kufr-zavazadla-800x450

Za přetížení vozidla hrozí vysoké pokuty: Řidiči musí pečlivě vybírat, co si dají do zavazadlového prostoru

7. 5. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Vozit v zavazadlovém prostoru předměty, které tam opravdu nepatří, může být důvodem k udělení poměrně velké pokuty. Policie bývá v takovém případě nekompromisní, zejména jedná-li se o přetěžování vozidla. V takovém případě se jedná o desetitisícové pokuty.

Přetěžování vozidel nad povolenou hranici se zdá být praktikou, která trvá už po celá desetileté a je spojena s historií samotných automobilů. Vždy se našel někdo, kdo potřeboval převézt více, než bylo původně zamýšleno pro dané vozidlo. S postupným zdokonalováním konstrukce podvozků a automobilů jako celek se desítky kilogramů navíc staly téměř nepozorovatelnými. Stovky kilogramů se sice projevily na výkonu, ale často se dalo jet bez větších obtíží.

A navíc ještě nenastoupila “nemoc” moderních automobilů, které někdy kvůli bohaté výbavě nabobtnají natolik, že se jejich užitečná hmotnost zmenší na pouhých několik stovek kilogramů. I když se auto může zdát veliké a prostorné zvenku, uvnitř je prostě natolik při těle, že výsledný poměr mezi tím, co může vozit a celkovou hmotností je skutečně žalostný. Moderní SUV s hmotností kolem dvou tun jsou častým příkladem, kde užitečná hmotnost klesá na pouhých 400-450 kilogramů. A to nemluvíme o obřích elektrických SUV, kde je tento poměr doslova absurdní.

Tedy méně, než u typického kombi nižší střední třídy, které bylo vyráběno před 10-15 lety. Tato vozidla měla sice méně výbavy a bezpečnostních prvků než dnešní modely, ale při pohotovostní hmotnosti 1400 kilogramů dokázala převézt dalších 550-600 kilogramů nákladu. To je poměr, kterému se mnohé současné vozy ani nepřibližují. To znamená, že je snazší přetížit i takzvané robustní SUV, aniž byste museli naskládat zavazadlový prostor až po strop pytli s cementem.

Zvláštní kategorií jsou dodávky s nosností do 3500 kg, které lze řídit s řidičským průkazem kategorie „B“. Jejich zdánlivě velký a nekonečný prostor často láká k přetížení. Stačí jen použít běžné krabice s běžným zbožím, které může být neobvykle těžké a umístit je do vozu až po strop, aniž byste museli přepravovat velké množství lidí nebo železný šrot.

U velkoobjemových dodávek (i takové jezdí běžně do 3,5t celkové hmotnosti) je náhle tuna navíc rychleji, než by se jeden otočil s paletovým vozíkem. A pokud se pak taková zásilka lapí do osidel české policie při stále častějších kontrolách hmotnosti, bývají konce poměrně nepříjemné a poměrně drahé. Poměrně hodně drahé. Jako houby po dešti navíc přibývají kontroly, zaměřené právě na dodávky a vozidla do 3,5 tuny. Samostatnou kategorií jsou pak obytné dodávky. Ty mají s veškerým vybavením jen malou zůstatkovou užitnou hmotnost. Stačí naplnit nádrž na vodu a jste přes 3,5 tuny a policie si na vás smlsne. Drahé to je zejména v sousedním Rakousku nebo Německu, kde se na “obytňáky” zaměřují.

Jak vidno, „vydělat“ si bratru 40 tisíc korun není vůbec nic těžkého, stačí, když to patřičně přeženete s naložením vaší obyčejné, staré dodávky. A to je ještě stále zdaleka není největší pokuta. Ve Velké Británii můžete za podobný přestupek dostat pokutu až 2 500 liber, což je bratru 70 000 korun. To bychom si to opravdu dobře rozmysleli a snad i sami zvážili, než bychom vůbec vyjeli na silnici.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz