MENU
mercedes-amg-c43-kombi-exterior-1

TEST Mercedes-AMG C43 kombi – Dokonalý sleeper!

17. 4. 2017 • Exkluzivní testy, Luxusní vozy, Mercedes-Benz, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Motor: 100%

Převodovka: 95%

Podvozek: 95%

Zpracování: 90%

X-Factor: 90%

C43 kombi je plnotučné AMG a konečně opravdu sportovní produkt této divize, který si užijete na jakékoli okresce. Díky lehčímu šestiválci je agilní, absurdně rychlé a nečekaně zábavné!

Verdikt:

Mercedes-Benz se rozhodl pro modelovou ofenzívu své divize AMG a dokázal ji nyní přiblížit i cílové skupině, která si brutální osmiválce nemohla dovolit a nebo chtěli sportovněji orientovanou řadu. Šestiválcová AMG tak rozhodně nejsou polotučným odvarem, ale plnohodnotnými AMG nového zaměření. Šestiválce jsou totiž lehčí a auta díky ním více agilnější a sportovnější. Vyšší osmiválcové řady tak představují spíše naprostý vrchol luxusu a projev podobný klasickým muscle cars.

Prvním testovaným AMG s přídomkem 43 se stalo C kombi a hned na úvod musím konstatovat, že se jedná o dokonalý sleeper. Kombík vyvedený v modré barvě se totiž téměř neliší od standardního “céčka” s AMG paketem. Prozradí ho jen detaily v podobě kultovního nápisu vzadu, černočerných dělených koncovek výfuků, zadního difuzoru, obřích brzd a nebo nápisu AMG BiTurbo na předních blatnících. Pozorný jedinec si všimne decentně vytažených blatníků a kol vyhrazených pouze těmto modelům. Výsledkem je pak velmi elegantní, decentně sportovní a opravdu krásné kombi.

Uvnitř je to podobné – tříramenný sportovní volant (který si za příplatek můžete pořídit do jakéhokoli mercedesu), karbonové dekory a to je vlastně vše, zbytek je klasická třída C. Nejzásadnějším prvkem jsou sedadla, ty však s tímto modelem v základu nedostanete a budete si muset připlatit 62000 Kč. Jedná se však o jedny z nejlepších a nejhezčích sedadel, jaká v sériovém autě můžete nalézt. Jsou ještě o kousek dále než karbonová seadla v Alfě Romeo Giulia QV.

c43_3

Vznikly ve spolupráci s výrobcem Recaro, ale AMG jim vetknulo naprosto fantastický design a špičkovou kvalitu obšití. Mimo to perfektně drží tělo a dá se v nich komfortně cestovat stovky kilometrů. Navíc to působí opravdu perfektně – otevřete rodinný kombík a tam cestující přivítají tato zběsilá sedadla. Pecka! Posed za volantem je tradičně výborný, nízký a krásně cítíte, co se s autem děje.

Na středovém tunelu, kolem ovladače command, se navíc umístila hardware tlačítka ovládající tuhost aktivního podvozku AMG Ride Control, nastavení převodovky a klapek výfukového systému. Je to výborná věc, nemusíte klikat někam do menu, stačí stisknout tlačítka a máte nastaveno. Různé nastavení podvozku nebo převodovky jsou navíc kombinovat s libovolným jízdním režimem motoru. Můžete jet na ECO a mít otevřený výfuk, nejtužší podvozek a nebo naopak v Sport+ ubrat tuhosti podvozku. Výborné řešení.

c43_2

Ano, zmínil jsem aktivní výfuk, testované C43 bylo vybaveno příplatkovým systémem AMG Performance Exhaust, který uměl vyvolat biblickou apokalypsu na požádání. Po nastartování si auto zlověstně odplivlo a ustálilo se na burácivém volnoběhu. Každé přidání plynu znamená mocné zaječení šestiválce a brutální ránu z výfuků. Nejšílenější je to však s kvaltem pod plným plynem. Od burácivého volnoběhu se ve středu otáček začne ozývat sytý rykot motoru, který ve vysokém spektru přechází v návykové ječení. Stačí přeřadit, z výfuku se ozve hrozivá rána a peklo začíná celé znovu!

Mimochodem převodovka 9g-Tronic nechá auto v omezovači a nepustí jej dál dokud manuálně nepřeřadíte. To například neumí vozy divize M Performance nebo Audi s přídomkem S. Jinak platí, že převodovka řadí velmi rychle a nedělá žádné chyby. Potěšila mě i odezva na řazení pádly pod volantem, která je bryskní. A takové jsou i reakce motoru na plynový pedál. Třílitrový šestiválec s dvojicí turb nabízí výkon 270 kW (570 N.m.) a byl komplet vyvinut u AMG. Céčkový kombík dokáže katapultovat na stokilometrovou rychlost 4.8 sekundy a zastaví ho až klasický omezovač u 250 km/h.

c43_1

Konečně AMG na okresky.

Přepracovaný byl i aktivní podvozek – přední náprava dostala nové klouby řízení, vylepšenou elastokinematikou a zvětšené negativní odklony kol. Výsledkem je naprosto precizní držení stopy, stabilita a čitelné chování podvozku. Grip a trakci dále podporuje pohon všech kol 4Matic (modely AMG 43 si bez pohonu všech kol nelze koupit), který preferuje zadní nápravu v poměru 31:69. Podvozek tohoto auta je daleko před dynamickými schopnostmi motoru a museli byste být opravdový “pirát”, aby jste auto dostali do jakékoli krizové situace. nechápejte mě ale špatně, není to sterilní nuda jako v případě malého A45 AMG.

Delší rozvor kombíku, 4Matic postavený na principu připojení přední nápravy (A45 to má naopak) a ideální rozložení váhy dělají z tohoto auta opravdu zábavný stroj. Na rozdíl od klasických mercedesů lze plně deaktivovat stabilizaci a užít si výjezdy ze zatáček plné powerslidů a nebo regulérně poslat do zatáčky bokem švihem a projet ji celou dveřmi napřed. Není problém, C43 zvládá obě role dokonale. Můžete mít přesný a absurdně rychlý stroj na čistou stopu a nebo ten zábavný a úsměv kouzlící.

c43_4

Je to vtedy první velké AMG, se kterým se dá užít opravdu rychlé okreskové jízdy bez pocitu těžkopádnosti jakou mají osmiválcové verze. Ty jsou už logicky a z principu neohrabané a určené k jinému jízdnímu stylu. Upřímně řečeno, ani jednou jsem si neřekl, že bych potřeboval silnější verzi. Výkonu je tak akorát, zvukový projev je úžasný a schopnosti podvozku perfektní. Osmiválec by tak dával smysl leda na dálnici v Německu, ale rozhodně ne tady u nás na českých okreskách. Podvozek v nejsportovnějším režimu připomíná závodní nastavení – je ukrutně tuhý, cítíte každý kamínek a milimetr silnice, ale také neodskakuje a výborně kopíruje silnici. Líbil se mi více, než v BMW M3.

Mercedes v nových generacích zapracoval i na řízení, které je parádně strmé, tuhé a se špetkou zpětné vazby. Zejména ve srovnání s vozy BMW M Performance je výrazně lepší a nepřijde vám gumové (například M140i nelze koupit jinak, než s variabilním řízením).

Krotký beránek, když chcete!

C43 AMG je pořád rodinné kombi a nemá problém zastat ani tuto funkci. Konverze do modelu AMG neubrala nic na prostornosti a praktičnosti, a tak stačí nastavit režim komfort, zavřít klapku výfuku a užívat si normálního auta. Podvozek umí být komfortní (limitují ho jen velká kola s nízkým profilem gumy), interiér je skvěle odhlučnění a do vnitřku pak prostupuje jen mírné ševelení šestiválce. Je to takové auto dvou tváří a naprosto fenomenální kompromis mezi oběma světy.

Cestovaní nijak nelimitují ani příplatkové sportovní skořepiny, které mají dostatek polstrování pro pohodlné cestování i několik hodin dlouhé a umírnit se umí i spotřeba. V klidovém režimu v rámci svižnější jízdy není problém dosáhnout hodnoty devíti litrů na sto kilometrů. Při okreskovém běsnění si pak vůz řekne o nějakých 16 litrů.

c43_5

V každém případě platí, že C43 kombi je dokonalým sleeperem – jen málokdo očekává takovou dynamiku od běžně vyhlížejícího kombíku a pořád vidím ty nechápavé obličeje ostatních řidičů ve sportovních vozech, které “Céčko” zadupalo do země. A taky lidí ve městě, kdy za hrozivého řevu dorazil kombík… Tohle auto se setsakra povedlo!

Pokud se na to navíc podíváme z pohledu ceny, ta základní v hodnotě 1.600.000 Kč se jeví jako velmi dobrá nabídka. Přímou konkurencí je tak například BMW 340i, které ale zdaleka nedosahuje takové sportovnosti, dynamiky ani emocí. BMW neumí nabídnout takový zvuk, převodovka vás u něj nikdy nenechá vyloženě v manuálním režimu, řízení je gumovější a neexistuje u něj individuální nastavení různých prvků vozidel. To sice nabízí další konkurent v podobě Audi S4, ale tady se spíše jedná o rychlý a nevídaně nudný exekutivní stroj. Nicméně Audi rozhodně nabídne nejlepší zpracování. Mercedes-AMG se tak jeví jako jasný vítěz a to zejména proto, že se nejedná o polotovar, ale plnotučný produkt divize AMG a je to opravdu znát.

Plusy

- je to plnotučné AMG
– image a vzhled
– dynamika motoru
– jízdní vlastnosti
– ZVUK
– řízení
– převodovka
– spotřeba
– sedadla

Mínusy

- horší komfort na velkých kolech
– občasné povrzávání interiéru

.

« »