Test Audi SQ5: Nejschopnější ve třídě. Skvostný podvozek a ještě lepší motor
Audi má velmi plodné období a zahájilo modelovou ofenzívu. Na nové platformě PPC nejprve představilo novou generaci modelu A5 (který nahradil A4), následovala SUV varianta Q5 a nově také další generace legendárního modelu A6. V dnešním testu se podíváme na nejprodávanější Audi vůbec, tedy již zmíněnou Q5 a rovnou v nejsilnější variantě SQ5, kterou pohání úchvatný benzínový šestiválec. Svět je tady stále v pořádku.
Když se poprvé podíváte na nové Audi SQ5, cítíte, že to není jen další prémiové SUV. Ty linie jsou čisté, sebevědomé, ale ne přehnané – žádné výstřelky, jen jasný vzkaz: Umím být rychlý a luxusní zároveň. Čtyři koncovky výfuku vzadu tenhle dojem jen podtrhují.

Zatímco někteří konkurenti už přešli na čtyřválce (divám se na tebe, Mercedes-Benzi) nebo elektrifikované pohony, Audi zůstává u osvědčeného receptu: třílitrový V6 TFSI s turbodmychadlem. Výkon 367 koní a točivý moment 550 Nm putují přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku na všechna čtyři kola, tradičně přes systém quattro, tentokrát ve verzi ultra, která umí v klidu odpojit zadní nápravu kvůli úspoře paliva, ale při potřebě ji okamžitě připojí.
V praxi tato čísla znamenají, že z nuly na stovku se dostanete za 4,5 sekundy. Při prudké akceleraci vás quattro pevně přitiskne k silnici a sedmistupňová dvouspojka se postará o hladké, ale rozhodné přeřazení. Zajímavostí je, že i přes menší výkon, je Audi na stovce rychleji než konkurenční BMW X3 M50, které je o desetinu pomalejší, ale má 398 koní. Obě auta jsou mild-hybridní, ale šestka pod kapotou v Audi je jednoduše ostřejší a živější. Karty se otočily!

Díky mild-hybridnímu systému MHEV Plus působí auto svižně už při popojíždění v městském provozu a zároveň nabídne i schopnost plachtění nebo rekuperace energie. Akumulátor je umístěný pod podlahou kufru a disponuje kapacitou 1,76 kWh, což je více, než kolik je běžné. Systém MHEV plus se skládá ještě ze dvou elektromotorů. Tím prvním je startér-generátor připojený řemenem k motoru. Ten druhý je uložený za převodovkou a označuje se jako powertrain generator a pomáhá výkonem 18 kW a 230 Nm točivého momentu.
Na papíře to vypadá solidně, ale realita je daleko lepší. Motor má v sobě noblesu i chuť po otáčkách. Je tichý a hladký při popojíždění, ale umí se rozzlobit, když ho poprosíte. Ve sportovním režimu je zvuk opravdu hutný, až jadrný. Šestiválec vydává nezaměnitelnou symfonii a umí si do toho pěkně chuligánsky odplivnout. Pozitivní je, že to není vyumělkované jen zevnitř (dívám se na tebe, BMW), ale vůz zní stejně dobře i zvenku. Převodovce nelze nic vytknout. Řadí rychle a logicky. Dokonce poslouchá i v manuálním režimu.

Motoru sice chybí výkonová špička, ale v kombinaci s velkým kroutícím momentem je akcelerace opravdu mohutná v jakékoli rychlosti. Špatně na tom není ani spotřeba. Běžným předpisovým tempem se vejdete pod 10 litrů, při okreskovém blbnutí pojedete do 15.
Co mě opravdu překvapilo, je podvozek. Audi použilo adaptivní vzduchové odpružení a funguje to naprosto skvěle (příplatek + 40.000 Kč). Ve městě tlumí nerovnosti s noblesou limuzíny, ale v režimu Dynamic se celé auto promění. Přitvrdí, sníží světlou výšku a začne působit mnohem kompaktněji, než byste od dvoutunového SUV čekali. Reakce na plyn jsou ostřejší, převodovka drží otáčky a motor začne bublat a práskat při ubrání plynu. Do volantu se přenáší víc informací, a i když to pořád není mechanická zpětná vazba sportovního kupé, máte dost jistoty, abyste si dovolili projet zatáčku rychleji, než byste u SUV čekali.

Na okreskách je ale největším kouzlem kombinace výkonu a trakce. Můžete akcelerovat v polovině zatáčky a cítíte, jak si quattro poradí s každým newtonmetrem. To dodává ohromnou jistotu, i když povrch není ideální. Na mokru nebo na rozbité cestě máte pocit, že auto funguje skoro jako čtyřkolový cheat code.
Brzdy jsou silné a dobře dávkovatelné. Ani při několika rychle po sobě jdoucích brzdných manévrech necítíte, že by vadly. A když zrovna nejedete naplno, SQ5 se umí uklidnit – v komfortním režimu se odpružení vrátí k měkkému filtrování nerovností a auto působí téměř stejně relaxačně jako klasická Q5.

Na velkých 21palcových kolech vypadá drsně, ale pohodlí zůstává. Právě Audi je v této oblasti novým lídrem. Všechny RS a S modely, které jsem za poslední léta řídil, měly obrovská kola, ale komfort podvozku výrazně neutrpěl. Fascinuje mě to třeba u RS Q8, která obouvá nízkoprofilové dvacettrojky a je neskonale pohodlná a zároveň schopná v zatáčkách. SQ5 je tomu dost podobná. Když to srovnám s novou X3 M50, tak musím konstatovat, že tam komfort citelně utrpěl. Dokud jsem ale neřídil toto Audi, přišlo mi BMW jako ideální kompromis. Ingolstadt však Mnichov porazil.

Interiér je kapitola sama pro sebe. Hlavní roli hraje nový infotainment s 14,5″ dotykovým displejem a digitální přístrojovka o velikosti 11,9 palce. Systém běží na platformě Android Automotive, ale s vlastní grafikou a intuitivním ovládáním. Všechno je rychlé, hezké a přesné.

I spolujezdec může mít svůj vlastní displej, na kterém si může sledovat navigaci, filmy nebo ovládat hudbu, aniž by tím rušil řidiče. Volant je nový – silnější věnec, sportovní tvar, ale stále komfortní v každodenním provozu. Sedím nízko, volant přesně padne do ruky, pedály ideálně rozložené. Sportovní sedadla drží tělo, ale neunavují. Materiály? Tradičně skvělé. Působí hodnotně. Tohle není okázalý luxus, ale tichá důvěra. Prostor? Vpředu tradičně dostatek, vzadu se mírně zvětšil prostor pro kolena.

SQ5 není čistokrevný sportovec – ale právě proto má kouzlo. Nesnaží se vám vyrazit dech neustálým tvrdým podvozkem a rachotem z výfuku, místo toho umí být univerzální. A když se rozhodnete, že je čas si zablbnout, promění se v překvapivě agilní mašinu, která vás z klikaté silnice jen tak nepustí.

Ve výsledku je nové SQ5 přesně tím, čím má být – rychlé, kultivované a všestranné SUV, které zvládne dopolední sprint po dálnici, odpolední nákup a večerní cestu do hor bez jediného zaváhání. Nevyvolá úplně závodní emoce, ale jako každodenní společník, který vás umí pobavit i rozmazlit, funguje skvěle.
« Vyhřívané sedačky v autě: Dobrý sluha, nebo zlý pán? Test Ford Transit Nugget: Dovolená na čtyřech kolech »








































