namx-huv-concept-2024_09-galeria

První auto na vodíkové kapsle, které lze vyměnit za dvě minuty: NamX HUV

13. 3. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Nové SUV NamX HUV sází na vodíkovou budoucnost a přichází s inovativním řešením ve formě výměnných kapsulí CapX, přičemž si zachovává spalovací motor. Pod kapotou tohoto vozidla bije impozantní osmiválcové srdce s výkonem 300 nebo 550 koní a dojezdem až 800 km. Značku NamX založili Faouzi Annajah a Thomas de Lussac a po konceptu kupé od designového studia Pininfarina přichází s druhým ambiciózním projektem – novým SUV-kupé italského designu, které využívá vodíkový pohon. NamX se odlišuje od většiny vodíkových vozidel tím, že využívá spalovací motor namísto palivových článků. To novému výrobci připadá výhodnější, protože spalovací jednotka není tak náročná na extrémně čistý vodík jako palivové články, což může přispět ke snížení nákladů.

NamX HUV má integrovanou nádrž s kapacitou pěti kilogramů vodíku, což má zajistit dojezd kolem 500 km. Výraznou inovací je šest vyměnitelných kapsulí CapX umístěných pod estetickým skleněným krytem nad zadním nárazníkem. Každá kapsule pojme 0,5 kg vodíku a při plnosti může přidat k dojezdu 250 až 300 km. Celkový dojezd za optimálních podmínek by se tak měl vyšplhat na úctyhodných 800 km. Výměna kapsulí je rychlá a snadná, trvá pouhé dvě minuty. Hlavní výhodou této inovace je v tom, že zatímco vodíkových čerpacích stanic je stále nedostatek, zřízení vodíkových stanic CapXtore, kde majitelé mohou vyměňovat prázdné kapsule za plné, by bylo ekonomičtější.

NamX plánuje v Evropě vybudovat 4 000 stanic CapXtore, na kterých majitelé vozidel mohou provádět výměnu kapsulí, například na běžných čerpacích stanicích nebo na parkovištích supermarketů. Designový tým zdůrazňuje jednoduchou instalaci CapXtore a nízké náklady na výrobu. Prázdné kapsule lze pravidelně přepravovat do vodíkových nabíjecích stanic schválenými dopravci. Tím by majitelé vozidel NamX měli mít snazší přístup k vodíku než v případě, kdy by byli odkázáni pouze na vzácnou infrastrukturu vysokotlakých vodíkových stanic. V budoucnu dokonce NamX počítá s tím, že si zákazníci budou moci kapsule CapX objednávat přímo do svých domovů pomocí aplikace. Ovšem otázkou zůstává, zda budou zákazníci ochotni investovat minimálně 65 000 eur do vozidla, jehož tankování je stále složitější než nabíjení elektromobilu.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz