IMG_1259

TEST Aston Martin V8 Vantage Roadster – Power, Beauty, Soul!

20. 5. 2012 • Aston Martin, Exkluzivní testy, Extrémní vozy, Luxusní vozy, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Tak nějak už patří k tradici, že první jarní teploty vždy vítám za volantem supersportovního otevřeného vozu. Loni jsem přinesl po 13 letech první originální test Ferrari v Česku a letos měl tu čest zběsilý Jaguar XKR-S Convertible! Shodou okolností na divokou kočku navázal test topless zástupce sesterské společnosti Aston Martin a tak tady máme dalšího britského plnokrevníka – V8 Vantage Roadster!

Budu teď zcela upřímný a rovnou se přiznám, že setkání s tímto automobilem tváří v tvář je něco nepopsatelného. Neexistují slova, která by adekvátně popsala krásu karoserie tohoto uměleckého díla. Vůz, který jsem si právě přebral, je modernizovaná verze s atmosférickým motorem 4.7 V8 s 470 Nm točivého momentu a výkonem 313 Kw (420 k). Na stovku se dostane za solidních 4.7 sekundy a je navíc vybaven šestistupňovým robotizovaným manuálem Speedshift. Malý Aston tedy slibuje skvělé výkony, ale jeho postavení není jednoduché. Lidé na něj rádi nahlíží jako na supersport, ale V8 spadá do teritoria Porsche 911 Carrera. I přesto, že je Aston výkonnější, tak na novou standardní Carreru ztrácí ve zrychlení 3 desetiny sekundy. Nicméně, co se týká designu, projevu, charakteru a image – nemá Porsche nejmenší šanci!

Osobně otevřená auta miluji, ale existuje mnoho lidí, jež vám řeknou, že Aston bez střechy je něco jako Heidi Klum v habitu – tedy že ztrácí dokonalou formu linie coupé. V8 Vantage Roadster však řadím do stejné skupiny jako například zmíněný Jaguar XK Convertible. I bez střechy se designerům podařilo udržet čisté a tenké linie. Pro okolí je navíc kabriolet atraktivnější a nikdo Vás nepřehlédne. Aby také ne, vždyť je to Aston Martin a to je synonymem pro nejkrásnější vozy světa.

Designéři zašli tak daleko, že vůz nemá ani klasické vystouplé kliky dveří – ty jsou integrované dovnitř a vysunou se stiskem tlačítka. Dveře se otevírají do strany a s decentním úhlem nahoru jako u Lamborghini. Usedám do vkusného a originálního interiéru a vkládám Emotional Control Unit (tak Aston Martin nazývá speciální klíč inspirovaný diamantem) do středu palubní desky a stlačuji jej – V8 Vantage se okamžitě probudí k životu a s nevídanou razancí vyštěkne hluboký baryton. Ihned je mi jasné, že malý Aston hraje na emoce a že jízda s ním bude úplně jiná liga než ta, kterou nabízí třeba právě Porsche.

Značka si jde svébytně vlastní cestou a originalita řešení se nevyhnula ani ovládání převodovky. Volič není na klasickém místě, ale nachází se v podobě kulatých tlačítek po bocích vstupu klíče do zapalování přesně uprostřed palubní desky. Valná většina vozů zde má rádio, Aston Martin volič převodovky. Ač se to může zdát jako silně nepraktická věc, tak v praxi to funguje dobře. Další individualitou je třeba otáčkoměr jdoucí proti směru hodinových ručiček. Interiér jako celek je vlastně totožný s modelem DB9 a mnoho rozdílů tu nenajdete. Nechybí zde ani výsuvná obrazovka navigace od Volva, jež je kompletně nepoužitelná. V8 Vantage je ale o jízdě a fantastickém designu exteriéru a tak opouštím podzemní garáže a vyjíždím vstříc otevřeným silnicím v okolí křivoklátska.

Výjimečnost Aston Martinu prozradí první kontakt s obyvateli našeho hlavního města, kteří jsou na podobná auta zvyklí, jenže za V8 Vantage se otočí naprosto každý – od teenagerů, přes cestující plně obsazené tramvaje až po seniory. A to mizivé procento, co toto umělecké dílo na kolech přehlédne, vás rozhodně uslyší. Marně přemýšlím, jak a kdo toto auto homologoval, protože zvuk, který vydává i v nízkých otáčkách při průjezdu městem je prostě fascinující a šíleně hlasitý. Zanedlouho zase přemýšlím, jak můžu mít ještě stále řidičák, protože se přistihuji jak lítám po Praze na vytočenou jedničku a dvojku, vytáčím auto na každém semaforu do omezovače a směji se u toho jako uprchlý pacient z ústavu pro duševně choré. Agent 007 by z mé reprezentace radost jistě neměl, ale vztyčené palce (nikoli prostředníky) kolemjdoucích mě uklidňují – alespoň jsem potěšil a zlepšil den spoustě lidem.

Cestou městem malý Aston Martin překvapuje svou poddajností, dobrou manévrovatelností a ideální světlou výškou – není přehnaně nízký a tak se s ním dá existovat i v české metropoli. Podvozek je ale například výrazně tvrdší a uskákanější než u 911 nebo Jaguaru XK. To však není takový problém, jako robotizovaná převodovka – ta město totiž vyloženě nenávidí a zřejmě vyhlásila válku nízkým otáčkám jako protest proti regulaci rychlosti. Popojíždění v kolonách je doslova peklo, stejně jako třeba parkování. Jakýkoli rozjezd totiž znamená plyn – nic  – víc plynu – skok. Na semaforu je tak dobré nechat auta před sebou trochu poodjet. Ještě větší “adrenalin” je pak couvání. Kdo někdy řídil silný vůz s robotizovaným manuálem, ví o čem mluvím. Převodovka je jedno-spojkový systém Magneti Marelli, podobný těm ve starších Ferrari a funguje nejlépe pod plným plynem. Nicméně i ve městě mají tato auta svůj šmrnc a člověk je prostě musí řídit.

Město nechávám za sebou, najíždím na dálnici a posílám plynový pedál k podlaze. Aston začíná ožívat a ve středních otáčkách začíná krásně gradovat a tlačit těla posádky do sedadel. S každým navýšením otáček vůz zrychluje a zvyšuje svůj řev. Miluji atmosférické motory – lineární a gradující výkon s maniakální špičkou je silně návyková záležitost. Ve vysokých otáčkách těsně před omezovačem stačí zatáhnout za pádlo převodovky, Aston zuřivě zařadí, následuje krátká pauza a ihned obdržím kopanec do zad a vše začíná znova s dalším rychlostním stupněm. Oproti modernějším dvouspojkovým převodovkám je Speedshift sice zásadně pomalejší, ale zase o tolik živočišnější a agresivnější. Na dálnici je vůz komfortní a s očekávaným respektem vyklízí levý pruh. Je na čase sjet a vyzkoušet potenciál na pořádné okresce.

Sjíždím u Loděnice a vyrážím směr Velká Amerika. Silnice se tu krásně klikatí, i když povrch není zrovna ten z nejkvalitnějších. Ideální místo k vyzkoušení podvozku na limitu, protože pomalu opravdu jezdit nehodlám. Ženu malého Astona na plný plyn po krásném rychlém úseku a blíží se první série ostřejších zatáček. Jdu na brzdy a Aston plynule deceleruje a zakusuje se do táhlé prudké zatáčky. Na apexu plně přidávám a cítím jak chce zadek okamžitě přejít do driftu. Klasická koncepce motor vepředu a náhon na zadní kola je prostě skvělá. V mírném smyku za naprosto neskutečného řevu motoru opouštím zatáčku a těším se na další. V8 Vantage se do ní opět vrhá s obrovským apetitem a už na nájezdu si lehce odskočí stranou – stačí rychlé kontra a vše je zase ve správných kolejích. Řidič však musí být neustále ve střehu – Baby Aston je sice spíše luxusní GT, ale na nekvalitní silnici umí pěkně zazlobit. Podvozek však není přehnaně tvrdý a dobře tlumí nerovnosti, jenže zadek má tendenci odskakovat a pod plynem se silně přetáčet. Pro zkušeného řidiče to ale znamená obrovskou porci zábavy. Řízení je přesné a vždy víte, kde máte kola, ale zároveň je příliš lehké, nebo chcete-li “přeposilované” a chybí mu potřebná zpětná vazba.

Povrch silnice se postupně mění v kvalitnější a Aston se uklidňuje – to mě nutí ještě více zrychlit. Podvozek a tuhost karoserie ladila společnost Prodrive, která patří k vlastníkům této slavné britské značky a na autě to jde cítit. Aston je v zatáčkách a na dobrém povrchu neutrální a dovolí opravdu vysokou nájezdovou rychlost. Navíc se vůbec nenaklání a o kroucení karoserie nemůže být ani řeč. Skvělá práce! Malý Aston vymetá jednu zatáčku za druhou a já zjišťuji, jak skvělé auto to je. Nedosahuje dokonalé ovladatelnosti a gripu jako 911, ale je daleko zábavnější. Převodovka při ostré jízdě řadí skvěle a při každém podřazení si hodí výrazný meziplyn. Tím se opět dostávám ke zvuku, který by si zasloužil minimálně zfilmování do celovečerního trháku, jež by následně obdržel oskara za hudbu. Se stáhlou střechou je navíc zážitek daleko intenzivnější a orchestru pod taktovkou atmosferické V8 se nenabažíte nikdy. Osobně řadím zvuk Aston Martin V8 Vantage mezi nejlepší, které jsem kdy slyšel. Lepší už je jen Jaguar XKR-S!

Power, Beauty, Soul – slogan, který se rozsvítí po zasunutí klíče je přesně to, co Aston Martin ztělesňuje. Nepopsatelná krása karoserie, která nenechá chladným nikoho, silný motor s německými geny s dokonalým zvukem a charakter, který vám nenabídne žádné jiné auto. V8 Vantage má duši, okouzlující charisma a dokonalou image. Co je ale ještě důležitější – jízda v něm je prvotřídní zážitek!

Plusy:

– je to Aston Martin
– zvuk
– atmosferický motor
– design
– interiér
– podvozek

Mínusy: 

– slabší feedback řízení
– vadnoucí brzdy
– odskakování na nekvalitním povrchu a tvrdost podvozku
– rychlost převodovky

Chcete si splnit svůj sen a řídit toto auto nebo desítky dalších supersportů? Navštivte web firmy  DREAM- CARS a přeměňte svůj sen v realitu!

FYZICKÉ PARAMETRY ASTON MARTIN V8 VANTAGE ROADSTER
Pohotovostní hmotnost 1645 kg
Hmot. bržděného přívěsu -
Užitečná hmotnost 185 kg
Počet dveří 2
Počet míst 2
Rozchod kol vpředu 1570 mm
Rozchod kol vzadu 1564 mm
Rozvor náprav 2601 mm
Min. objem zavaz. prostoru 239 litrů
Max. objem zavaz. prostoru -
MOTOR, VÝKON ASTON MARTIN V8 VANTAGE ROADSTER
Druh motoru V-motor
Umístění motoru vpředu podélně
Příprava směsi vícebodové vstřikování
Přeplňování není
Poháněné nápravy zadní
Převodovka Manuální
Počet rychl. stupňů (man.) 6
Počet rychl. stupňů (aut.) -
Zdvihový objem 4735 ccm
Počet válců 8
Počet ventilů 32
Točivý moment 470 Nm
Točivý moment 5000 otáčky/min
Výkon 313 kW
Výkon 426 koní
Výkon 7000 otáčky/min
Maximální rychlost 290 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 4.7 s
Posilovač řízení -
POHONNÉ HMOTY ASTON MARTIN V8 VANTAGE ROADSTER
Druh paliva Natural 95
Objem nádrže 77 litrů
Spotřeba ve městě 20 litrů na 100 km
Spotřeba mimo město 9 litrů na 100 km
Spotřeba – kombinovaně 12 litrů na 100 km
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz