mitsubishi-asx-exterior-1

Test ojetiny Mitsubishi ASX 1.8 DI-D. I evergreen vás může dost potrápit

17. 3. 2018 • Novinky, Ojeté vozy

V roce 2007 byla ve Frankfurtu představena studie Mitsubishi Concept-cX, ze které se zrodil model ASX. Tento model je vyráběn doposud. Nedávno jsem zajížděla žhavou novinku a nyní se mrkneme na kousek z roku 2013 od AAA Auto, což byla druhá modernizace této rodinky kompaktních crossoverů. Jaké zde nalezneme rozdíly, jak funguje celkový chod auta za svých skoro 60.000 najetých kilometrů a zda má nějaký smysl pouštět se do staršího ASX se dočtete níže.

Přicházím k vozu a trvá mi nějakou chvilku, než zaznamenám na černé ametystové barvě karoserie rozdíly oproti novému modelu. Je očividné, že se konstruktérům vzhled nadále líbí, a tak zde při každém faceliftu probíhají hlavně drobné kosmetické úpravy a málo kdo rozezná o kterou mezigeneraci se jedná. V této barvě působí vůz velice dramaticky a vážně, pokud to porovnám s vozy světlé barvy. V bílé vyniká, ale v černé přitahuje.

asx_5

Interiér je příjemně prostorný i cestující na zadních sedadlech najdou jistý komfort a nemají problémy s nedostatkem místa. Do kufru je možné nasoukat až 419 litrů, což je na malý kompaktní crossover dostačující kapacita. Sedadla jsou pohodlná s příjemným bočním vedením a pro řidiče je k dispozici i vyhřívání. Tento model je vybaven Isofixem, což bývá jedna z prvních otázek maminek, které si jdou koupit auto. Dokonce se na to zeptají dřív, než je zajímá barva vozu a to už je co říct. Jednoduché ovládání automatické klimatizace tvoří tři stejně velká kolečka.

Jízdní vlastnosti

Zda se řadíte do skupiny lidí, kteří by rádi ušetřili pár drobných, budete nadšeni. Sama jsem byla překvapena, jak je ASX úsporné, pokud do toho dáte cit a šetříte plyn. Kombinovaná spotřeba se drží pod šesti litry. Dieselová 1.8 DI-D DPF v téhle verzi má výkon 150 koní a točivý moment 300 Nm. Studený start čtyřválcového dieselu není pro citlivé ucho novináře zrovna blahodárný, ani potěšující. I když je ASX dobře odhlučněn (bohužel jen, když stojíte na místě), musím říct, že po dostatečném zahřátí se chod motoru ustálí a i když se nezbavíte toho strašlivého zvuku, je to určitě jeden z těch lepších vznětových agregátů.

asx_2

Při jízdě je nepříjemná propustnost hluku do interiéru vozu, především pokud se dostanete na větší nerovnosti na vozovce. Dieselový motor se 110kW, jede vcelku svižně. Pokud vozidlo najede rychle do zatáčky, setkáte se s jemnou nedotáčivostí, kterou menší SUV vozy hold mají. Nevím ovšem, kde kluci z “Japanu” udělali chybu, ale podvozek, jako by nevěděl, k čemu je vlastně určen. Na silnici v zatáčkách se dost naklání a i když stopu jen tak nepustí, k nedotáčivosti se dostane velmi snadno. Systém jízdní stability (M-ASTC) kontroluje situaci a nedovolí Vám skoro žádné silniční hrátky. Dá se ale úplně vypnout, a bez něj se pak chová ASX na silnici opravdu komunikativně, za což palec nahoru.

Auto ale není nijak tvrdé, takže si říkám: “paráda, tak alespoň takhle nastaven bude perfektně tlumit nerovnosti”. Jenže přejetí první díry nebo nerovnosti, Vás přesvědčí o opaku. Jdou cítit hodně silné rázy a tak si musí člověk na tyhle nepříjemnosti dávat pozor. Řízení se ale velmi povedlo, pobralo notnou dávku komunikativnosti a má i přes elektrický posilovač příjemnou tuhost. Je velmi přesné a tak se člověk při pořádném držení tohoto tříramenného volantu dosti pobaví. Ostatně, jsme přeci v Mitsubishi.

asx_3

Na co pozor?

ASX je určitě zajímavou ojetinou, avšak lépe v benzínové verzi, která bohužel nemá pohon 4×4. Proč právě benzínovou šestnáctistovku? Jednoduše proto, že některé dieselové motorizace se nepovedly. ASX se do prodeje dostalo už v roce 2010 a bylo nabízeno se zmiňovaným benzínem 1,6 MIVEC (86 kW) a dieselem 1,8 DI-D (85kW, 110 kW). Vznětový motor sice vyniká velmi slušnou spotřebou, trápily jej ale problémy se špatně nastaveným softwarem řídícím regeneraci DPF a trpí nutností častého seřizování ventilových vůlí. Díky nižší životnosti a vysoké ceně hlavních komponent hodnotím motor jako nevhodný.

Stejné je to i s objemnějším 2,2 DI-D (110 kW), který se v nabídce objevuje od roku 2013 (po faceliftu) a můžete si jej koupit pouze s automatickou převodovkou. Motor série 4N14 o objemu 2,2 litru byl převzat z modelu outlander, došlo pouze k drobným úpravám, aby mohl být instalován do modelu ASX. V roce 2014/15 s přechodem na emisní normu Euro 6 se objevil dieselový motor z dílny PSA 1,6 DI-D (jinými slovy 1,6 HDI), který závažnějšími poruchami netrpí. Pokud chcete diesel, volte tento.

asx_1

Pohon 4×4 funguje bez problémů i po letech. Mitsubishi podobně jako Nissan využívá k ovládání pohonu otočný volič mezi předními sedadly. V drtivé většině případů vystačíte s pohonem předku (2WD), automatické přiřazení zadku v případě nesnází předních kol zařídí 4WD a rovnoměrné dělení krouťáku mezi nápravy napevno uzamkne poloha LOCK. Před koupí je třeba vědět, že i když je podvozek konstruován pro velkou odolnost, je potřeba kontrola vozu i ze spodní strany. Kromě ostatního se zaměřte na vůle tyčí předního stabilizátoru, což je častá bolístka. Jinak je vůz i po letech bez závad. Někomu může vadit koroze, která postihuje hlavně starší ročníky.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz