audi-a3-sportback-esa-exterior-2

TEST ojetiny Audi A3 Sportback 1.6 TDI – Zánovní bazarovka

16. 6. 2017 • AUDI, Bazarové vozy, Novinky, Testy

Bazary nejsou jen o hodně ojetých vozech za nízké peníze, ale často se setkáte s auty, která mají velmi nízký nájezd, jsou “stará” třeba jen dva roky a stojí výrazně méně než nový vůz. Získáte tak zánovní auto, u kterého se vyhnete první a velmi výrazné ztráty hodnoty a v mnoha případech jsou navíc ještě v záruce. Jedno takové mi padlo do oka v Auto ESA, a to konkrétně  Audi A3 Sportback 1.6 TDI, jejíž nájezd kilometrů čítal 49000 km. Vyrobena byla v roce 2015 a je tedy samozřejmostí servisní kniha a plná historie vozu. Cena činí solidních 489000 Kč. V tomto testu teda nemusíme hledět na stav vozu, protože je perfektní a zaměříme se na jeho srovnání s novým autem.

O modelu

a3_1

Nová Audi A3 se vyrábí v mnoha karosářských provedeních. Máme tu třídveřový hatch back, pětidveřový hatch back jménem Sportback, sedan a kabriolet. Nechybí samozřejmě sportovněji střižené varianty s přídomkem ”S” a nabroušená RS3. Pro šetřílky tu pak máme ještě g-tron  a e-tron. Nyní jsou v oficiální nabídce auta od 587 900 Kč až po sumu  hrubě přesahující 1.3 milionu Kč s výkony od 81 kW (110 koní) po brutálních 270 kW (367 koní). Jedná se o středně velký hatch-back prémiové kvality. Stojí na stejné platformě, třeba jako jeho koncernový kolega Golf, ale vše posouvá o úroveň výš – kvalita zpracování, jízdní vlastnosti atd.

Vzhled

Nebudeme si nic nalhávat – všechny Audi jsou podobné. Liší se akorát rozměry, malými detaily na exteriéru a horší nebo lepší výbavou. Nemění to ale nic na tom, že všechny vypadají opravdu dobře. Ostré linky, líbivé světlomety navazující na mohutnou mřížku chladiče, zadní LED svítilny – jo, to je opravdu prémiový vůz!

a3_4

Ten náš má navíc přitažlivou černou metalízu, která má obrovskou výhodu – nejde na ní tolik vidět znečištění. Navíc vypadá skvěle za každého světla. Autu přidávají také krásná sedmnáctipalcová kola, která naštěstí neubírají nic na komfortu této malé audinky.

Uvnitř je to koncernová klasika, která obdržela lepší informační systém s mým oblíbeným vyjíždějícím displejem a o ligu lepší materiály oproti Volkswagenu. Posezu za volantem nemůžu v dané třídě nic vytknout, palubní desce taky ne, ergonomii už potom vůbec ne… Když budu hledat do detailu, sem tam se nějaký nekvalitní plast najde a sedadla by mohla mít líbivější potah, ale to je asi tak vše. Jo a ještě ta otočná kolečka na volantu pro zesilování rádia – při parkování si vždy přepnete svoji oblíbenou písničku nebo ji zesílíte naplno.

a3_3

Technika

Vpředu najdeme standardní zavěšení McPherson a vzadu víceprvek. Pod naší kapotou kraluje skromný naftový čtyřválec TDI o objemu 1.6-litru. Jeho výkon je obligátních 81 kW (110 koní), avšak při zátahu odspodu je znát dostačující točivý moment. Výkon putuje na přední kola přes šesti-stupňovou manuální převodovku. Cena s touto motorizací činí už celkem tučných 656 900 Kč, a to prosím bez jakékoli příplatkové výbavy, což je o 166 900 Kč více, než naše auto s 12 000 km na tachometru.

5

Jízda

Usadím se do komfortních sedadel a pomalu vyjíždím. Jako první mě překvapila obrovská turbo-díra naftové jedna-šestky. Po chvilce si však zvyknete a auto je ve městě velmi příjemné. Je z něho slušný výhled do všech směrů, má líbivý jednoduchý interiér a jakoby jste v něm měli o 10 let méně. Je tak IN!

V ulicích Prahy nikdy moc příjemně není, s A3 jsem se tam však cítil jako doma. Lehké řízení s dostatečnou dávkou zpětné vazby pro pohodlnou jízdu, na tak lehký vůz komfortní podvozek a hlavně ta spotřeba! Motor je zahřátý za pár minut a ve městě se nepřehoupnete přes 5 litrů na 100 kilometrů, což jsem už dlouho nezažil. Ano na rodinné nákupy ve čtyřech to není, ale na cestu do práce, která je vzdálena 20 a více kilometrů? – tady můžu 1.6 TDI jedině doporučit.

Na dálnicích žehlí nerovnosti srovnatelně se sedany této cenové kategorie, a tak se nemá za co stydět. Při rychlosti kolem 130 km/h si vezme 5 až 5.5 litrů, a i když k tomu není primárně určeno, vůbec se delších tras nebojte.

a3_2

S autem jsem se vydal i na točitou a poměrně kopcovitou cestu, naložený kufr a čtyři lidi na palubě… Auto jsem dynamicky nešetřil a jel docela svižně. Výsledná spotřeba? 5.2 litrů! A pokud vůbec nespěcháte a jedete sami, není absolutně žádný problém propadnout se až někam na 3.5 litrů… jak skvělé!

Sportovec to však není a radši ho držte v rozumných otáčkách, protože u podřazení při vyšších rychlostech přijde zklamání. Motor řve a cítíte, že říká – ,,Ne, to se mi nelíbí, nech mě na pokoji a jeď na spotřebu!” Do prudších kopců musí noha zamířit k podlaze a někdy to chce i přeřadit na nižší rychlostní stupeň. Na klikaté okresce, která vede z kopce dolů přijdete na to, že i na poměrně měkkém podvozku může být auto docela svižné a obratné.

Osobně mě však nejvíce potěšil komfort, který vůz nabízí kdekoli. A o tom by mělo být auto na každý den především. Rozbité město, uskákaná okreska, nebo třeba tankodrom zvaný dálnice D1 a auto je vždy ukázkově pohodlné!

Co doporučujeme

Pokud jezdíte sami denně vzdálenosti přes 20 kilometrů a nejste žádní závodníci, určitě Vám nadmíru postáčí 1.6 TDI. Jestliže jezdíte více naložení a svižněji, tak bych se určitě pozastavil nad 2.0 TDI 110 kW. Pokud chcete auto jen na městské ”trckání”, tak 1.4 TFSI 110 kW je skvělou volbou, 1.2 TFSI je málo a 1.8 zbytečně moc.

a3_5

Na co si dát pozor

U takto nového auta je to těžko říct. Většina novějších kousků nemá skoro nic najeto, a tak to bude spíše na Vás, jak se o ten svůj postaráte. Určitě nešetřit na palivu a tankovat jen ta kvalitní, životnost motoru prodloužíte taky pravidelnými výměnami oleje, kdy bych moc nepřekračoval 10 tis. kilometrů nebo jeden rok.

Závěr

Audi A3 je všeobecně povedeným autem. S motorem 1.6 TDI se jedná o příjemného, moderně vypadajícího společníka, jenž Vás potěší velmi nízkou spotřebou. Pokud uvažujete nad koupí, určitě bych se nebál mírně ojetých kousků, ušetříte hrubě přes 100 000 Kč a máte stejný vůz.

Plus

Komfortní podvozek

Nízká spotřeba

Kvalita zpracování

Design

Mínus

Stále vyšší cena ojetin

Za propůjčení vozidla bychom chtěli poděkovat společnosti AUTO ESA.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz