volvo-pas_02-clanokw

Volvo představilo nový bezpečnostní pás do aut. Dokonale padne každému

9. 6. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Volvo si odjakživa zakládá na bezpečnosti a právě v této oblasti bylo často průkopníkem důležitých inovací. Patřily k nim například dětské sedačky proti směru jízdy, systém sledování mrtvého úhlu, různé typy inovativních airbagů – a samozřejmě i bezpečnostní pás.

Ten v roce 1959 poprvé použil ve Volvu PV544 švédský inženýr Nils Bohlin. Volvo si tento tříbodový pás nechalo patentovat, ale zároveň tehdy učinilo velmi zásadní rozhodnutí: patent uvolnilo i pro ostatní automobilky, čímž výrazně přispělo ke snížení počtu smrtelných nehod po celém světě. Nyní švédská značka přišla s novou verzí bezpečnostního pásu, která se vůbec poprvé objeví v připravovaném elektrickém SUV Volvo EX60. To dorazí na trh v roce 2026.

Nový bezpečnostní pás je doslova high-tech. Využívá data z celé sítě senzorů umístěných uvnitř i vně vozidla, aby mohl přesně přizpůsobit úroveň ochrany každému cestujícímu. Systém bere v úvahu výšku, hmotnost, tělesné proporce i konkrétní posed daného člověka. Například větší osoba při vážné nehodě dostane vyšší nastavení síly napnutí pásu, čímž se minimalizuje riziko úrazu hlavy. Naopak menší pasažér při lehčí kolizi dostane menší zátěž, aby se snížilo riziko zlomenin žeber.

Klíčovým technickým vylepšením je výrazné rozšíření tzv. zátěžových profilů, které určují, jakou silou působí pás na tělo při nárazu. Zatímco dnešní pásy zpravidla pracují se třemi profily, nový systém jich nabízí až jedenáct. Díky tomu dokáže přesně přizpůsobit nastavení konkrétní situaci – podle směru a rychlosti nárazu i podle polohy cestujících. Celý proces se odehrává v reálném čase, což zaručuje optimální ochranu přesně ve chvíli, kdy je nejvíc potřeba.

Adaptivní bezpečnostní pás je součástí širšího bezpečnostního ekosystému, který zahrnuje i airbagy, systémy detekce přítomnosti osob nebo asistenty řidiče. Všechny tyto komponenty spolupracují a vytvářejí jeden celek, jehož cílem je co nejlépe ochránit posádku.

Volvo staví vývoj této technologie na jedinečné databázi reálných dopravních nehod, kterou značka buduje už více než 50 let. Obsahuje údaje o více než 80 000 pasažérech, kteří byli účastníky skutečných nehod. Díky tomuto bohatému empirickému základu může Volvo vyvíjet řešení, která často výrazně překračují legislativní požadavky a běžné zkušební standardy.

Systém je navíc navržen tak, aby se v průběhu času dále vyvíjel. Díky bezdrátovým softwarovým aktualizacím může auto průběžně získávat nové poznatky, vylepšovat své reakce na dopravní situace a lépe porozumět rozdílům mezi jednotlivými typy lidského těla. To zaručuje, že bezpečnostní systém bude neustále aktuální a připravený čelit novým výzvám silničního provozu.

Technologie byla vyvíjena a testována v moderním výzkumném centru Volvo Cars Safety Centre, které letos slaví 25 let své existence. Toto špičkové testovací zařízení umožňuje inženýrům simulovat téměř jakýkoli typ dopravní nehody a provádět testy, které výrazně překračují rámec běžných homologačních zkoušek.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz