subaru-wrx-sti-2018-exterior-16

Test Subaru WRX STi 2018. Loučení s legendou

3. 3. 2018 • Novinky, Sportovní vozy, Subaru, Testy

Motor: 100%

Podvozek: 100%

Převodovka: 100%

Zpracování: 85%

Radost z jízdy: 100%

Při vracení auta mi skoro ukápla slza. Opravdu nás opouští v té nejlepší možné formě, lepší STi v této podobě už svět nespatří. Pokud jste přemýšleli a váhali nad koupí tohoto stroje, přestaňte a jděte do prvního Subaru v okolí. Ještě jednou tedy konstatuji: takto mělo jezdit STi vždy. Tak sbohem, budeš tady chybět.

Verdikt:

Ano, je to tak. Legendární WRX STi, ve většině stále zažito jako ostrá Impreza, končí. Na vině jsou stále přísnější emisní normy Evropské unie, které už nemá, pro Subaru, smysl plnit. Nebylo by to ani nic jednoduchého, staroškolský velký boxer pod kapotou je opravdu vše, jen ne ekologický. Rok 2018 je tak vůbec poslední, kdy si toto legendární auto můžete koupit v celé Evropě nové. Na ostatních trzích (Asie, USA…) zůstává v prodeji nadále.

Za svou kariéru testovacího jezdce mi prošlo pod ruky spoustu generací tohoto auta a nějak jsem si zvykl, že každý rok jsem prožil minimálně jeden týden za volantem další verze. Teď tady mám tu vůbec poslední a je to docela zvláštní pocit. Ať toto Subaru máte rádi nebo ne, je to jedno z aut, které utvářelo pojem “silná sportovní čtyřkolka”, viselo na zdích většiny kluků a fandili jsme posádkám těchto vozů na mnoha soutěžích rally. Spolu, s již zesnulým, Mitsubishi Lancer EVO tak automobilový svět přichází o další ikonu, bez které budou naše silnice opět o kus chudší.

sti_4

Vše to korunuje fakt, že WRX STi odchází v nejlepší formě. Subaru na posledním faceliftu zapracovalo až neuvěřitelně hluboce a největší změny se odehrály právě na podvozku a hnacím řetězci. Zvenčí si tak všimnete pouze nových natáčecích Full-LED světlometů, agresivnějšího nárazníku a 19″ kol s žlutým lakováním brzdových třmenů. Na záď kufru se i v základu vrátilo tradiční obří křídlo a to je vše. Uvnitř se jedná o nové přístroje, informační displej v kapličce nad středovým panelem, sedadla Recaro a dekorační lišty. Přibylo také několik asistenčních systémů, ale to nejzásadnější je pod kabátkem.

Subaru upravilo zdvih pérování a tuhost pružin i zadního stabilizátoru. Změnám na podvozku bylo přizpůsobeno nastavení aktivního mezinápravového diferenciálu, jehož spojka už není ovládaná částečně mechanicky jako dosud, ale výhradně elektronicky. Brzdy, jejichž žluté třmeny nesou logo STi, vyrábí Brembo a jsou nově vrtané a mají větší průměr – o 14 mm vpředu a o 10 mm vzadu (340 a 326 mm). Výsledek? Fenomenální změna k lepšímu!

sti_6

Víte, ono to většinou nikdo z nadšenců nechtěl přiznat, ale dřívější STi byly a jsou ohromně nedotáčivá auta a vyžadují velmi specifický styl řízení. Abyste nebyli v nájezdu širocí, museli jste “Imprezu” poslat do zatáčky skandinávským švihem a nebo, což udělala většina majitelů, navštívit pana Skácela, který se o nastavení diferenciálů postaral k vašemu obrazu.

Syrová nedotáčivost standardního modelu je důvodem, proč většina ojetin není v sériovém stavu a s novým facliftem to přiznalo i samotné Subaru. Dokonce to píše i v oficiálních materiálech, kde zdůvodňuje dřívější použití mechanických spojek diferenciálů. Ty měly zkrátit časovou prodlevu: “Díky tomu ale byla v určitých situacích, například v nájezdech do ostrých zatáček, znát určitá nedotáčivost,“ popisuje samotné Subaru.

sti_1

To je s novinkou zcela pryč a upřímně říkám, dosud jsem neřídil zábavnější sériové STi. Auto je pocitově úplně jiné, agilnější, ochotnější a mnohem poslušnější na jakýkoli povel. Za volantem cítíte lehkost a chuť vrhat se do zatáček a plyn na apexu znamená okamžitý přesun zadku do boku. Wow! Tohle vás chytne a nepustí. S Imprezou konečně můžete přiletět do zatáčky, nabrzdit ji, přidat a efektním powerslidem opustit apex. Vždy a všude.

Nejlepší je nechat nastavení DCCD v automatickém režimu, který se přizpůsobuje vašemu jízdnímu stylu. Pryč jsou doby zdlouhavého hledání ideálního nastavení, které neexistovalo. Teď je to jen čistá radost z řízení. Jde krásně cítit, jak auto pod vámi pracuje. Tohle je STi, jaké mělo být od začátku.

sti_3

To platí i o podvozku, už neposkakuje jako dřívější modely a ani neplave jako model před faceliftem. Nechá karoserii lehce houpat v obou směrech, ale daleko lépe drží kontakt kol s vozovkou a jízda je tak mnohem stabilnější a jistější. To platí i o řízení, nepamatuji STi, které by tak striktně reagovalo na volant a nabízelo tolik zpětné vazby. V konečkách prstů přesně cítíte, co se děje pod předními koly. Úžasné!

Motoru a převodovky se změny nedotkly, pořád je tu starý známý “foukaný” boxer 2,5l s výkonem 300 koní (221 kW) a kroutícím momentem 407 Nm. Na papíře to nevypadá oslnivě, vždyť silnější je už i Golf R, ale Impreza je o něčem jiném. Z každé zatáčky vás katapultuje surovým způsobem a její kola díky “zašpérovaným” diferenciálům nabízí trakci, ať jedete po čemkoli. V tomto ohledu se autu nevyrovná žádné jiné. Pořád je to mechanický dinosaurus. Hlučný, nenasytný a drsný.

sti_5

Při vracení auta mi skoro ukápla slza. Opravdu nás opouští v té nejlepší možné formě, lepší STi v této podobě už svět nespatří. Pokud jste přemýšleli a váhali nad koupí tohoto stroje, přestaňte a jděte do prvního Subaru v okolí. Ještě jednou tedy konstatuji: takto mělo jezdit STi vždy. Tak sbohem, budeš tady chybět.

Plusy

  • Dokonalé jízdní vlastnosti
  • Silný motor s ukázkovou odezvou
  • Perfektní manuální převodovka
  • Přesné, komunikativní a tuhé řízení
  • Kvalita interiéru
  • Symetrický pohon všech kol
  • Podvozek

Minusy

  • Nemám ho v garáži
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz