bmw-5-2019-exterior-2

Test BMW 530i Touring xDrive

20. 1. 2019 • BMW, Luxusní vozy, Novinky, Testy

Motor: 90%

Podvozek: 100%

Převodovka: 100%

Zpracování: 100%

Praktičnost: 90%

Je jedno, co si o nových BMW, myslíte. Chce je to řídit, pak jedině poznáte, jak výborná jsou. A 5er je jednoduše novým králem svého segmentu. Každou disciplínu zvládá o trochu lépe než konkurenti. Řadu 5 bych ale v této motorizaci jednoduše nechtěl. Z benzínových verzí bych si vybral 540i a pro potřeby častého cestování bych nejraději volil naftovou 540d, která je zcela ideálním řešením pro takové využití.

Verdikt:

Hned na začátku zklamu všechny internetové “básniky,” kteří zarputile tvrdí, jak jsou ta nová auta špatná a především BMW, to už prostě nemá s těmi starými nic společného, jen to logo! Tak si to ujasněme – je to samozřejmě strašný nesmysl, nepravda a bláhovost si něco takového myslet. Nová auta se logicky změnila, ale zcela dle požadavků trhu. Kdyby dnes BMW vyrobilo auto typu E46 nebo E36, téměř nikdo by si jej nekoupil. V diskuzích na nové modely najdete 90 procent hejtů, ale kdybyste těm lidem dali ochutnat novinky, hodí své staré auta ze skály a utrhnou vám za novou trojku, dvojku nebo pětku ruce…

Důvod je jednoduchý, jsou to skvělá auta, jiná než dříve, ale v kontextu dnešní doby pořád na špičce. A není to snadné, BMW musí čelit tvrdé konkurenci. Mercedes dost změnil svou orientaci a umí postavit velmi dobrá auta se sportovním nádechem a to samé platí o Jaguaru, který v některých ohledech dokonce jízdně funguje o kus lépe. Zapomínat nejde ani na znovuzrození italské Alfy Romeo, která umí zatopit zejména modelem Giulia…

bmw5_3

Lehké to BMW rozhodně nemělo ani s novou generací řady 5, jenže BMW to dokázalo. Nová řada 5 je opět na špičce svého segmentu a přebírá si zpět své žezlo! Jako arzenál si vybrala maximální technologický pokrok, orientaci na komfort a zachování řidičské radosti. Takový recept zní opravdu zajímavě! Zvenčí se nová řada 5 změnila po vzoru současného korporátního designu. Na přídi tak najdeme větší ledviny, do kterých postupně přecházejí světlomety, kapotu s několika prolisy, které pak pokračují i na bocích auta v podobě výdechů za blatníky a z nich vedoucí lišty nad prahem po celé šíři. Vzadu pak změnila tvar světla, která stále připomínají klasický odkaz písmene L.

Karoserie Touring, tedy kombi, zůstává věrná klasickému mnichovskému profilu a vypadá velmi elegantně. Rozhodně patří mezi nejhezčí “stěhováky” na trhu díky elegantně zkosené zádi a vytaženým blatníkům. Na atraktivitě přidává i zajímavý tmavě hnědý lak karoserie. Testovaný vůz postrádá sportovní M paket, i tak je jeho vzhled příjemným kompromisem. Aby ne, jedná se o příplatkovou linii Luxury. Ta přidává několik okrasných chromových lišt, kontrastní švy uvnitř a specifický design kol.

bmw5_2 bmw5_1

Uvnitř se nová generace může pyšnit opravdu nádherně provedeným interiérem. Na první pohled možná působí stroze a klasická architektura BMW neoriginálně, ale zpracování je naprosto dokonalé a je tu spousta perfektně provedených detailů. Ergonomie je již zcela tradičně bezchybná. Moc se mi líbí nový design tříramenného volantu, který se navíc úžasně drží. Nově je provedený i volič osmistupňové převodovky a ovladač iDrive s touchpadem. Oba prvky jsou jednoduše skvělé.

Pochvala putuje i k nové generaci infoteinment systému, který dostal nové grafické rozhraní, spoustu nových funkcí a ultra rychlý procesor, díky kterému je odezva systému opravdu okamžitá. Mezi nejzajímavější inovativní funkce jistě patří ovládáni gesty, kdy rukou z jakékoli vzdálenosti ovládáte systém bez nutnosti dotyku. Možná je to malichernost, ale funguje to brilantně. Na celou kapitolu by pak vydal parkovací asistent – vím, že každý by měl v první řadě umět parkovat sám, ale to nic nemění na tom, že parkovací systém v novém BMW 5 umožňuje neskutečné věci. Zejména zasazení 3D modelu auta do reálného prostředí, kde si můžete volit úhel pohledu kolem celého vozu. A také přizvednuti kamer, abyste viděli na obrubník před nebo za autem. Fantastické!

Kaplička klasických budíků je nahrazena TFT displayem s hezkou grafikou ukazatelů, která mění tvář dle zvolených jízdních režimů. Nechybí adaptivní tempomat, modernizovaný head-up display, aktivní udržování v pruzích, připojení na internet, špičkové ambientní podsvícení a tak dále. Mezi velké inovace patří i samotný klíč od auta s displayem, kterým můžete na dálku ovládat a kontrolovat nastavení a stav svého auta, nechat si ho vyhřát nebo naopak vychladit. A také lze jeho pomocí auto na dálku vyparkovat a zaparkovat. To je featura, která budí opravdový rozruch.

bmw5_4

Velikost a prostornost pak narostla, ve srovnání s předchůdcem. Na délku má Touring už 4942 milimetrů. Mimo to má BMW řady 5 i prostornější kufr se základním objemem 570 litrů. Zdá se, že kupovat řadu 7 už němá praktický význam, ale pouze ten emoční.

Posud vše na jedničku, jenže testovaný kus nese legendární označení 30i a to znamená, že už nemá skvostný atmosférický šestiválec pod kapotou, ale jeho moderní náhražku v podobě čtyřválcového a turbem přeplňovaného dvoulitru. Nechci zabíhat do klasických klišé o tom, jaká to je svatokrádež, ale jedna věc se přiznat musí – motor opravdu nedosahuje kvalit šestiválce. Jeho největší slabinou je vysoký apetit, kdy budete kombinovaně jen stěží jezdit pod 10 litrů benzínu na 100 kilometrů. Pod 9 se podíváte jen na prázdných okreskách a nesmíte autu šlapat na krk. Ve městě se připravte na odběr nějakých 13 litrů. Výkon 250 koní sice není málo, ale malý objem si s vyšší váhou auta příliš nerozumí. Dynamika začne scházet zejména ve vyšších rychlostech na dálnici nebo v případě pružného zrychlení i mimo ni.

bmw5_7

Samozřejmě, pro běžné cestování a vlastně i veškeré klasické nároky je dynamika plně dostačující, největší problém tkví v existenci 540i, která si s mnohem potentnějším šestiválcem leckdy řekne o menší přísun potravy. Naštěstí vás 530i bude rozmazlovat skvělým akustickým komfortem díky preciznímu odhlučnění a kultivovanosti jednotky. Řadu 5 bych ale v této motorizaci jednoduše nechtěl. Z benzínových verzí bych si vybral 540i a pro potřeby častého cestování bych nejraději volil naftovou 540d, která je zcela ideálním řešením pro takové využití.

Jízdní komfort je jedním slovem špičkový a auto krásně žehlí nerovnosti. To přitom není vybaveno nejvyšším adaptivním podvozkem nebo řízením zadní nápravy. I tak je komfort a plavnost auta špičková. Navíc se neztratí ani v zatáčkách, do kterých se vrhá s nadšením a ukázkově se drží stopy. Lehký motor za přední nápravou navíc poskytuje opravdu slušnou agilitu a reakce na volant. Škoda jen, že řízení nedisponuje byť špetkou zpětné vazby.

bmw5_5 bmw5_6

Testované BMW 530i je navíc doplněno i o stálý pohon všech kol xDrive, což slibuje maximální grip, ale také porci zábavy na zasněžených silnicích. Jak vidíte na fotkách, během testování jsem opravdu po bílých cestách jezdil a s radostí můžu prohlásit dvě věci – stabilizace jde plně deaktivovat a auto je krásně přetáčivé. Za to vděčí pohonu, který stále preferuje zadní nápravu. Na zasněžených okreskách jsem se opravdu bavil.

BMW novou generaci řady 5 Touring posunulo o obrovský kus dopředu. Konečně jezdí s důrazem na maximální komfort, disponuje arzenálem nejmodernějších technologií a stále nezapomíná i na řidiče, kterého potěší skvělými jízdními vlastnostmi. Kombinuje vlastnosti, které nikdy dříve neumělo, taková E61 byla příliš prkenná a ve své třídě propadala v oblasti komfortu. Nástupce F11 měl pořád mezery ve vyvážení a neuměl se rozhodnout, jestli chce být komfortní nebo sportovní.

bmw5_8

Je jedno, co si o nových BMW, myslíte. Chce je to řídit, pak jedině poznáte, jak výborná jsou. A 5er je jednoduše novým králem svého segmentu. Každou disciplínu zvládá o trochu lépe než konkurenti. Cenovka začíná u dané motorizace na milionu a půl, se všemi příplatky se auto, které vidíte na fotkách, vyšplhalo na 2 137 000 korun.

Plusy

Zpracování interiéru
Komfort
Jízdní vlastnosti
Pokrokové technologie
Pohon všech kol s preferencí zadní nápravy
Automatická převodovka

Minusy

Cena příplatkové výbavy
Zvuk čtyřválce ve vyšších otáčkách
Spotřeba
Pružná dynamika

.

« »

MENU