cla 45 amg shooting brake exterior (23)

TEST Mercedes-Benz CLA 45 AMG Shooting Brake

12. 8. 2015 • Exkluzivní testy, Luxusní vozy, Mercedes-AMG, Mercedes-Benz, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Motor: 100%

Podvozek: 95%

Převodovka: 95%

Zpracování: 95%

Praktičnost: 65%

Idea malého, stylového a extrémně rychlého kombíku je prostě geniální a oceňuji, že něco takového vůbec někdo stvořil. Přímá konkurence neexistuje a upřímně, kdo by nechtěl kombík, který na okresce díky své poslušnosti a absurdní rychlosti spráská opravdové supersporty?

Verdikt:

Mercedes-Benz vytěžuje platformu třídy A na maximum, a tak není divu, že přišel s modelem CLA Shooting Brake, který za mě osobně dává mnohem větší smysl, než klasické čtyřdveřové coupé, které je zoufale nepraktické a designově lehce těžkopádné. Nicméně tohle coupé-kombi je prostě úchvatné a jediným narušitelem je stále příliš vysoký čumák auta. Díky krátkému rozvoru postrádá eleganci a majestátnost výrazně většího CLS, ale i tak se jedná o velmi stylovou a zajímavou věc. Shooting Brake této velikosti nikde jinde nenajdete a v kombinaci s motorizací 45 AMG se jedná o naprostý úlet, který potěší každého petrolheada.

Aby také ne, ingredience poskládané podle ověřeného receptu prostě fungují výborně a osobně takový pokus kvituji. Takže tady máme stylový malý kombík tradičního “loveckého” vzezření s bezrámovými okny a nízkým dále se svažujícím profilem střechy, pohon všech kol, dvouspojkovou převodovku a hlavně brutální motor. AMG verze je navíc relativně střídmá ( odmysleme si tu rudou barvu ), co se optického paketu týká. Jsou tu jen větší otvory v náraznících, spodní lízátko, vytáhle prahy, difuzor a koncovky v tradičním AMG designu. Nebýt jich a nápisu AMG na bocích, nikdo by netipoval, že se bude jednat o tak zběsilé auto. Většinu stejně ani nenapadne, že by malé stylové kombi umělo napráskat na okresce supersportům, to je proti přírodě přece. A víte co? Toto AMG je zpráská jako nic!

cla3

Pod kapotou tluče dvoulitrový čtyřválec s turbem… To když řeknete na benzínce motorkáři, kterému jste právě dali strašnou čočku, tak se na Vás bude dívat, jako na magora a pak se bude dlouze a přihlouple smát – než zjistí, že si z něho srandu neděláte. Tento motor je totiž naprostý šílenec a zároveň nejsilnější produkční čtyřválec na světě. Dává výkon, ehmmm, 360 koní a 450 Nm. To už opravdu humor přejde každého, protože auto s ním letí jako nakopnutý schizofrenik, co si zapomenul vzít denní dávku prášků. 100 kilometrovou hranici vůz pokoří už za 4,6 sekundy a zastaví ho až omezovač při 250! AMG si s agregátem M133 vyhrálo pořádně – speciální honování válců, stěny potažené Nanoslide, kované písty a kliková hřídel. Pak je tady také obří twinscroll turbo, které tlačí 1,8 bar! Nechybí proměnné časování sacích i výfukových ventilů, přímé vstřikování s tlakem 20 MPa nebo vícenásobné zažehnutí paliva. Turbo musí mít samostatný okruh vodního chlazení a to platí i pro převodovku. Uchladit motor pomáhají i obří funkční nádechy v nárazníku… AMG to prostě vzalo poctivě. Motor je pochopitelně stavěný ručně a na žádném nechybí štítek s podpisem a jménem konstruktéra.

cla1

O přenos síly se stará dvouspojková sedmistupňová převodovka 7G-DCT a pohon všech kol. Skříň dostala navíc nový software a funguje výrazně lépe, než v A45, které jsem testoval loni – nechtělo se jí moc odřazovat a kazila tak ryze sportovní jízdu. Teď je vše naprosto v pořádku a oběma směry řadí ukázkově rychle. Odezva na pádla v manuálním režimu mi přijde také výrazně lepší, než dříve. Chválím tedy AMG za zlepšení slabých míst, převodovka je nyní absolutně bez výhrad.

AMG 4Matic pak finální výkon spolehlivě přenáší na vozovku. Pohon všech kol založený na elektrohydraulicky ovládané vícelamelové spojce připojuje dle potřeby zadní nápravu. Reakce se změní po přepnutí do režimu ESP Sport, kdy systém pracuje rychleji a maximálně využívá připojení obou náprav. Během všech jízdních režimů o procesu připojování nevíte a nemáte nejmenší šanci to rozpoznat. Jednoduše řečeno, CLA 45 je čtyřkolka vždy, když to zrovna potřebujete. S rychlou distribucí točivého momentu k těm správným kolům pomáhá při rozjezdech kontrola trakce 4ETS, v zatáčkách pak elektronický pomocník Curve Dynamic Assist , který přibrzďuje zadní vnitřní kolo a auto výrazně lépe a ochotněji zatáčí. S pohonem a převodovkou souvisí ještě jedna vychytávka, kterou CLA 45 nabízí – Race Start! Neboli launch control, tedy řízený start.

cla5

Stojíte na brzdě, plny plyn, motor zůstane ve 4.000 otáčkách, kde začíná jeho pravá síla, pustíte brzdu a AMG se katapultuje, zarve Vaše tělo do sedadla a letí vpřed. Efektně při tom na okamžik protočí všechna kola a pak už jen devastuje vnitřní orgány posádky a sluch okolí. Řve, střílí, prská a chová se, jako naprostý vesnický buran! Tady se pomalu dostáváme k tomu, co je na tomto autě zábavné a zároveň tak trochu schizofrenní.

Pojí v sobě dvě naprosto odlišné osobnosti – zní jako supersport na steroidech, na všechny ukazuje ramena, chce se rvát  a přitom jezdí naprosto chladně, předvidatelně a vlastně i docela nudně!  I když ze sebe dělá drsňáka, co působí na všechny Vaše smysly, na silnici při hledání limitu zjistíte, že je to poslušný krotký beránek. Neberte to jako chybu – CLA 45 je opravdu až nesmyslně rychlé, drží se cesty o život a poslouchá na každý povel. Jenže je tak precizně chladné a předvidatelné, že Vás začne po chvíli nudit. Neděje se žádné drama, vždy zatočí a zareaguje, jak chcete a čekáte. Osobně mi prostě chybělo vzrušení ze řízení, hrubiánské chování a jistá neposlušnost. Prostě se mě nesnažilo zabít, jako většina produktů divize AMG, kde stačí neuváženě polechtat plyn nebo si kýchnout a hned jste omotaní kolem hrušky.

cla4

Pohon všech kol situaci ještě více stabilizuje a pokud se zamyslíte nad faktem, že je to primárně předokolka, jež si připojuje zadní nápravu, musí Vám už teď být jasné, že je auto na limitu nedotáčivé. Nedovolí jízdu, jako s STi nebo EVO. Na efektní průjezdy bokem, skandinávské smyčky a nebo průjezdy vracáky přes ruční brzdu ( kterou nemá ) rychle zapomeňte. Jeho podstata je rychlost a čistá stopa. Je tu však jedna věc, která je oproti standardnímu A45 jiná – Shooting Brake těží z delšího rozvoru a prodloužené zádi. Díky tomu je o prsa Korejky zábavnější a lépe utahuje stopu. Zadek vybočuje do strany plynuleji a lépe se pak krotí. Dostat auto do powerslidu však vyžaduje pro změnu koule původního Afričana! Chce to velkou rychlost, nulový pud sebezáchovy a reakce ostré jako břitva. Možnosti je pak několik – skandinávský švih, náhlé ubrání plynu v nájezdu do zatáčky a na povrchu se zhoršenou adhezí umí vykouzlit i powerslide. Nicméně to není opravdu nic jednoduchého a radši se sebou při trénování vozte několik sad spodního prádla.

AMG pracovalo pořádně i s podvozkem a byli si vědomi, jak tvrdé je standardní Áčko s jejich paketovým podvozkem. CLA 45 je tuhé, ale nenaklepe Vás jako vídeňský řízek. Komfort je přijatelný, ale je jasné, že na dlouhé cestování po naší republice to není. I pro sportovní jízdu vyžaduje kvalitnější povrch – na uskákané a rozbité cestě má tendenci odskakovat. Řízení je precizní, strmé a přesné. Výraznější zpětnou vazbu a tuhost nečekejte. Spotřeba? Dálniční tempo zvládá AMG za 10 litrů, město 14 a při ostré jízdě počítejte s odběrem kolem 40 litrů. Kombinovaně a slušně lze jezdit kolem 12.

Ve výsledku je však idea malého, stylového a extrémně rychlého kombíku prostě geniální a oceňuji, že něco takového vůbec někdo stvořil. Přímá konkurence neexistuje a upřímně, kdo by nechtěl kombík, který na okresce díky své poslušnosti a absurdní rychlosti spráská opravdové supersporty?

Plusy

- design, styl a image

- zpracování a provedení interiéru

- relativní praktičnost

- extrémně výkonný motor

- převodovka

- pohon všech kol

- podvozek a jeho odladění

Mínusy

- zhoršený komfort jízdy

- přenos rázů na příčných nerovnostech

- málo místa na zadních sedadlech

- vysoká spotřeba paliva v kombinaci s malou nádrží

Technické údaje

Motor Mercedes-Benz A 45 AMG
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 265 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 2250 – 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 4.6
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.8 / 5.8 / 6.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 341 / 1157
Objem nádrže (l): 56
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1555 / 495
Rozměr pneu: 235/35 R19
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz