55

TEST BMW 750d xDrive

17. 11. 2014 • BMW, Novinky, Testy

Motor: 95%

Převodovka: 100%

Podvozek: 90%

Zpracování: 95%

Praktičnost: 70%

Limuzína pro řidiče s absurdně silným motorem a perfektní trakcí!

Verdikt:

S faceliftem, který řada 7 od BMW prodělala v roce 2012, se pod kapotu mnichovské limuzíny dostal i vrcholný naftový šestiválec se třemi turby a výkonem 381 koní. Tohle by měl být pořádně ostrý recept na pekelně rychlou řidičskou limuzínu, charakterní vlastnost, pomocí které sedmička útočí na konkurenci.

Neměla to totiž nikdy jednoduché a za třídou S od Mercedesu silně v prodejích zaostávala, dokonce i za A8 od AUDI. Lidé v tomto segmentu prostě řídit nechtějí a když už musí, ocení spíše maximální komfort a plavný podvozek. BMW nenabídne ani jedno, ne že by nebylo komfortní, ale tužší podvozek díky pohonu všech kol, slabší odhlučnění a celkově vyšší propustnost všech vjemů dělají ze sedničky prostě jen větší řadu 5. Což vůbec není špatně, řídí se totiž skvěle, jen to není právoplatná limuzína a vnímá se spíše jako vrcholný produkt mnichovské značky, pro zákazníky, kteří chtějí to nejlepší. Ne pro ty, kteří chtějí limuzínu.

750_3

Pokud už v tomto segmentu sáhnete po tomto vozidle a budete očekávat maximální řidičské potěšení, uděláte dobře a odpustíte autu i fakt, že je oproti konkurenci zastaralé. Interiér je slabší, než v řadě 5 a jedinou záchranou jsou modernizované budíky s TFT displayem a hezkou grafikou ukazatelů, která mění tvář dle zvolených jízdních režimů. Jinak se zde neměnilo nic, je to architektonicky klasické BMW s výbornou ergonomií a čistou strohostí. Sedadla se sportovním vedením drží tělo ukázkově a jsou patřičně komfortní. Volant má silnou tloušťku věnce, menší průměr a tradičně se skvěle drží. Prostě klasika. Nechybí adaptivní tempomat, modernizovaný head-up display, aktivní udržování v pruzích, připojení na internet a tak dále. Oproti S klasse je to však propastný rozdíl a sedmička vypadá uvnitř jako chudý příbuzný, pokrok prostě nejde zastavit a BMW by mělo velmi brzy přijít s novou generací.

750_5

To zvenku je však všechno zcele v pořádku. Auto s M paketem, tmavě šedou barvou, velkými výfuky a krásnými Mkovými koly vypadá úchvatně. Vše podtrhují přední Full LED světlomety a leskle černě lakované části nárazníků. Sedmička je celkově velmi hezké a výrazné auto s nízkým profilem karoserie a krátkými převisy – typický sportovní look BMW. Levý pruh dálnice vyklízí ukázkově, aby také ne, ledviny jsou obrovské a agresivně tvarovaný nárazník s obřími nádechy vše dokresluje. Ve městě pak otáčí krky a u oblíbené kavárny vzbuzuje společenský respekt, takže ano, i z tohoto hlediska neuděláte s BMW 750d chybu.

Vraťme se ale k tomu nejdůležitějšímu na tomto modelu – motoru! Ten je osazený trojicí turbodmychadel – dvě menší vysokotlaká a jedno větší nízkotlaké. První turbo s variabilní geometrií lopatek se hlásí do práce hned nad volnoběhem a větší brácha ho doplní v 1.500 otáčkách. Třetí menší turbo je v kanálu výfukových svodů a je ovládáno podtlakovou klapkou. Do činnosti se uvádí až po výrazném zmáčknutí plynového pedálu v otáčkách nad 2.700. Systém funguje paralelně a hned, co první turbo dosáhne maximálního přetlaku, podpoří ho třetí. Spolu s s obvyklým obtokovým ventilem pak zamezuje zpětným tlakům ve výfukovém potrubí. Motor se umí vytáčet a omezovač otáček je umístěn na hodnotě 5.400 min-1. Jedná se tedy o opravdu skvostný výjev moderní techniky. Standardem je vždy osmistupňová automatická převodovka a pohon všech kol xDrive.

Převodovka ZF nabízí osm rychlostních stupňů a funguje naprosto dokonale. Jedná se o nejlepší měničovou jednotku na trhu a její sametové a rychlé řazení si prostě zamilujete. Má výbornou odezvu i v manuálním režimu a tak nějak dělá vše správně. Tady není o čem.

750_4

750d váží 2070 kg, což ji neřadí mezi zrovna lehké automobily. Tak i tak, motor dostane tohoto mastodonta na stovku za dechberoucí 4,9 sekundy. Tím se 750d, víceméně rodinný diesel, dostává do teritoria standardní Porsche Carrera 991. Spotřeba je přitom v kombinovaném cyklu bez problému kolem 6,3 litru a pomáhají ji snižovat systémy Start-Stop, rekuperace brzdné energie a mód Eco PRO. Když autu budete šlapat plyn do podlahy, bude se pohybovat někde kolem 16. Maximální rychlost je obligátně omezena na 250 Km/h. O adekvátní deceleraci se starají jednopístkové brzdy o průměru 374 mm vpředu a 345 mm vzadu – chod pedálu je navíc hezky progresivní a brzdná síla jde dobře dávkovat, což uvítáte zejména při sportovní jízdě.

BMW 750d je navíc doplněno i o stálý pohon všech kol xDrive, což slibuje maximální grip a trakci. V kombinaci s aktivním podvozkem, kde si řidič může zvolit úrovně jeho nastavení, se ze sedmičky stává velmi svižný vymetač okresek. Nastavení režimů jako Comfort, Normal, Sport a Sport+ (nově i Eco PRO) zasahuje i do tuhosti řízení a přizpůsobuje odezvu na plyn. Řízení sice moc citu nepobralo, ale není přeposilované a i v komfortním nastavení je příjemně tuhé.

To ostatně platí i pro podvozek, je nastavený do tuha a díky tomu umí toto pětimetrové auto projíždět zatáčky s velkým nasazením. Tomu napomáhá i pohon xDrive, který poskytuje obrovskou porci trakce. Grip pětimetrové limuzíny tak bere dech a občas jsem se přistihl, že s ní letím na okresce zatáčky v rychlostech, ve kterých by některá obyčejná auta dávno opouštěla cestu a šla si pokecat s první třešní v okolí. Zátah motoru je v reálném světě obdivuhodný, monumentální a auto působí sakra rychle. Vlastně nepůsobí, ono zatraceně rychlé je! Předjíždění je otázka vteřin a rovinky mezi zatáčkami jsou pokořeny hned. Pak to jen poskládáte do apexu, plný plyn a zase jedete dál. Žádné drama, jen maximální přilnavost a rychlost. Reakce motoru na plynový pedál je okamžitá a motor se nechá s radostí vytáčet. Toto jsou ty vlastnosti, které dělají sedmičku tak jinou. Odpustíte ji vše a budete ji chtít řídit a budete se u toho usmívat.

750_1

BMW řady 7 představuje ideální volbu pro člověka, který chce ohromně rychlou limuzínu s dobrou spotřebou a hlavně s faktem, že si ji bude rád řídit sám. O tom toto auto totiž je! To, že má zastaralý interiér a je v pozadu s technologiemi na palubě autu odpustíte po prvním sešlápnutí plynu a projetí zatáčkou. Je to radost!

Plusy

  • Vzhled a image
  • Absurdní dynamika a pružnost motoru
  • Kvalita zpracování
  • Pohon všech kol s preferencí zadní nápravy
  • Automatická převodovka

Minusy

  • Řízení
  • Tuhost podvozku a snížený komfort
  • Zastaralý interiér

 

Foto:  Christian König

 

Technické údaje

Motor
Konstrukce šestiválec
Palivo nafta
Plnění přeplňování turbodmychadly
Zdvihový objem (cm3) 2993
Poháněná kola všechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) 280/381 v 4000 až 4400
Točivý moment (Nm) 740 v 2000 – 3000
0-100 km/h (s) 4,9
Nejvyšší rychlost (km/h) 250
Spotřeba paliva (l/100 km) 6,4
Objem nádrže (l) 80
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm) 5079
Šířka (mm) 1902
Výška (mm) 1471
Rozvor náprav (mm) 3070
Provozní hmotnost (kg) 2070
Ceny
Základní cena modelu 2 061 800 Kč
Základní cena test. verze 2 610 400 Kč
.

« »