new skoda superb exterior (1)

TEST Škoda Superb 1.4 TSI

19. 2. 2016 • Škoda, Novinky, Testy

Motor: 90%

Převodovka: 90%

Podvozek: 95%

Zpracování: 90%

Praktičnost: 95%

Nový Superb mě vážně potěšil, jako auto na každodenní jezdění je téměř bez chyby a moc příjemné, až se mi ho nechtělo vracet. A to myslím hovoří za vše.

Verdikt:

Třetí generace modelu Superb navazuje na úspěšnou historii vrcholného modelu  značky ŠKODA a svým novým designem dokazuje emocionální sílu výrobce a uvádí přitom do sériové výroby tvary designové studie VisionC. Rozvor narostl o 80 mm a současně se přední převis zkrátil o 61 mm. Tato nová architektura dodává vozu na přitažlivosti a dynamice. Už teď nemám pochyb, že nový Superb bude absolutní hit a bestseller své třídy, vypadá totiž naprosto fantasticky.

Příď vozu vyzařuje sílu a sebevědomí. Výrazná maska chladiče, ostře řezané světlomety a níže protažená architektura přídě opticky přidávají vozu na šířce. Kapotu charakterizují výrazné prolisy. Eleganci vyzařuje i boční pohled. Úzké sloupky, ostře řezané linie oken a mírně se svažující střecha dodávají vozu dojem luxusního kupé a opticky jej prodlužují. Sebevědomá a mohutná je i záď. Také zde je kladen důraz na horizontální orientaci. Dvoudílné, široké a zároveň nízké zadní svítilny jsou standardně vybaveny technikou LED a samozřejmě se v nich uplatní typický světelný pruh ve tvaru písmene C. Zajímavým detailem koncových svítilen jsou elementy odkazující na český křišťál. Výrazným prvkem je i ostrý prolis pátých dveří.

superb4

Designové prvky exteriéru pak pokračují i ve zcela nově navrženém interiéru. Patří mezi ně zdůraznění horizontálních linií, díky kterým už tak velmi prostorný interiér navozuje ještě velkorysejší dojem. Subjektivní dojem mi jen kazí přílišná podobnost interiéru s menším modelem Octavia, ale to obecně není špatně, možná tu mohlo být jen více invence. Ve srovnání s konkurencí je design interiéru snad až příliš fádní. Tak, či onak, interiér je ergonomicky naprosto perfektní, zpracování je na úrovni a v ohledu prostornosti naopak konkurenci naprosto převyšuje. Sem tam se objeví levnější plast, ale není to nic hrozného.

Moc se mi líbilo ambientní podsvícení a atmosféra na palubě jako taková. Člověk se tu cítí dobře a pohodlně, vše je po ruce. Příjemný je i posed za volantem a samotné sedadla, která jsou velmi pohodlná. Posádka vzadu má už tradičně místa na rozdávání a v tomto ohledu Superb opět nemá konkurenci.

superb1

Celkový vzhled a provedení auta je v naprostém pořádku, Superb se mi opravdu líbí a v černé barvě je to velký elegán, ale jak jezdí? Je tedy čas nastartovat (bezklíčově pomocí tlačítka) a zde se pro mě dostavuje blaho. Bravurně kultivovaný start benzínové čtrnáctistovky se následně ustálí na tichém volnoběhu. Konečně mi nějaké auto opět připomenulo, proč vždy rád upřednostním motor benzínový oproti naftovému. Motor je skvěle odhlučněn a je třeba konečně vyrazit vpřed.

Ještě než tak ale učiníme, musím Vás s tímto motorem seznámit. Agregát 1.4 TSI jsme tu měli už v Rapidu i v Golfu, jenže v Superbu je k dispozici jeho silnější varianta. Ano, přeplňovaná čtrnáctistovka v našem Superbu  má výkon 110 kW a jde to rozhodně znát.

Pokud chcete jet ekologicky a úsporně, tento motor s tím nemá nejmenší problém. Po dálnici (se zapnutým režimem ECO) Vám palubní počítač při předpisové jízdě bude ukazovat rovných 6 litrů, které bude motor usrkávat každých 100 kilometrů jízdy, což je na benzínový motor skvělá hodnota.

Při urgentní potřebě zrychlovat ale také nemusíte věšet hlavu. Stačí za pomocí tlačítka MODE zvolit režim Sport a… šlápnout na plyn. Reakce na plynový pedál se oproti režimu ECO rapidně zlepší, odezva je nyní kratší a motor až s překvapivou vervou vyrazí vpřed. Na plný plyn za pomocí šestého převodového stupně pak můžete celkem svižně dosáhnout maximální rychlosti 212 km/h.

superb2

Z klidu to trvá na 100 km/h pouze 8,5 sekundy, to platí však pouze v případě výše zmíněného režimu Sport. Na benzínovou 1,4 je ale tento Superb rychlý až nadprůměrně. Motor sice na vyšší otáčky nemá příliš apetitu, ale pokud vydržíte a prověříte svou trpělivost, dočkáte se překvapivé svižnosti. Maximum točivého momentu 250 Nm je k dispozici v rozmezí 1500 – 3500 otáček. Superb v tomto spektru s chutí zabere a pokud počkáte až do 4500 otáček, dočkáte se také nejvyššího výkonu 110 kW. I když je červené pole otáčkoměru zaznačeno až v 6500 otáčkách, nemá smysl motor do omezovače hnát. Po prolomení hranice 6000 ot./min. totiž výkon zcela ochabne a musíte co nejrychleji řadit další převodový stupeň. Zvenčí má motor navíc také příjemný zvuk a po vytočení jej mírně uslyšíte i v kabině.

Řazení je v novém Superbui rozhodně povedené a patří k těm lepším, co u rodinných vozů můžete mít. Dráhy řadící páky jsou přesné, ideálně dlouhé a řadí se velmi lehce. Jednotlivé stupně zapadají přesně tam, kam mají, ale pro mě to není žádným překvapením. Škodovka umí udělat řazení velmi dobře. Řízení je až příliš lehké, a i když se dá zrovna řízení nastavit na režim Sport, rozdíl v tom prakticky není. Auto však vždy reaguje na pohyby volantem velmi ochotně, což samozřejmě vítám.

Podvozek pak dostal jasné zadání – maximální komfort. Vůz byl vybaven příplatkovými adaptivními tlumiči DCC, které odváděly výbornou práci a vždy jste si mohli najít ideální nastavení, podle aktuálního povrchu nebo chuti. Možná jen režim Comfort byl komfortní až moc a auto se zbytečně pohupovalo, tady bych určitě ubral. Superb však nabízí velmi dobrou ovladatelnost, stabilitu a pocitově se s ním jezdí jako s mnohem menším autem. Ve sportovním režimu podvozek citelně ztuhne a dovolí rychlejší průjezdy zatáčkami, ale sporťák se z něj samozřejmě nestane. Přilnavost je však velmi dobrá a zadní náprava navíc vykazuje známky řidičské zábavy – pokud odstavíte plyn, auto krásně utáhne stopu.

superb3

S novým Superbem se mi jezdilo vlastně o chlup lépe, než se sourozencem Passatem, který byl zbytečně pseudosportovní. Pochválit musím i celkové odhlučnění kabiny od okolních vlivů a podvozku, díky tomu je delší cestování radosti. Superb se v dálničním tempu cítí jako ryba ve vodě a vy si jen užíváte skvělých alcantarových sedadel a pohody na palubě. Nový Superb mě vážně potěšil, jako auto na každodenní jezdění je téměř bez chyby a moc příjemné, až se mi ho nechtělo vracet. A to myslím hovoří za vše.

Plusy

  • Kultivovaný a úsporný motor
  • Komfort podvozku
  • Prostornost kabiny
  • Chytré detaily ve voze
  • Spotřeba

Minusy

  • Levnější materiály v interiéru
  • Pomalejší systém Start/stop
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz