Newly,Made,Passenger,Suvs,Cars,Parked,In,A,Row,Among

Ojetiny už nejsou, co bývaly. Méně nafty, víc elektřiny a čínská invaze v plném proudu

2. 11. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Český trh s ojetými vozy se proměňuje rychleji, než by se mohlo zdát. Do popředí se stále víc dostávají elektromobily i čínské značky, které se už neomezují jen na pár exotických pokusů. A i když se může zdát, že jde o další nudný přehled čísel, realita je mnohem zajímavější. Statistiky totiž ukazují, že září 2025 bylo pro český trh s ojetinami vůbec nejsilnějším měsícem v historii. Přesto se růst cen po několika měsících zastavil.

Jinými slovy, auta se dál prodávají ve velkém, jen se trh po hektickém létě trochu nadechuje. Data největšího českého prodejce ojetin potvrzují, že meziročně se prodalo o 1,5 % více vozů než loni.

Rekordní prodeje, mírné ochlazení a první pokles cen

V přepočtu na kusy to znamená o 1 047 aut víc než loni – celkem 71 016 prodaných vozů. Pro srovnání, v roce 2024 to bylo 69 969 aut, o rok dřív 69 239 a v roce 2022 dokonce ještě o 6,5 tisíce méně. Z dlouhodobého pohledu tedy trh stabilně roste.

Proti letošnímu rekordnímu srpnu však září přineslo meziměsíční pokles o 2,3 %, tedy zhruba 1 643 prodaných aut. Důvod? Letní sezona začala dřív než obvykle, a tak se její vrchol přesunul o pár týdnů dopředu. Pro kupující je ale zásadnější jiná zpráva: po měsících, kdy se průměrná cena ojetin držela nad 300 000 Kč, konečně přišel zlom.

V září se ceny snížily o 2,5 % a průměr klesl na necelých 299 000 Kč – poprvé od dubna 2025 se tedy dostal pod hranici tří set tisíc. Pro srovnání: v červnu činila průměrná cena 311 000 Kč, v červenci 304 230 Kč. Průměr za první pololetí roku se pohyboval okolo 298 000 Kč, což bylo meziročně o 11 000 Kč více.

Sezona začala dřív, ceny konečně zvolnily

Generální ředitel společnosti AURES Holdings Petr Vaněček vysvětluje:
„Rekordní srpnové prodeje ukázaly, že nejintenzivnější část sezony letos začala dřív než obvykle, protože lidé prostě potřebují obměňovat auta. Po takovém boomu je přirozené, že se trh stabilizuje.“

Zároveň dodává, že pro zákazníky je pozitivní zastavení růstu cen: „Meziměsíčně klesly o 2,5 % na průměrných 299 tisíc korun. Poprvé od dubna jsme tedy pod hranicí tří set tisíc.“

Přesto není důvod čekat, že ceny v dohledné době dramaticky spadnou. Vaněček upozorňuje:
„Oproti loňskému září je průměrná cena stále vyšší o zhruba osm procent a nevidíme žádný signál, že by se trend měl dlouhodobě obrátit.“

Primární trh zdražuje, sekundární následuje

Za vyšší ceny může především proměna nabídky na trhu nových aut. Z výroby mizí levné spalovací modely a jejich místo přebírají dražší hybridy a elektromobily. Tento posun se s menším zpožděním promítá i do světa ojetin.

Vaněček dodává: „Primární trh zdražuje kvůli ukončování výroby dostupných spalovacích aut. Nahrazují je hybridy a elektromobily, což logicky ovlivňuje i ceny ojetin.“

Elektřina už není rarita, čínské značky rostou

Zajímavý vývoj lze pozorovat i v podílu jednotlivých druhů pohonu. Nafta si sice stále drží prvenství, ale její dominance pomalu slábne. V září tvořila 50,4 % všech prodaných ojetin, zatímco loni to bylo ještě téměř 53 %. Benzin mírně posiluje, ale největší dynamiku mají alternativní pohony.

Elektromobily s 1 264 prodanými kusy dosáhly 1,8 % podílu, oproti 1,1 % loni. Hybridů se prodalo 1 391, tedy 2 % trhu – meziročně o čtyři desetiny víc. Trend je jasný: elektrifikovaná auta přestávají být výjimkou a začínají se prosazovat i v bazarech.

Čínské značky už nejsou exotika

Sílící roli mají také čínské vozy. Ty už se neprodávají jen nové, ale stále častěji se objevují i mezi ojetinami.
Ředitel pro inovace AURES Holdings Eldar Vagabov potvrzuje:
„Loni se v Česku registrovalo 4 416 vozů dvanácti čínských značek, což odpovídalo 1,9 % trhu. Za prvních osm měsíců letošního roku už toto číslo překonalo 4 513 aut a podíl vzrostl téměř o polovinu na 2,8 %.“

Počet čínských značek se rychle rozšiřuje – aktuálně jich je v Česku přes dvacet. Do nabídky AURES Holdings nově přibyly značky Geely, Bestune, Jetta a Rising. K tomu už dříve přibyly Dongfeng, Forthing, SWM, Omoda či Jaecco.

„Za tři čtvrtletí letošního roku jsme prodali 451 vozů čínských značek, což je víc než dvojnásobek loňského výsledku,“ říká Vagabov. „Zákazníci tak mají možnost vybírat z modelů, které by tu dřív vůbec nebyly dostupné.“

Z čínských značek se zatím nejlépe prodává MG, ale rychle rostou i další.

Vyzkoušejte si to sami

Zajímá vás, kam se posunula hodnota vašeho auta? Stačí se podívat na některý z českých inzertních portálů – třeba Sauto.cz, TipCars.cz nebo Bazos.cz – a porovnat aktuální nabídky podobných vozů. Často to prozradí víc než jakýkoliv graf nebo tabulka.

Možná zjistíte, že vaše auto má dnes vyšší cenu, než byste čekali – nebo že je právě teď ideální čas na jeho výměnu.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz