Test VW ID.7 Tourer GTX: Elektrický kombík bez kompromisů je Passat budoucnosti
Znáte to – německý inženýr si sedne k rýsovacímu prknu a řekne si: “Tak uděláme auto, které pojme půlku nábytku z IKEA, má dost výkonu, aby předjelo Porsche Cayenne Diesel, a přitom nebude znít jako nic víc než tiché „mmm“.” Výsledkem je Volkswagen ID.7 GTX – elektrické kombi, které chce být Grand Tourer, vypadá jako solidní manažerský vůz a přitom umí zrychlovat jako puberťák s energetickým drinkem v krvi.
Na první pohled vypadá téměř jako SUV na dietě – vysoký ponton totiž připomíná crossover. Aby to neřvalo do světa, dostala ID.7 relativně nízkou kabinu a karoserie se natáhla až na 4 961 mm – to je o 13 cm víc než Arteon! Rozvor náprav? Parádních 2 996 mm, což už zavání vyšší střední třídou. Vzhled dotvářejí 21palcová kola, černé prahy, které opticky zeštíhlují, a dlouhá střecha včetně C sloupku. Inu, Tourer se umí hezky vyparádit, zejména v testované rudé barvě.
A protože je to pořád elektromobil, nesmí chybět světelné šperky – přední lišta s LED páskem, podsvícená loga, LED světla vzadu a další světélkující detaily, které by rozzářily i disco kouli. Koeficient odporu vzduchu 0,25 pak zní jako sen každého aerodynamického fetišisty. Pomáhá tomu vše od splývavých tvarů přes zapuštěné kliky až po zadní spoiler s winglety, co hladí vzduch jako maestro dirigenta.
A pokud připlatíte, dostanete matrixová světla IQ.Light a obří panoramatickou střechu Smart Glass, která si podle nálady (nebo slunce) mění průhlednost. Jak říká klasik: když sklo, tak chytře!
Tohle není GTI, tohle je GTX
Nápis GTI na karoserii jakéhokoli Volkswagenu vždy budil respekt. Teď tady máme GTX – elektrického bratrance, který místo řevu z výfuku nabízí ticho, instantní zrychlení a náznak ekologického svědomí. Ale nenechte se zmást. To, že ID.7 GTX vypadá usedle jako zástupce středního managementu, neznamená, že se neumí rozparádit.
Dvě elektrické jednotky (jeden motor vepředu AKA150 80 kW, jeden APP550 o výkonu 210 kW vzadu) dávají dohromady 250 kW, tedy 340 koní. 560 Nm kombinovaného točivého momentu slibuje vážně svižné přesuny. Na papíře to zní jako auto, co by mělo žrát asfalt. V reálu je to spíš takový tichý zabiják. Jen zmáčknete plynový pedál (pardon, akcelerátor) a auto vám vystřelí jako baletka – elegantně a rychle. Z nuly na stovku za 5,5 sekundy není špatné skóre na auto, které váží víc než lednice plná masa.
GTX má pohon všech kol. To znamená, že i když zapomenete, jak moc prší, sněží nebo že jste právě v zatáčce přecenili své schopnosti, elektronika to zvládne za vás. Záběr je hladký, auto vás netahá za ruce a spíš než sportovní káru, připomíná rychlý koberec – klouže, drží a vůbec se netváří, že ho něco zaskočí.
Jízda jako po hedvábí
Adaptivní podvozek je vyladěný tak, aby se dalo jezdit dlouho, rychle a bez bolesti zad. Ve srovnání s běžným ID.7 dostal GTX tvrdší stabilizátory, upravené tlumiče DCC a ostřeji naladěné řízení s progresivním účinkem, takže auto zatáčí s větší chutí. MacPherson vpředu a víceprvek vzadu si tentokrát dali říct a spolupracují na výbornou. Nechybí ani sportovní mód stabilizačního systému ESC a elektronická náhrada samosvorného diferenciálu jménem XDS+.
Volkswagen si dal opravdu záležet na jízdním komfortu – adaptivní podvozek DCC s 15 stupni nastavení je doslova rozmazlující. Od měkkého houpání až po sportovní ztuhnutí, které ale stále zachovává noblesu. Ticho v kabině zajišťují akustická skla.
A teď pozor – tenhle skoro pětimetrový koráb má otáčecí průměr jen 10,9 metru! To je míň než u kdejakého hatchbacku a v garáži obchodního centra vám to přijde zatraceně vhod.
V zatáčkách drží auto stopu, tlumiče filtrují nerovnosti jako šéfkuchař kosti z vývaru a progresivní řízení působí skoro jako kouzlo – čím víc zatáčíte, tím víc to auto poslouchá. Díky nízkému těžišti, širokým gumám a pohonu všech kol. Zkrátka jedno z nejlepších EV, které jsme kdy řídili. Řízení padne skvěle do ruky, dynamika je výborná a jízda plynulá. Zajímavost? Zadní brzdy jsou pořád bubnové, ale fungují překvapivě dobře.
Aby to nevypadalo, že GTX je jen o rychlosti – tohle je pořád prostorné elektrické kombi. Kufr? Obrovský (605 litrů). Sklopením sedadel vznikne rovná plocha s úctyhodnými 1 714 litry. Jen škoda, že chybí přední kufr („frunk“) – to konkurence umí nabídnout. Vzadu místo pro nohy? Královské. Vepředu obrazovka jak v multiplexu a ovládání, které sice občas nutí k přemýšlení, jestli tohle opravdu chtěl Steve Jobs, ale nakonec se s tím naučíte žít. Systém je navíc rychlý, neseká se, nezamrzává a má moc hezkou grafiku.
Největší baterie v nabídce (86 kWh využitelných) znamená, že se nemusíte bát každého kopce nebo klimatizace. S reálným dojezdem přes 500 kilometrů (pokud zrovna nejezdíte jako Michael Schumacher) zvládnete cestu na výlet a zpět bez paniky. A i když se teoreticky nabijí výkonem až 200 kW, v praxi je to o trochu míň – ale pořád dost na to, abyste si během rychlého kafe doplnili slušnou porci elektrické šťávy.
Při 30 % stavu baterie jsem se dostal na 160 kW, což je pořád solidní. Při 60 % to bylo 145 kW, v sedmdesátce 107 a na 79 % stále ještě pěkných 90. Jasně, na papíře to není rekord, ale realita ukazuje, že ID.7 GTX se nabíjí svižně a bez stresu.
Volkswagen ID.7 Tourer GTX jsem dobíjel v síti rychlonabíjecích stanic PRE Point. Tuto síť můžu doporučit zejména kvůli poměru cena/výkon.
V kabině jako v salonku první třídy
Zapomeňte na starý dobrý Passat. Interiér ID.7 je jiný svět – sedadla jako v obýváku, obří prostor a ergonomie podle nových pravidel. Šířka kabiny je na úrovni vyšší střední třídy, středová konzole pojme snad všechno kromě domácí lednice a volant s mírně seřízlým spodkem se chlubí dotykovými tlačítky s příjemnou haptikou.
Přístrojovku nehledejte. Místo toho je tu minimalistický displej a hlavní roli hraje head-up displej s prvky rozšířené reality. Spodní část ukazuje klasiku jako rychlost nebo spotřebu, ale v horní části „levitují“ navigační šipky nebo výstrahy. Magie? Spíš chytrá technologie.
Ovládání všeho ostatního má na starost 15palcový infotainment, rychlý, pěkný, ale pořád trochu komplikovaný, co se týče klimatizace – proudění vzduchu se totiž reguluje jen přes obrazovku. Ale alespoň už má dotyková lišta podsvícení, takže v noci neklikáte naslepo.
Ať už se dotknete čehokoliv, máte pocit, že to někdo fakt promyslel – kvalitní materiály, kožené čalounění s elegantním prošíváním (verze GTX přidává kontrastní červené prošívání) a nevtíravé ambientní osvětlení. Takto to mělo vypadat od samého začátku. Tohle Tesla neumí, ať se na to díváte jakkoli.
Verdikt? Takhle se dělá elektrický kombík
ID.7 GTX není auto pro závodníky. Je to auto pro ty, kteří si chtějí užít jízdu, ne se při ní zapotit. Je to jako mít oblek na míru, co vypadá elegantně, ale zároveň má kapsy dost velké na svačinu a tablet. Umí být rychlý, tichý, pohodlný i efektivní – a to všechno najednou.
A pokud vám někdo bude tvrdit, že elektroauta nemají duši, nabídněte mu svezení. Až ho ID.7 GTX katapultuje s grácií operního tenoristy a projede zatáčku jako švýcarský nůž máslo, možná svůj názor přehodnotí.
« Test Hyundai Ioniq 5 Power AWD: facelift přináší větší baterie, nový infotainment i vyšší výkon nabíjení Škoda Auto partnerem Zlín Film Festivalu již více než 20 let »