peugeot-508-gt-exterior

Test Peugeot 508 GT 1,6 PureTech 225. Nová modla střední třídy

21. 2. 2019 • Novinky, Peugeot, Testy, Videa

Motor: 95%

Převodovka : 95%

Podvozek: 95%

Zpracování: 100%

Praktičnost: 75%

Peugeot 508GT je skvělou ukázkou toho, že střední třída má stále co říct. Je nadpozemsky krásný, má skvělý interiér a výborné jízdní vlastnosti. Přičtete k tomu výborný motor a převodovku a máte tu auto, které může zachránit střední třídu.

Verdikt:

Zatímco velcí hráči střední třídy nenápadně vyklízí pozice a přenechávají je stále silnější kategorii SUV, Peugeot se rozhodl pro husarský kousek. Představil auto, které je podle měřítek tradičního českého zákazníka na francouzské auto drahé, jeho karoserie čtyřdveřového kupé nepraktická, a nenabízí se s pohonem všech kol. Zbláznili se snad Francouzi?

Ale vůbec ne. Předchozí Peugeot 508 byl velkým neúspěchem a to kvůli tomu, že to bylo jen obyčejné, dobré auto. Vypadal normálně, jezdil normálně, stál normálně – a to dnes prostě nestačí. Snažil se zalíbit lidem, kteří hrají na jistotu. A když někdo hraje na jistotu, pravděpodobně skončí v jednom z vozů koncernu VW. A jelikož střední třída doplácí na rostoucí zájem o SUV asi nejvíc ze všech kategorií – dokonce tak moc, že ani taková stálice jako je Passat ještě nemá jasně rozhodnuto o nástupci – musel Peugeot udělat něco zásadního, aby přitáhl pozornost. A už když jsem se brodil po kotníky ve sněhu k rudé placce, bylo mi jasné, že tohle auto bude přitahovat pozornost jako nic jiného v této třídě. Doširoka rozevřená tlama ohraničena dlouhými tesáky denního svícení působí agresivně, ale zároveň elegantně. Nizoučká karoserie vypadá, jako by byla jen natažena okolo devatenáctipalcových kol.

Auto je stejně široké, jako Volkswagen Arteon, ale střecha se krčí pouhých 140 centimetrů nad zemí, to mu dává opravdu dynamický vzhled z jakéhokoliv úhlu. Střecha prudce klesá kolem vytažených zadních blatníků a je zakončena drobným kachním ocasem na kufru. Celé drama už jen dotváří dvě mohutné koncovky výfuku zasazené do černého difuzoru a černá světelná lampa táhnoucí se přes celý kufr. Zatímco hltám jednotlivé linky, ve hlavě mi pořád zní „sakra, to auto je nádherný“. Vydržel bych na něj zírat hodiny, ale už mi do mých velice nezimních bot pomalu pronikal roztátý sníh a mně na mysl vytanula první obava. Kam se do toho vejdou lidi? Nová 508 má tvary tak podřízené designu, že praktičnost musela být během vývoje při nejlepším na třetím místě v důležitosti.

5

Beru za kliku: dveře s bezrámovými okny se otevřou a odhalí skvostný interiér, který si nic nezadá s krásou exteriéru. Palubní deska se pomyslně dělí na dvě části. Ta vrchní, která obsahuje kapličku přístrojů a výdechy ventilace, je pošita kůží. Ta spodní kombinuje dřevo a pianový plast. Středový tunel jakoby se vznášel mezi sedadly a jasně odděluje prostor řidiče a spolujezdce. Chválím, že i jeho boky jsou pošity kůží, můžete si tak v klidu opřít koleno a nebát se otlačení. Zvolené materiály a zpracování jsou špičkové – nic si nezadají s prémiovkami.

V celém interiéru je prakticky nemožné najít obyčejný plast a veškeré prvky jsou zpracovány s velkým citem pro detail. Konečně se také dá říct, že ergonomie je již bez kompromisů. Vše je na svém místě a je vidět, že Peugeot si bere připomínky zákazníků k srdci, protože vypínání start stop systému se dá vypnout přímo tlačítkem a již nemusíte chodit do nastavení. Jediný drobný přešlap je přihrádka pro bezdrátové dobíjení telefonu pod středovým tunelem. Pokud dobíjíte bezdrátově, telefon nevidíte. To, že na něj nevidím, samozřejmě problém není (palubní systém je plně propojitelný se smartphonem, takže jej za jízdy nepotřebuji), jen to krkolomné vyndávání není zrovna důstojné.

1 2

Hlavní obrazovka infotainmentu je natočena směrem k řidiči. Nejdůležitější funkce ovládáte tlačítky, které vypadají jako klávesy na klavíru – ovládání systému je tedy velice intuitivní. Systém samotný pracuje velice svižně a má krásný jemný displej. Bohužel má vlastnost, která mi u auto koncernu PSA pije krev. Pokaždé, když zhasnete motor, odpojí se vám přehrávání hudby přes Bluetooth a vy musíte znovu a znovu otevírat menu a vybírat zdroj přehrávání. Druhý displej se nachází v kapličce přístrojů. Peugeot jej nazývá head up displej a povedl se na jedničku. Má tak jemné rozlišení, že při zobrazení běžných budíků si sotva všimnete, že se nejedná o klasické mechanické ukazatele. Oproti nim ale nabídne obrovskou kupu funkcí a možností individualizace. Lze zvolit z nekonečného množství zobrazených údajů, můžete si zde promítnout navigaci, noční vidění, informace o provozu nebo při nočních přesunech vybrat „minimální“ zobrazení, kdy celý displej zčerná a ukazuje jen rychlost.

Hodně se mi líbí inteligence systému. Není potřeba neustále přepínat jednotlivé funkce, auto umí samo vyhodnotit zobrazovaná data a servírovat vám je podle okolností. Nemusíte například mít stále zapnutou navigaci, nechte jí běžet na pozadí a 508 vám s dostatečným předstihem promítne odbočku a po vykonání manévru zase zmizí do doby, než bude potřeba změnit směr. Stejně tak je tomu například s nočním viděním, které vůbec nemusíte aktivovat, jen vám auto v případě nutnosti zvýrazní nebezpečí. Díky umístění displeje na vrchu palubky je vše perfektně na očích a není potřeba neustále přeostřovat. Celý systém se navíc hýbe krásně plynule a za doprovodu pěkných animací. Klobouk dolů, i-cockpit ušel obrovský kus cesty a virtuální cockpit od VW má konečně pořádnou konkurenci.

3

Vraťme se ale o pár odstavců výš k mé obavě z nedostatku prostoru uvnitř. Pokud je pro vás množství převáženého vzduchu uvnitř auta rozhodující faktor, najdete sice na trhu nejspíš lepší kousky, ale stísněnosti se v 508GT rozhodně bát nemusíte. Ani se svými 190 centimetry jsem netrpěl nedostatkem prostoru v žádném směru, ani nad hlavou. Je to především díky pozici sedadel, která jsou velice nízko. Posaz je takový sportovní – takže zadek na zemi, nohy natažené před sebe. Samotná pozice za volantem je výborná a sedadla jsou také skvělá. Dobře drží tělo a nejsou přehnaně tvrdá. Volant se díky miniaturním rozměru mohl dostat do běžné výšky a už neplatí, že v Peugeotu jej máte v klíně. Dokonce jsem ani neměl problém vidět na budíky. Peugeot na svém konceptu interiéru s každým modelem zapracuje a konečně je již úplně bez kompromisů – až vám tedy někdo bude vyprávět, že v 508 nevidí na budíky a volantem si šoupe tepláky, nevěřte mu.

Daleko větší problém s místem je vzadu, zde už překrásná karoserie dala praktičnosti nakladačku. Na kolena mám místa dostatek, ale nad hlavou bohužel nezbývá nic. I když si lehce podsednu, stále mám hlavu zabořenou do stropnice. Delší jízdu bych zde určitě nepřežil. Praktická duše se může alespoň uklidňovat 487 litrů velkým zavazadelníkem, který má nízkou nákladovou hranu díky karoserii fast back je skvěle přístupný. Peugeot je zkrátka víc, než cokoliv jiného čtyřdveřové kupé.

4

Pod kapotou mnou testovaného kousku se nacházel zatím nejsilnější motor v nabídce- 1,6THP o výkonu 165 kW a 300 Nm. Než začnete lamentovat, že v tomto objemu se prodává leda tak minerálka, tak vězte, že tento motor je jeden z nejlepších malých turb a projevuje se spíš jako dvoulitr. Peugeotu se přes všechen luxus na palubě podařilo udržet hmotnost „pětsetosmičky“ jen lehce přes 1400 kilogramů a jednotka tak nemá zrovna problém s autem hýbat. Sprint na stovku zaberu jen málo přes 7 sekund a při rozletu ho zarazí až omezovač na 250 kilometrech v hodině. Motor samotný má velice příjemný projev. Netrpí vadnutím výkonu před omezovačem, jako většina přeplňovaných čtyřválců, ale těsně před ním se vám odmění drobnou špičkou, takže vás bude bavit motor vytáčet. Navíc se projevuje velice kultivovaným nástupem krouticího momentu a má příjemný, nakřáplý zvuk. Na motoru se mi velice líbí jeho živelný projev a skvělá dynamika.

Šestnáctistovka žije v symbióze s osmistupňovým měničovým automatem od Aisinu a chválím Peugeot, že nesáhl po dvouspojce. Převodovka EAT8 řadí velice rychle, nezmatkuje, a na rozdíl od dvouspojek se nedočkáte nepříjemného cukání. Řadit lze i pomocí pádel pod volantem, na které převodovka reaguje dostatečně rychle. Překvapením pro mě byla i spotřeba. Vím, že THP se nestydí dopřávat si pořádné příděly paliva, ale v 508GT není problém jezdit za šest litrů. Můj testovací týden skončil na hodnotě 7,9 litru a to jsem si hodně užíval dynamiky vozu a nejednou si jel jen pro radost projet oblíbenou okresku.

6

Jenže 508GT je především Gran Turismo a jeho primárním cílem není vymetat okresky, ale najít ideální kompromis mezi tuhým a komfortním podvozkem a to se povedlo absolutně skvěle. Mnou testovaný kousek měl navíc příplatkový adaptivní podvozek, který v kombinaci s nezávislým zavěšením zadní nápravy fungoval doslova kouzelně, dokonce i s v kombinaci s velkými koly. Ani ve sportovním režimu nemohu auto označit za tvrdé a byl bych schopný s ním jezdit každý den. V režimu Normal nebo Komfort ale teprve objevíte skutečnou podstatu Peugeotu 508. Auto skvěle filtruje veškeré nerovnosti a stále drží ukázkově kontakt s vozovkou. Není tak plavné jako Insignia, ale stále máte pocit, že vozovka je o třídu kvalitnější, než byla včera. Zapomeňte i na rány, nebo přenos nerovností do volantu. Podvozek vám dá opravdu velkou porci jistoty při zachování pohodlí.

Skvěle se také chová na zakroucených silnicích, kde jde krásně za předními koly a dostat se na hranice nedotáčivosti už chce hodně potlačit pud sebezáchovy. Skvěle také auto reaguje na rychlé změny směru a vůbec nemá problém s přenosy hmotnosti. Právě v těchto momentech jsem ocenil maličký volant s hodně strmým řízením, kdy jsem po něm v žádné situaci (kromě parkování) nemusel ručkovat. Perfektní jsou i brzdy. Při plné deceleraci mají opravdu zdrcující sílu, a jsou skvěle dávkovatelné. Měl jsem z nich pocit, že by zvládly brzdit daleko rychlejší vozy. Jízda pro mě vlastně byla nejpříjemnější překvapení, protože 508GT nabídne opravdu vyspělý jízdní projev a nezůstalo pouze u hezké fasády. Velice dobře se také povedlo odhlučnit kabinu. Strach nemusíte mít ani z bezrámových oken, drobné šustění větru kolem nich se začne ozývat až kolem 160 kilometrů v hodině. Takže si můžete pěkně v tichu vychutnávat skvěle hrající aparaturu od firmy Focal.

8

Z řádků výše vám musí být jasné, že se nový Peugeot 508GT opravdu povedl. Automobilka do něj vložila všechen svůj um a to samo sebou něco stojí. Základní varianta přijde na 730 tisíc korun, mnou testovaný kousek ve vrcholné výbavě a nejsilnějším motorem vás bude stát o půl milionu víc. Je to hodně? Dle mého určitě ne. Nová 508 je umělecké dílo na kolech, nabídne skvělý interiér a výborné jízdní vlastnosti. Je to přesně to auto, které si koupíte srdcem a bude ho milovat.

Budete milovat, jak se na něj ostatní koukají, kolik strhává pozornosti, budete milovat jak se v něm cítíte, budete milovat jízdu s ním. Není to jen spotřební zboží. Je to skvělá ukázka toho, že střední třída není mrtvá. Žádné SUV vám nedá tolik stylu, krásy a už vůbec neposkytne takové jízdní vlastnosti. Peugeot hodně zariskoval tím, že na trh uvedl podobné auto a já doufám, že se mu bude dařit, protože nový Peugoet 508 je skvělý!

Peugeot 508GT je skvělou ukázkou toho, že střední třída má stále co říct. Je nadpozemsky krásný, má skvělý interiér a výborné jízdní vlastnosti. Přičtete k tomu výborný motor a převodovku a máte tu auto, které může zachránit střední třídu.

Plusy

Design
Skvělý interiér
Kvalita materiálů a zpracování
Jízdní komfort
Silný a kultivovaný motor

Mínusy

Omezený výhled z vozu
Prostor na zadních sedadlech

 

 

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz