peugeot-308-2022-3

Test Peugeot 308 Hybrid 225 GT: Lepší prémiovka než prémiovky?

11. 11. 2022 • Elektrifikované vozy, Novinky, Peugeot, Testy, Videa

hybridní pohon: 90%

převodovka: 90%

podvozek: 90%

zpracování: 95%

praktičnost: 80%

Peugeot 308 působí v nejvyšší výbavě a s nejsilnějším motorem jako nefalšované luxusní zboží. Možná ale míří až příliš vysoko.

Verdikt:

Peugeot 308 se v nové generaci proměnil z dostupného pracanta na luxusní zboží. Odvážný vzhled, luxusní interiér…a taky sebevědomá cenovka. V nejvýkonnější verzi dokonce tak moc, že leze do zelí prémiovým výrobcům. Má na to, nebo si ukousl moc velké sousto?

Design je individuální záležitost. Každý má trochu jiný vkus, jiné preference a najít společnou řeč pokud jde o hodnocení „krásy“ bývá často téměř nemožné. Jenže Peugeot 308 jakoby tuhle zažitou pravdu popíral. Ještě jsem se nesetkal s nikým, komu by při živém setkání s tímhle francouzským fešákem nespadla brada (jestli někdo takový je, tak existuje mimo moji sociální bublinu).

peugeot-308-2022-4 peugeot-308-2022-22

To považuji za neobyčejný úspěch, protože základní tvar auta je poměrně jasně svázán pravidly třídy. Designérům tak zůstává poměrně malý operační prostor. Třistaosmička je dravá, má v sobě tu správnou porci francouzského šarmu a sportovnosti. A i když se nebojí experimentovat a je výrazná, nezklouzává ke kýči. Ani hatchbacky od prémiových výrobců neumí svojí přítomností způsobit takový rozruch.

Jenže on by mohl Peugeot vyučovat prémiové hatchbacky i uvnitř. Kvalita zpracování a zvolené materiály jsou na špičce třídy. Skoro si až člověk říká, jestli by nebylo moudřejší nechat větší rozestup mezi „obyčejným“ Peugeotem a prestižním DS4. Najít zde tvrdý plast téměř nejde, dokonce i středový tunel je potažený kůží, aby vás netlačil za jízdy do nohy. Palubní desku zdobí kontrastní prošívání a sedadla mohou být (jako v našem případě) potažena kůží Nappa. Ta je tak neskutečně jemná, že ji pod prsty téměř ani necítíte. Takovou třešničkou na dortu je jejich modrý odstín kombinovaný se zelenou nití. Je mi jasné, že to nebude pro každého, mně se tahle odvaha ale líbí. Samotná sedadla poskytují perfektní komfort, mají masáže a sedí se v nich hezky nízko.

peugeot-308-2022-20 peugeot-308-2022-14

Tvar palubní desky je kontroverzní, ale v kontextu celého auta to dobře funguje, navíc nabízí povedenou ergonomii. Je pravda, že drtivá většina ovládání se přesunula na dotykovou obrazovku, ale nový systém je velice svižný a především má inovativní dotykovou lištu, na kterou si můžete nastavit oblíbené zkratky. Na první pohled to nevypadá jako kdovíjaké vylepšení, ve skutečnosti to ale zásadním způsobem usnadní ovládání auta.

Někoho jistě nepotěší, že se automobilka ani v nové generaci svého bestselleru nevzdala i-cockpitu, ale je potřeba mít na paměti, že tento koncept se již nějakou dobu rozvíjí a nová 308 byla kolem něj od počátku konstruována. Minimálně pro mě toto řešení nepřinášelo žádná omezení. Veškeré informace jsem měl neustále na očích a budíky tak defacto suplovaly head-up displej. S tím rozdílem, že tady máte mnohem větší možnosti konfigurace. A taky si je můžete zobrazit ve 3D. To je jen taková blbinka, kterou můžete stiskem jednoho tlačítka vypnout, ale například při navigaci, kdy se vám šipka vznáší v prostoru to vypadá opravdu „high-tech“. Jediný problém – v mém případě – představoval volant. Ne jeho poloha ani velikost, ale jeho tvar. Člověk už asi tak dlouho operuje s kolem, že jeho svalová paměť potřebuje nějaký čas na překalibrování a mně na to byl týden málo.

peugeot-308-2022-8

Místo vzadu bylo v minulé generaci Peugeotu 308 terčem kritiky – a oprávněně. Novinka má delší rozvor o 6 centimetrů a to je rozhodně znát. Prostoru je stále ale spíš tak akorát a třeba takový Golf umí v druhé řadě nabídnout víc. Rozhodně ale už nejde o trestnou lavici. Kufr je naopak překvapivě objemný. V plug-in hybridní verzi sice část ukousla baterie, stále ale nabízí 380 litrů.

Pod kapotou testovaného auta se ukrýval současný vrchol nabídky, plug-in hybrid o  výkonu 225 koní a 360 Nm. Ten se skládá z dobře známé přeplňované šestnáctistovky a elektromotoru, kdy výkon téhle dvojky putuje výhradně na přední kola. Na papíře solidní porce výkonu je v reálu trochu za očekáváním. Sprint na stovku zabere 7.6 sekundy, což je podobný čas, jako u hybridního Civicu, kterému na to ale stačí nějakých 180 koní. Za vším hledejte … ano, váhu. Dvojice motorů, kterým dělá společnost ještě baterie s využitelnou kapacitou okolo 10 kWh, vyhnala hmotnost na těžko uvěřitelnou hodnotu 1,7 tuny.

peugeot-308-2022-23

Nejde ovšem o sportovní model a sprinterské schopnosti nejspíš nebudou u potenciálních zákazníků hrát takovou roli. Ti ocení především vynikající pružnost, která plyne z okamžitých reakcí elektromotoru a celkovou kultivovanost soustavy. On je totiž i samotný čtyřválec nad míru vychovaný a o jeho existenci se dozvíte maximálně při prudkém požadavku na akceleraci. Na každodenní ježdění je to skutečně vynikající pohonné ústrojí. Stále mě ale mrzí, že ho Peugeot nabízí pouze v elektrifikované podobě. Věřím, že být v nabídce šestnáctistovka bez baterek s výkonem někde mezi 150-180 koní, šlo by o trhák.

Jenže žijeme v době v jaké žijeme a „obyčejné“ auto je věc minulosti. Jenže ať jen nekřivdím, i ty baterie mají něco do sebe. Auto je totiž schopné ujet přibližně 30-40 reálných kilometrů bez nutnosti spalovat benzín a pokud se pohybujete po městě nebo jeho okolí, může vám to klidně vystačit na celý den. Při krátkých trasách tak netrápíte studený motor, ani neriskujete ředění oleje benzínem. Z pohledu spotřeby elektřiny jde ale stále o poměrně vysoké číslo – bavíme se o víc jak 30 kWh na sto kilometrů, což je ve světě elektromobilistů ekvivalent zaoceánského parníku.

peugeot-308-2022-21

Je tedy dobré si spočítat, jestli se vám provoz podobného auta vyplatí, protože jezdit na elektřinu neznamená automaticky jezdit levně. Pokud se vydáte na delší cestu, můžete přepnout do hybridního režimu, kde si mozek auta sám hospodaří s elektřinou a je schopný v ní udržet alespoň něco klidně přes sto kilometrů. Pak se dá pohybovat na hraně čtyř litrů (plus samozřejmě oněch 10 kWh, které pojme baterie). Pokud se ale na nabíjení vybodnete a budete plug-in hybridní 308 využívat jako obyčejný hybrid, počítejte s něčím mezi 6-7 litry na každých sto kilometrů.

Zmíněná vysoká váha může být ale i vaším přítelem. Především z hlediska komfortu. Auto je totiž přilepeno k zemi opravdu poctivě a nemá tendence poskakovat nebo kopírovat nerovnosti. Vše se ztratí v tlumičích a jízda je tak neobyčejně klidná. S nerovnostmi si 308 poradí opravdu ukázkově a takové to známé klišé, že cestu „žehlí“, dokonale vystihuje chování podvozku. Za jízdy působí tak koncentrovaně a klidně. Kabina je taky velice dobře odhlučněná, budete si v něm tak připadat jak v o třídu větším autě. Vzadu se sice i v nejsilnější verzi nachází jednoduchá vlečená náprava, na jízdním komfortu se to ale nijak negativně neprojevuje.

peugeot-308-2022-1

Dospělost, vyzrálost, klid. To jsou hlavní atributy auta. Ve městě je mrštné a sebevědomé, na dálnici stoicky klidné a na okreskách obrovsky jisté. Občas je to až na škodu. Podvozek je stabilní, karoserie pocitově velice tuhá a auto s ochotou reaguje na povely rychlého řízení. Všechno je to ale skoro až moc klinické, chybí v tom radost a nadšení. Při pohledu zvenčí by leckdo čekal sportovně střižený hatchback, opak je ale pravdou. On dělá tak moc pro to, aby vás odizoloval od dění venku, že působí poměrně chladně. S tím, kam míří, to není špatně. Chce se rovnat těm nejlepším. Já bych ale přeci jen uvítal trochu hravější nastavení. Pokud ale hledáte především komfort a luxus, jste na správné adrese.

Peugeot 308 si může směle rovnat prémiovým výrobcům. Má výrazný vzhled, luxusní kabinu, moderní pohonnou jednotku a vynikající jízdní vlastnosti. Oproti nim mu chybí snad jen prestiž značky. Ta se musí vybudovat s časem a Peugeot je v posledních letech vnímán spíš jako výrobce dostupných vozů s hezkým designem. Cena za nejvýkonnější verzi startující na jednom milionu, která se u testovaného auta dostala ještě o nějakých tři sta tisíc výš, tak pro něj může být až příliš velké sousto. Nejde o to, že by ji nedokázal obhájit. V lecčem předčí i o poznání dražší německé prémiové trio. Jen si nejsem jistý, jestli se najde dostatek zákazníků, co takovou částku za 308 dá. To já už soudit ale nemohu. Moje role končí v tom, že vám řeknu, že nová 308 je skutečně povedené auto.

Plusy

– Design
– Jízdní vlastnosti
– Kvalita interiéru
– Odhlučnění

Mínusy

– Méně místa vzadu
– Cena

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz