DSC_0010

TEST Caterham 7 Roadsport – Derivát

25. 5. 2011 • Caterham, Exkluzivní testy, Extrémní vozy, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Caterham není v našich zeměpisných šířkách zrovna známá značka, ale lidé pohybující se okolo aut a opravdoví fandové sportovní jízdy k tomuto výrobci vzhlíží jako ke svému Bohu. Caterham 7 je totiž nejkvalitnějším derivátem automobilu a vůbec ho nezajímá váš komfort, nebo jestli se do něj vůbec vlezete – jde mu jen o jedno – nejlepší jízdní vlastnosti a zážitky. Okruhoví fanatici a vymetači okresek si tohle auto cení více než vrcholné modely od Porsche nebo třeba Ferrari.

Vše je totiž na řidiči a jeho umu – zapoměňte na posilovač řízení a brzd, ABS a už vůbec v Caterhamu nehledejte stabilizační systémy a jakékoli jiné bezpečnostní prvky. Není se však čeho bát, protože “Cat” se vás nesnaží zabít ani jízdu nijak znepříjemnit – absence veškerých komfortních a bezpečnostních prvků způsobuje nepopsatené potěšení z čisté jízdy a řidičského zážitku. Nenechte se zmást vzhledem auta, který může evokovat totální zastaralost – Caterham postupem času na designu mění jen detaily, ale technika zažívá naustálý progres a geniální platforma Colina Chapmana se tak stále ladí k naprosté dokonalosti.

Ke standardní výbavě tak patří čtrnáctipalcová kola z lehkých slitin, pětistupňová převodovka, plátěná střecha, boční dveře, vyhřívané celoplošné čelní sklo, topení a čalouněný interiér. Náš model byl navíc vybaven příplatky v podobě karbonové palubní desky, karbonových závodních sedadel a čtyřbodových bezpečnostních pásů. To ve výsledku ještě snížilo váhu už tak velmi lehkého auta a ještě více ho přiblížílo k závodnímu speciálu – náš Cat totiž pravidelně závodí v Caterham Academy a tam se tato výbava vyžaduje.

Roadsport lze pořídit jak se standardní karoserií, tak v rozšířené verzi SV pro řidiče vyžadující větší prostor. Standardní šasi nabízí kompaktní vnější rozměry, které v posledních padesáti letech spoluvytvářely legendární status modelu Seven. Model SV naproti tomu poskytuje více prostoru pro cestující i jejich zavazadla, protože je delší a širší.  SV navíc těží z lepší stability, dané širším rozchodem předních kol, a objemnější palivové nádrže. Přitom je o pouhých pětadvacet kilo těžší než standardní model. Od ledna 2007 se Caterham vrátil k motorům Ford, které před padesáti lety používal i Colin Chapman v prvních vozech Lotus Seven. K dispozici je motor Ford Sigma 1,6 l s výkonem od 120 koní. Pohonné jednotky jsou naladěny speciálně pro Caterham a nabízejí vyšší výkon i točivý moment než dřívější agregáty řady K.

A právě motor 1.6 Sigma s výkonem cca 125 koní na mě čeká pod kapotou černého RoadSportu 7, do kterého se už snaží nasoukat kolega Jan Mička a moc mu to zrovna nejde… po pětiminutovém smíchu sbírám odvahu a sedám si za volant – respektive – snažím se dostat do kokpitu. Nastupování je opravdu legrační kapitolou zážitku s tímto vozem. Když už konečně sedím uvnitř po dlouhém boji s bezpečnostním čtyřbodovým pásem, tak mě okamžítě zaráží styl posezu – před sebou mám absurdně malý volant, nohy zcela natáhle kdesi pod kapotu k motoru a pedály jsou tak blízko u sebe, že závodní boty jsou téměř nutnou výbavou řidiče. V interiéru navíc vubec není místo a jsem v kontaktu jak s “dveřma” tak i se spolujezdcem – odkládací plochy neexistují – jen kdyby to někoho náhodou zajímalo…

Mačkám tlačítko “Start” a šestnáctistovka od Fordu ukamžitě ožije a vydá ze sebe agresivní hukot na přivítanou – asi se už těší jak dostane za uši! Ihned je mi jasné, že tento motor je opravdu naladěný speciálně pro toto auto a nemůžu se dočkat jak s lehkým roadsterem bude cvičit. Nemůžete však čekat žádné zázraky v podobě brutálního zaražení do sedáku, to totiž není to, na co toto auto cílí (mimo silnější verze CSR a R500) – jde mu o maximální hravost, agilnost a potěšení z dokonalého ovládání. Než se ale dostanu na pořádnou okresku, tak mě čeká průjezd celou Prahou v dopravní špičce a to by mělo ukázat, zda-li je Caterham použitelný i jako normální dopravní prostředek. Cat je ve městě tak trochu něco jako “nadpřirozený úkaz” – lidé se nestačejí otáčet, ukazují a zvedají palce nahorů! Design tohoto auta je prostě nesmrtelný a bude se líbit snad pořád. Podvozek s městskými překážky nemá žádný problém, ale je třeba podotknout, že řidič se opravdu nadře – malý volant bez posilovače jde opravdu těžce a stejně komplikované je i řazení v nízkých otáčkách. Člověk má navíc dost “nepříjemný” pocit z velikosti ostatních účastníků provozu a z myšlenek, co by se stalo při srážce s autem vyšší střední třídy…

Jakmile se město změní v klikatou okresku tak Caterham garantuje naprosto nevšední zážitky z řízení. Je neuvěřitelně mrštný, sedí jako přilepený a co je důležité – vůbec není záludný! Můžete jet sebeostřeji, ale Cat vždy reaguje na vaše povely s maximální přesností a dokonalou odezvou. Limit přílnavosti přichází pozvolna a díky absenci jakékoli pomocné elektroniky řízení okamžitě cítíte kam směřují kola obou náprav. Volant se mi sice snaží občas vytrhnout ruce z těla, ale je to naprosto famózní pocit jet naplno a užívat si ničím nefiltrované řízení. Krásným detailem pak je viditelnost přední nápravy a její pohyby na silnici. Malý motor 1.6 na půltunové auto stačí a navíc se jedná o klasickou jednotku, která má charakteru na rozdávání – vedle hezkého zvuku potěší skvělou linearitou a rychlými reakcemi na plyn. Nelze čekat kopance do zad, ale i tak Cat zrychluje velmi pružně a stovku zdolá za 5.9 sekundy, což ke sportovní jízdě bohatě stačí a navíc v Caterhamu je vše vnímáno daleko intenzivněji, než si dokážete představit. Za vše může nízký posaz, který mi připadá, jako by sedadlo bylo přišroubováno rovnou k silnici a rychlost nad 130 km/h se zdá být naprosto šíleně rychlá… Konstrukce Cata možná nevypadá jako jedna z nejpevnějších, ale pravdou je, že vůz se absolutně nekroutí ani na rozbité okresce!

Pokud si myslítě, že je RoadSport lehké urvat do smyku, tak věřte, že to dá celkem zabrat, protože grip tohoto auta je prostě neuvěřitelný. Caterham jde vždy a poslušně za volantem a hodit ho do driftu vyžaduje značné úsilí a především hrubé zacházení s plynovým pedálem. Když už ale pokoříte limity tak stačí rychlé kontra a auto se ihned srovná. Absence samosvorného diferenciálu v modelu RoadSport (jde pořídit za příplatek) je při pokusu o driftování citelná, ale není tak závažná jako u velkých sporťáků. Cat prostě nemá váhu a zadní kola jdou poslušně stranou.

Driftování navíc zpřijemňuje fakt, že před sebou vidíte jak jsou přední kola vytočená do kontra. Krásný to pohled! Při ostré jízdě mi trochu vadila malá převodovka, která jde až příliš ztuha a občas je problém najít převody, které jsou příliš blízko u sebe. Po delší době a cviku si na to zvyknete a pak víceméně závodní převodovku oceníte. A potěší vás také brzdy, které jsou sice malé, ale fungují dokonale a bez posilovače jsou krásně dávkovatelné. I při ostrém a prudkém brzdění je limit zablokování kol velmi daleko.

Vůči řízení, řazení a podvozku  nelze mít z čistě řidičského pohledu žádné výhrady, snad jen volant bych uvítal o něco větši, turbulence v kabině lze omezit nasazením bočnic. I přesto ale Caterham Roadsport, jenž je schopen jízdy na okruhu a zároveň má i silniční homologaci, autem především pro extremisty, vyhledávající ten typ řidičských zážitků, jaké asi ani ta nejlepší Ferrari, Porsche a Lamborghini nabídnout nemohou. Přitom je model Roadsport na spodním okraji nabídky Caterhamu a pokud by vám takovéhle auto přišlo slabé nebo pomalé, můžete si dopřát klidně něco ostřejšího, třeba CSR nebo R500. Na základě zkušeností ze sedadla spolujezdce v CSR ale musím varovat, že na to už byste měli být fakt dobří řidiči…

Komfort asi potenciální kupce zajímat nebude, ale je fér zmínit, že Caterham není nepohodlné auto, když už se do něj nasoukáte. Ve městě i na okresce žehlí nerovnosti, neodskakuje a nesnaží se posádce odrazit ledviny a zlomit páteř. Příjemná je také spotřeba, přeci jen je to 1.6 (cca 8-15 litrů na 100 km dle způsobu jízdy) a povinné ručení na tento sporťák, který nabídne jedno z nejlepších sportovních svezení na světe je také směšná. Není tak problém vzít pár tašek a vyrazit třeba na GrossGlockner Hochalpenstrasse, nebo na Passo dello Stelvio a věřte, že lepšího společníka na krásné okresky jen tak nenajdete, natož v cenové relaci lehce přesahující jeden milión korun.

Plusy

  • Nízká hmotnost
  • Konstrukční řešení vozidla
  • Dokonalé řízení
  • Výborná spotřeba
  • Kultovní design
  • Zvuk
  • Reakce na plyn
  • Brzdy
  • Linearnost a kultivovanost chodu
  • Podvozek

Mínusy

  • Špatný rejd
  • Vyšší aerodynamický hluk
  • Nepraktičnost…

.

« »

MENU