audi-sq8-8

Test AUDI SQ8. Náskok díky technice

5. 12. 2019 • AUDI, Exkluzivní testy, Luxusní vozy, Novinky, Testy

Motor: 100%

Podovzek: 95%

Převodovka: 95%

Zpracování: 100%

Praktičnost: 75%

AUDI SQ8 je technicky opravdu vyčerpávající auto a jen dokazuje, jak si výrobce dal na tomto modelu záležet. Výsledek je jedním slovem fascinující. Dosud jsem neřídil SUV, které by umělo tolik věci najednou a všechny správně. SQ8 umí být absolutně pohodlné, filtrovat nerovnosti, nabídne dokonalý akustický komfort a zároveň se zuřivě vrhá do zatáček a krouží oblouk jako mnohem menší sporťák. Klišé? Zní to tak, jenže tady je to realita.

Verdikt:

Audi se svou variací na téma SUV coupé čekalo nejdéle. BMW už dávno vyrukovalo dokonce s druhou generací modelu X6 (do prodeje zamíří brzy třetí) a Mercedes-Benz pracuje na nástupci stávajícího GLE Coupé. To však nic nemění na tom, že Audi je z celé trojice zatím nejlepší. To si ujasněme hned na začátku. Začněme popořadě. Tím prvním, co vás na tomto voze upoutá, je jeho design.

Ten se totiž vymyká veškeré konkurenci a je fantastický. Každá linka na sebe navazuje, proporce jsou vyvážené a celkové vzezření velmi agresivní a zejména efektní. Za tímto vozem se otočí naprosto každý, což ve třídě SUV není obvyklé. S trochou nadsázky se dá říci, že je to Lamborghini Urus pro méně majetné, i když SQ8 rozhodně levná není. Testovaná verze se blížila k cenovce 4,2 milionu korun!

7

Důležité je, že to jde na autě vidět, působí totiž draze a majestátně. Pokud si myslíte, že je to jen Q7 s jinými panely karoserie, není to pravda. SQ8 má dokonce bezrámové dveře, což je v této třídě naprostý unikát. OK, zbytek techniky je se zmiňovaným modelem shodný. Pořád mně nepřestává fascinovat, že se Audi tak odvázalo. Je to jedna z nejkonzervativnějších značek, co se designu týká. Ostatně to je důvod, proč i o tři generace starší modely tolik nestárnou. Vzhled se tady mění jen evolučně. To však není případ Q8, ta je plná nových nápadů a extravagantních detailů. Sportovní verzi, druhou nejsilnější, odlišují jen detaily. SQ8 má například čtveřici výfuků (z toho půlku falešných). Nechybí ani několik emblémů na karoserii odkazující na S verzi a černé lemování původně chromových prvků, jinak je vše jako u klasického model Q8 s paketem S line. Celkový dojem ze vzhledu je subjektivní, nechám to tedy na vás, mně se vůz líbí moc a nebojím se jej korunovat jako nejpřitažlivější svého druhu na trhu.

SQ8 přebírá interiér postavený na dotykových obrazovkách, tak jako vlajková loď A8 nebo Porsche Panamera. Tento módní trend nabízí už i Range Rover ve svých aktuálních modelových verzích. Já, ani spousta kolegů, toho nejsme úplní fanoušci, ale uznat musím jedno – Audi tento systém odladilo velmi dobře. Na pohled je to samozřejmě velmi efektní a spolucestující se z toho úžasem zblázní. Smířit se však musíte, že displeje budou pořád plné otisků prstů a je na nich vidět každé zrnko prachu. Odezva a celkové ovládání se podobá moderním chytrým telefonům, takže si rychle zvyknete. Moc se mi líbilo, že spodní panel sloužící primárně pro klimatizaci a sedadla, se při každém zadávání textu do toho vrchního změní na touchpad, do kterého kreslíte písmena. Je to rychlé a příjemné. Samozřejmostí je plná konektivita a připojení na internet. Vůz může ladit rádia z celého světa, brouzdat po netu a nebo sloužit jako hotspot pro posádku.

5 4

Samotné zpracování je bezchybné a velmi precizní. Interiér je však možná až příliš moderní a technokratický. Trochu mi tu chybí hřejivý pocit útulna, jako tomu je v současných mercedesech nebo BMW. Nepomáhá tomu ani ambientní osvětlení, které umí zobrazit celou RGB škálu barev a navolit si je můžete po různých zónách zcela individuálně. Další velký displej máte v podobě Audi Virtuál Cockpitu namísto klasických budíků za volantem. Ten umí zobrazit vlastně úplně vše, co ten hlavní mezi sedadly. Nechybí ani Head-Up Display v čelním okně. Pokud vám to přijde už příliš, tak takový E-Tron k tomu nabízí ještě displeje ve dveřích místo zpětných zrcátek. Celkově jich tak bude šest. Uvnitř je spousta prostoru pro všechny cestující a kabina je velmi dobře odhlučněna. Aby ne, SQ8 používá dvojitá skla oken, stejně jako A8.

Při převzetí vozidla a spatření obřích 22″ kol jsem se začal obávat o jízdní komfort, ale naštěstí neoprávněně. Je to překvapivé, ale SQ8 i na takovém rozměru kol jezdí zcela komfortně, dokonce o kousek lépe než limuzína A8. Vděčíme za to vzduchovému podvozku, který umí vyžehlit úplně vše a nedělají mu problémy ani ostré příčné nerovnosti. To prosím není obvyklé a mají s tím problém i daleko zaběhnutější modely.

6

Zalíbily se mi i jízdní vlastnosti jako takové. SQ8 zcela maskuje svou hmotnost a velikost, do zatáček se vrhá s radostí a drží se v oblouku. Za volantem jsem občas nechápal, jak to v Audi udělali, protože agilita tohoto vozu je neuvěřitelná. Pokud si chcete užít trochu zábavy, třeba na sněhu, stačí vypnout ESP a nechat pracovat systém Quattro se sportovním diferenciálem na zadní nápravě. Ten je u SQ8 standardem a vdechne autu zcela jiný charakter. SQ8 jde krásně do boku a nechá se dlouze a předvídatelně vodit v přetáčivých smycích. WOW!

SQ8 je sériově vybaveno systémem řízení jízdní dynamiky Audi Drive Select se sedmi režimy a sportovním adaptivním vzduchovým odpružením (Adaptive Air Suspension Sport) s elektronicky řízenými tlumiči. Vzduchové odpružení mění světlou výšku karoserie v závislosti na situaci až o 90 milimetrů. Na přání může být sériově dodávané progresivní řízení doplněno řízením všech kol, které je k dispozici v rámci podvozkového paketu Advanced i samostatně. V nízkých rychlostech, například při manévrování nebo parkování, se zadní kola natáčejí v opačném směru. Při cca 5 km/h dosáhnou svého maximálního úhlu natočení o 5 stupňů a přispívají ke zvýšené obratnosti. Od rychlosti 60 km/h je směr jejich natáčení opačný. Zadní kola se v těchto situacích natáčejí mírně ve stejném směru. Tím se zrychlují reakce vozidla na povely řidiče a zvyšuje se stabilita při změnách rychlosti ve vyšší rychlosti.

Třetí součástí podvozkového paketu Advanced je elektromechanický systém pro aktivní stabilizaci bočního náklonu (EAWS). Na obou nápravách je mezi obě poloviny příčného zkrutného stabilizátoru vložen kompaktní elektromotor. Při jízdě přímým směrem jsou obě části stabilizátorů vzájemně rozpojeny, což minimalizuje pohyby karoserie na nerovném povrchu vozovky a navíc zvyšuje jízdní komfort.

1 8

Naproti tomu při sportovnější jízdě je pozornost zaměřena na optimální potlačování bočního náklonu. Obě části trubkových příčných zkrutných stabilizátorů na sebe vzájemně působí zkrutnými sílami, což zvyšuje tuhost odpružení. Kromě toho se výrazně zmenší boční náklon vozidla v zatáčkách. EAWS je součástí hlavní elektrické sítě s napětím 48 V a zastává rovněž funkci rekuperace. To znamená, že elektromotory tohoto systému mohou vyrábět elektrickou energii, která se ukládá pro pozdější použití do akumulátorů.

Tím se dostáváme k motoru a tady to bude na delší povídání. Právě pohonná jednotka nejvíce koresponduje s motem automobily: “Náskok díky technice”. Jedná se o čtyřlitrový osmiválec spalující naftu. Ano, je to TDI, ale ne jen tak ledajaké. Elektricky poháněné dmychadlo EAV (elektrisch angetriebener Verdichter) podporuje klasická sekvenční turbodmychadla při rozjezdu a akceleraci z nízkých otáček, je uloženo v obtokové části za chladičem stlačovaného vzduchu a aktivuje se při uzavřené klapce. Má-li řidič v situaci, v níž výfukové plyny proudí z válců s nízkou energií, požadavek na vysoký výkon, dojde k přesměrování nasávaného vzduchu do EAV, aby v něm byl podruhé stlačen. Motor je díky tomu schopen poskytovat harmonickou výkonovou charakteristiku s mohutnou hnací sílou pro předjíždění.

9

Dmychadlo EAV je dále napájeno hlavní elektrickou sítí modelu Audi SQ8 TDI s napětím 48 V, která je základem také pro systém částečně hybridního pohonu MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle). Zásobníkem energie je kompaktní sada lithium-iontových akumulátorů. Zařízení RSG (Riemen-Starter-Generator), poháněné řemenem od klikového hřídele a kombinující funkce spouštěče a generátoru, dosahuje při zpomalování rekuperačního výkonu až 8 kW. Takto získávaná energie se ukládá do akumulátorů. Pokud řidič uvolní pedál plynu při jízdě rychlostí 55 až 160 km/h, přejde Audi SQ8 TDI v závislosti na situaci do režimu rekuperace nebo pokračuje v jízdě setrvačností, a to buď na volnoběh, nebo s motorem deaktivovaným po dobu až 40 sekund. Jakmile řidič znovu přidá plyn, RSG motor znovu spustí, a to rychleji a komfortněji než běžný spouštěč. Funkce start-stop může být aktivní již při rychlosti jízdy 22 km/h. Technika pohonu MHEV snižuje spotřebu paliva v reálném provozu až o 0,5 litru na 100 kilometrů. S autem jsem byl schopný jezdit kombinovaně kolem 9 litrů, pokud za to vezmete, řekne si zhruba o 13.

Sání je umístěno na vnějších stranách hlav válců, výfukové potrubí s horkými výfukovými plyny je vedeno k oběma turbodmychadlům uvnitř V. Výsledkem jsou krátké dráhy proudění plynů, které zaručují spontánní reakce motoru. Turbodmychadla pracují na principu postupného přeplňování. Při nízkých otáčkách je aktivní pouze jedno turbodmychadlo, od 2200 otáček za minutu se připojuje také druhé. Zvuková klapka ve výfukové soustavě, jejíž činnost si může řidič nastavit v systému Audi drive Select podle vlastních požadavků, umocňuje podmanivý zvuk osmiválce.

2

Technicky složité hnací ústrojí dosahuje nejvyššího výkonu 435 koní a točivého momentu 900 newtonmetrů, který je k dispozici v rozmezí 1 250 – 3 250 otáček za minutu. Mohutné auto tak zrychlí na stovku za 4,8 sekundy a při 250 km/h zasáhne elektronický omezovač rychlosti. Zároveň je tento V8 Biturbo nejvýkonnějším vznětovým motorem na evropském trhu.

Reálný zátah motoru se dá přirovnat k lokomotivě. Mamutí kroutící moment, velký osmiválec a pokroková technologie fungují v perfektní harmonii. SQ8 má okamžitou reakci na plynový pedál a jde zběsile do otáček. Je to opravdu monumentálně rychlé auto. Nejvíce mě však potěšila absence prodlevy na sešlápnutí plynu, která je typická pro motory 50TDI. Když jsem loni zkoušel Q8 se zmíněnou jednotkou, byl jsem z prodlevy motoru dost smutný. Tady je to však úplně jiná pohádka. Líbí se mi i sytý zvuk, který dovnitř příliš neproniká, ale zvenčí zní SQ8 opravdu dobře.

Audi SQ8 přenáší hnací sílu pomocí osmistupňové převodovky ZF, která je špičkou na trhu. Její dvouhmotový setrvačník je vybaven torzním tlumičem, který kompenzuje vibrace vznětového motoru V8 ve velmi nízkých otáčkách. Pro spolupráci se systémem MHEV byla samočinná převodovka doplněna novými detailními řešeními, jako je elektrické olejové čerpadlo nebo spojka v centrální části převodovky. Trvalý pohon všech kol quattro rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60 %. Sportovní diferenciál optimalizuje přenos hnací síly aktivním rozdělováním točivého momentu mezi zadní kola.

3

Technicky je to opravdu vyčerpávající auto a jen dokazuje, jak si Audi dalo na tomto modelu záležet. Výsledek je jedním slovem fascinující. Dosud jsem neřídil SUV, které by umělo tolik věci najednou a všechny správně. SQ8 umí být absolutně pohodlné, filtrovat nerovnosti, nabídne dokonalý akustický komfort a zároveň se zuřivě vrhá do zatáček a krouží oblouk jako mnohem menší sporťák. Klišé? Zní to tak, jenže tady je to realita.

Málokdy mě nějaké auto opravdu překvapí, natož pak velké SUV, které si navíc ještě říká Coupé a pod kapotou má diesel. Zapomeňte na předsudky, když se chce a výrobce si dá záležet, i takové auto může být skvělé.

Plusy

– Vzhled a image
– Moderní a prostorný interiér
– Kvalita zpracování
– Odhlučnění kabiny
– Komfortní a schopný podvozek
– Pokroková technologie
– Dynamika motoru
– Výkon a práce Matrix HD světlometů
– Spotřeba

Minusy

– Příliš mnoho displejů
– Neútulný interiér (subjektivní)

 

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz