Volkswagen  2.0 BiTDI 240 CV EA288 (1)

Turbodmychadla vs. objem – Jak to vlastně je

2. 6. 2015 • Novinky, Ostatní, Zajímavosti

Dnes se zaměříme na velmi aktuální téma. Všechny automobilky, jak sportovní tak luxusní a lidové musejí pod tlakem EU vyvíjet a montovat do svých aut nové, menší a ”oturbené” agregáty.  Ale má EU vůbec pravdu? Jsou menší přeplňované motory reálně úspornější a zatěžují méně přírodu? Podle mě to není pravda a my si teď povíme proč.

Podívejme se například na motory VW 2.0 BiTDI, nový koncept jednolitrového motoru, přeplňované tříválce 1.2 od PSA a další. Všechny tyto motory mají nízký objem, ale výkony o litr větších agregátů. A hned jsme u prvního problému, turbodmychadla při nevhodném zacházení odcházejí a jejich výměna je nákladná, a to nemluvě o nových elektrických turbodmychadlech, u kterých se nedoplatíte a auto můžete pomalu vyhodit. Jak může mít sakra litrový agregát výkon 272 koní?! Papírově jsou tyto motory sice velmi úsporné a i by se jejich koupě vyplatila, jenže v reálném životě se spotřeba až tak dolů nedostává. Ano, emise jsou poloviční než u o 10 let starších aut, ale potom ta reálná spotřeba při normálním ježdění? Ta je plus/mínus stejná, jak říkám, z 90% nezáleží na motoru, ale na řidiči. Například benzínová 1.6 v nejmenovaném voze, který jsme nedávno testovali, překračovala spotřebu deset let starých zážehových dvoulitrů.

2053057394305719707

Vyplatí se tedy kupovat nová auta, která z malých motorů tahají velmi vysoký výkon? Samo Ferrari řeklo, že kvůli EURU (už ani nevím jakému, je jich milión) musejí začít u svých osmiválcových modelů používat turbo-dmychadla a tím pádem jsou sice jejich auta na měření emisí úspornější, ale v reálném životě jsou pak emise a spotřeba vyšší než u starších atmosférických motorů. Proč? Víc výkonu, neekonomická a nelaboratorní jízda a spotřeba jde nahoru. To samé platí i u jiných značek, víte, že by se třeba přeplňovaný agregát měl nechat po zastavení ještě minimálně půl minuty běžet kvůli turbodmychadlu? Pokud to neděláte, zkracujete jeho životnost, tím pádem se dostáváme k systému stop/start, o kterém si povíme třeba příště. Takže ano, pokud budete jezdit pečlivě na spotřebu a o auto se hezky postaráte, tak pro Vás třeba přeplňované 1.6 smysl mají, ale jinak v tom budoucnost nevidím.

Hybridy proti přírodě

Toyota Prius 2010

Pak tu máme hybridy, ano, s těmi už se dá jezdit se spotřebou okolo tří litrů, ale jsou velmi drahé a tím pádem v dnešní době nedostupné. Pokud si jej koupíte jen kvůli tomu, že ulevíte přírodě, víte vůbec, co se používá při výrobě baterií a různých komponentů do hybridů a elektromobilů? Řekněme, že to, co vypouští z výfuků 5.5 litrové agregáty s Bi-Turbem od Mercedesu, jsou jen takové dětské prdíky v porovnání s tím, co za škodliviny vzniká při výrobě ”ekologických” automobilů. Tím pádem podle mě nemá žádný smysl tyto vozidla kupovat, za jejich cenu si pořídíte trojkové BMW, spotřeba není o moc nižší než u takové trojky v naftě a svou výrobou přírodu zničí mnohem víc, takže co s tím?

 

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz