bez-nazvu

Stát chystá přísnější kontroly seniorů za volantem

14. 9. 2019 • Novinky

Česká populace nemládne, ba naopak přibývá starších řidičů. To sebou bohužel přináší i vyšší nehodovost. Dle statistik usedá za volant až 100 000 řidičů, kterým je nad 75 let. Málokterý si z nich přizná, že nemá sílu, zdravotní schopnosti nebo znalosti na to, aby mohl řídit v moderním světě.

Většina z nich ani neví, jaké jsou nové zákonné úpravy a často nedodržují dopravní značky například u kruhového přejezdu. Časté jsou i situace, kdy senioři jsou k vidění v protisměru na dálnici i silnicích nižších tříd. V tomto případě řidič neohrožuje jen sebe, ale také ostatní.

Stát plánuje, že jejich kontroly budou častější a přísnější. Například pokud senior nebude mít u sebe potvrzení od lékaře, že je schopný řídit vozidlo, může mu hrozit i zákaz řízení. Ze zákona je dané, aby každý řidič nad 65 let, měl potvrzení od lékaře, že může řídit. Avšak ministerstvo dopravy má obavy, že někteří lékaři rozdávají potvrzení ledabyle, aniž by člověka pořádně vyšetřili.

Čísla mluví neúprosně. V Česku tvoří řidiči nad 70 let podíl nehodovosti celých 6% a toto procento stále stoupá. Podíváme-li se na řidiče nad 80 let, tak těch se v Česku pohybuje nad 100 tisíc. Všichni mají samozřejmě platný řidičský průkaz.

Samotná regulace seniorského ježdění je velmi citlivé téma, neboť většina seniorů je na autě téměř závislá, obzvlášť když špatně chodí. Nutno podotknout, že ne všichni senioři nad 80 let nejsou čilí, ba naopak jezdí aktivně a rádi, nejsou tedy postrahem na silnici. Bohužel takto nelze hovořit o každém seniorovi.

Lékaři seniorům překvapivě nezakazují řízení kvůli zhoršujícísemu zraku, ale kvůli různým neurologickým nemocem, které zasahují hybnost rukou a také samozřejmě mozek. Do této skupiny nemocí patří například demence, následky po mozkové příhodě a nebo Parkinsova chorobu. Smíření se s tím, že senioři už nebudou moci být soběstační, co se týká řízení, bývá často obtížné.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz