mercedes-amg-e63-exterior-2

Test Mercedes-AMG E63 S 4Matic+. Vládce pekel v utajení

13. 4. 2018 • Exkluzivní testy, Extrémní vozy, Luxusní vozy, Mercedes-AMG, Mercedes-Benz, Novinky, Sportovní vozy, Testy

motor: 100%

podvozek: 100%

Převodovka: 100%

Zpracování: 100%

Radost z jízdy: 100%

E63 S 4Matic+ je postaveno podle té nejlepší tradiční receptury supersedanů (v našem případě superkombi), které nabízí luxus, denní použitelnost a fascinující dynamiku. Během let se tato legenda transformovala v technicky pokročilého (hádejte, kdo si vypůjčil nápad s odpojitelnou čtyřkolkou) rivala, který se neztratí ani na okruhu. Je to jedno z nejlepších a nejrychlejších aut, jaké jsem kdy řídil. Fascinace AMG v tom nejlepším možném smyslu.

Verdikt:

Žijeme v úžasné době, a přestože nás spousta skvělých aut opustila, pořád se najdou nová, která vám vezmou dech. Mezi takové výrobce rozhodně patří AMG, které se s tím nemaže a je světovou elitou ve výrobě pekelně silných monster. V dnešním testu se podíváme na jedno z nejsilnějších aut, které kdy postavili – E63 S 4Matic+. To plus na konci je klíčové, jedná se o pohon čistě vyvinutý divizi AMG a umí jednu krásnou věc – proměnit se pouze v pohon zadní nápravy. Ano, opravdu můžete mít kombi s výkonem 612 koní, které si přepnete do čtyřkolky nebo zadokolky! Není to nádherná éra pro milovníky aut?

Pořád mě nepřestává fascinovat, že jedno z nejbrutálnějších AMG historie můžete mít v karoserii kombi. Zejména v kombinaci s černou barvou se jedná o perfektní maskování. Jen si představte ten výraz majitele Ferrari, kterého s tímto kombíkem necháte daleko za sebou. E63 S je totiž samotný vládce pekel, který bravurně a s elegancí skrývá neskutečných 612 koní a brutální krouťák 850 Nm. To samo o sobě stačí na pootočení celé planety… Pokud použijete funkci Race Start, na stovku se dostanete za 3.2 sekundy!

To je číslo atakující říši hypersportů a na silnici je jen minimum automobilů, které to zvládnou rychleji a žádné z nich není velké rodinné kombi, tím si buďte jisti. Změny v designu jsou poměrně rozsáhlé, ale vyniknou především ve světlých barvách. Vůz je lehce rozšířen, přední nárazník má agresivní otvory na přívod vzduchu a monstrum pod kapotou prozradí kapota s powerdomem,štítky V8 Biturbo na bocích auta a červeně lakované třměny obřích brzd. Vzadu nechybí černé dělené koncovky výfukové soustavy AMG Performance Exhaust, které vyvolávají apokalypsu.

Uvnitř se už tolik nešperkovalo – tříramenný AMG volant (který si za příplatek můžete pořídit do jakéhokoli mercedesu), karbonové dekory, plaketka, hodinky IWC a to je vlastně vše, zbytek je klasická třída E. Má vynikající sedadla AMG a dvě velké obrazovky – jedna slouží jako náhrada za budíky a druhá je k dispozici informačnímu systému, který má bleskurychlé reakce a srozumitelné ovládání. Ergonomie nemá žádnou chybu a doslova dokonalá je audio soustava Burmester, která kromě bombastického ozvučení zaujme i nádherně vypadajícími reproduktory z broušeného hliníku.

amg_1

Na středovém tunelu, kolem ovladače command, se navíc umístila hardware tlačítka ovládající tuhost aktivního podvozku AMG Ride Control, nastavení převodovky a klapek výfukového systému. Je to výborná věc, nemusíte klikat někam do menu, stačí stisknout tlačítka a máte nastaveno. Různé nastavení podvozku nebo převodovky jdou navíc kombinovat s libovolným jízdním režimem. Můžete jet na ECO a mít otevřený výfuk, nejtužší podvozek a nebo naopak v režimu Race ubrat tuhosti podvozku. Výborné řešení!

To nejzásadnější je pod kapotou. Osmiválcové Biturbo o objemu rovných 4 litrů dává výkon 612 koní a 850 Nm. kroutícího momentu. Pro srovnání – supersportovní AMG GT R má ze stejného motoru 585 koní a 700 Nm. Výkon putuje na všechna kola pomocí devítistupňové převodovky AMG Speedshift MCT, která má ideální odstupňování a zaručuje drtivou akceleraci. Po nastartování se osmiválec rozzuřeně probudí, na všechny zahuláká a odplivne si jako nevychovaný chuligán. Je jedno v jakém nastavení výfuků motor nastartujete, vždy je to ohromná směs barytonu a výstřelů. Decentní je slovo, které se v kombinaci s AMG moc neskloňuje. Prošlápnutí plynu znamená ještě větší bouří.

amg_7

V běžném režimu je auto tiché, pohodlné a luxusní. Přes nerovnosti se zvládá dostat s grácií a posádku příliš nenaklepe. Démon AMG se probudí až opustíte město, přepnete vůz do režimu Race a pošlete plyn k zemi. To, co následuje se jen těžko popisuje – E63 S vám dá nečekaně brutální podpásovku a vystřelí vpřed. Motor táhne od volnoběhu až k omezovači pořád stejně šíleně, pak se ozve rána z výfuku a vše začíná nanovo. Turbo díra je neznámý pojem a akcelerace je naprosto devastující.

Dostávám geniální nápad zkusit řízený start – stačí podržet brzdu a zamáčknout plyn do podlahy, vůz srovná ideální otáčky a pustíte brzdu – pak už je jen černo, nevolno a vaše vědomí odmítá uvěřit tomu, co se právě stalo! Díky čtyřkolce se auto doslova teleportuje na stokilometrovou rychlost bez prokluzu a s razancí nepodobnou ničemu jinému. Budou vás bolet záda a vnitřní orgány se vrátí na místo až na druhý den. Neuvěřitelné!

amg_6

Nutno podotknout, že 200 pojedete za 11 vteřin z klidového startu, pružné zrychlení je také brutální a E 63 S vás zatlačí do sedadla i při zrychlení ze 190 km/h. Dynamika je prostě pekelná a to samé se dá říct o zvuku příplatkového výfuku s aktivní klapkou. V Race modu je vše nastaveno na maximální vrchol ad absurdum, a tak je třeba počítat s tím, že to vyžaduje řidičský skill. Přísun výkonu je okamžitý a auto reaguje dost chuligánsky.

Čtyřkolka 4Matic+ nemá nic společného s tou od Mercesedesu a AMG si ji vyvinulo samo. Preferuje zadní nápravu a umí inteligentně předvídat. Auto je s ní hravé a stále vrtí zadečkem. Pokud vypnete trakci, umí ohromné powerslidy po všech kolech a je enormně efektivní. Měl jsem možnost pohon vyzkoušet na mokrém okruhu v Mostě a byl jsem překvapen, že vůz nezná nedotáčivost a pohon opravdu umí pracovat s přenosem točivého momentu tak, aby zachovalo řidičskou radost. Výsledkem je ohromující rychlost, která neubrala nic na hravosti jako tomu je v případě menších modelů AMG 45.

amg_1

Opravdová zkouška začne, pokud aktivujete Drift Mode. Tak AMG nazývá (ví proč) zadokolkový režim. Pak máte ve svých rukách a na zadních 612 koní a 850 Nm. S takovou porcí je nutné zacházet velmi uváženě a citlivě jinak ta gumová hmota ze zadních kol zmizí velmi rychle. V každé zatáčce je třeba přemýšlet nad dávkováním plynu a vhodným momentem pro akceleraci ze zatáčky ven. Jinak dostanete solidně přes hubu a budete rádi, když to ustojíte. Poslat E63 S bokem nevyžaduje ani trochu práce, ale horší je to vše udržet tak, aby to dopadlo dobře. Zejména synchronizace mezi dávkováním plynu a kontra vyžaduje zkušeného driftera, jinak je průšvih na světě a věřte, že v tomto autě uděláte na okresce chybu jen jednou. Díky, do E 63 S standardně montovanému proměnnému řízení, je kontra otázkou pohybu zápěstím, ale musíte být rychlí.

amg_2

Překvapivá je i rychlost, jakou toto auto generuje v zatáčkách. Pohon všech kol pomáhá výrazně a vůz se vrhá do zatáček s ohromnou vervou. Grip na přední nápravě je naprosto neuvěřitelný a přetížení uvnitř vozidla devastující. Za apexem plný plyn, auto se nahrbí a okamžitě se dostanete zase na rovinku. Číslům na tachometrum uprostřed zatáček jsem občas odmítal uvěřit, přítlak na obou nápravách je naprosto famózní. Řízení sice nepobralo skoro žádnou zpětnou vazbu, ale díky proměnnému převodu na něj auto vždy reaguje okamžitě a nechybí mu strmost. Problém Ečka je izolace pocitu z rychlosti, a tak se těžce odhaduje, kolik opravdu uháníte. Inu, opravdu to není okresková zbraň, i když je to moderní AMG, které už umí i brilantně zatáčet.

amg_5

E63 S 4Matic+ je postaveno podle té nejlepší tradiční receptury supersedanů (v našem případě superkombi), které nabízí luxus, denní použitelnost a fascinující dynamiku. Během let se tato legenda transformovala v technicky pokročilého (hádejte, kdo si vypůjčil nápad s odpojitelnou čtyřkolkou) rivala, který se neztratí ani na okruhu. Je to jedno z nejlepších a nejrychlejších aut, jaké jsem kdy řídil. Fascinace AMG v tom nejlepším možném smyslu. Bravo!

Plusy

Motor a dynamika
Jízdní vlastnosti a grip
ZVUK
Převodovka
Design a image
Tuhá karoserie
Zpracování interiéru
Pozice za volantem
Pohon všech kol 4Matic+
Univerzální schopnosti bez kompromisu

Minusy

Nutná potřeba prodat ledvinu a okamžitě si auto pořídit

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz