuhé, přesné a strmé. Komunikativnost a feedback v dnešní době nečekejte od ničeho, ale u S3 se jedná opravdu o nadprůměrně naladěné řízení. Navíc S3 poslouchá na sebemenší pokyn volantem. Za tohle má velké plus. A pak jsou tu brzy, které Vám vytlačí orgány z těla… a nevadnou!

s1

Ve výsledku je tak nové AUDI S3 Sedan opravdu povedené auto s atraktivním vzhledem, skvělou dynamikou a jistými jízdními vlastnostmi. Jo, je to trošku nuda a nebýt toho zvuku, byla by ještě větší, jenže to tak nějak vše sedí dohromady. Pro vyznavače kvality a maximální efektivnosti je to ta správná volba.

Plusy

- Vzhled a image
– Pohledný a kvalitní interiér
– Zvuk
– Účinek brzd
– Podvozek a jízdní vlastnosti
– Strmé a přesné řízení

Mínusy

- Převodovka
– Příliš sterilní chování

 

 

techs3

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz