IMG_7262

Reportáž: Modena, Maranello – FERRARI!

9. 7. 2014 • Novinky, Reportáže

Nedávno jsme vyjeli do Itálie, abychom Vám mohli udělat reportáž z motoristického ráje, kam by měl alespoň jednou za život každý automobilový nadšenec zavítat. Do města, kde se psaly a píšou dějiny motosportu, do Maranella. Sídlí zde jedna z nejdokonalejších sportovních a luxusních automobilek na světě, Ferrari.

Vyrazili jsme večer z Brna a brzy ráno jsme se začali přibližovat k rodišti známého zakladatele automobilky Ferrariho Enza. Jeho rodištěm je město Modena o rozloze 182 km2 a asi 185 000 obyvateli. Při příjezdu do Modeny už byly z dálky vidět obrovské stožáry se znaky Maserati, které zde má svou továrnu. Ve městě jsme se zdrželi jen chvíli, protože bylo ještě brzké ráno a muzeum Ferarri bylo bohužel ještě zavřené. Navrhoval ho náš známý architekt Jan Kaplický, který v roce 2009 zemřel. Toto nové muzeum bylo otevřeno 10. března 2012 v pět hodin.  Abych byl upřímný, čekal jsem, že budova bude zajímavější. Na fotkách vypadala skvěle, ale naživo mě zklamala. Vypouklá žlutá střecha budovy má představovat kapotu sportovního auta. Možná z ptačího pohledu by to tak vypadalo, ale ze země připomíná spíš žlutou plachtu na kopci hlíny. Kdybychom se dostali až k budově do areálu, možná bych svůj názor změnil. Prošli jsme ještě pár krásných historických památek a vyrazili do našeho cílového místa, do meky sportovních aut, do města řvoucích motorů a sídla dokonalé automobilky Ferrari.

Při příjezdu k tomuto malému technickému městečku mě uchvátilo překrásné okolí venkova. Vláčeli jsme se na úzké silničce za kombajnem, slunce krásně svítilo na sady broskví a vinohrady. Lidé přijížděli s nákupy z blízké Modeny na kolech a začínaly pomalu pracovat na svých zahrádkách. Tato část Itálie má neskutečné kouzlo a každému bych někdy přál tu nádheru vidět.

Po chvíli, těsně před cedulí značící příjezd do Maranella, nás předjela krásná nová California T v úžasné pronikavé fialové barvě. Ani jsem si neuvědomil, že to auto má menší přeplňovaný motor než předchůdce s větší atmosférou. Ten zvuk byl prostě fenomenální! Takže na otázku, jestli nové Ferrari nepřijdou o kouzlo vysoko točících řvoucích motorů, můžu odpovědět. Určitě nepřijdou, protože California T měla snad ještě líbivější zvuk než předchozí model. Uvidíme u faceliftu 458, která podle mého názoru konkurenci zase zadupe do země jak skvělým řízením, tak rychlostí.

Vraťme se ale k naší cestě. Přijeli jsme do Maranella a první, co jsme uviděli, byl obrovský aerodynamický tunel, který patří k těm nejmodernějším a nejlepším na světě. Tento tunel byl začátkem roku 2013 uzavřen a rekonstruován, koncem roku 2013 byl zase otevřen a od té doby je využíván 24 hodin denně, 7 dní v týdnu jako dříve. Nevyvíjí se zde aerodynamika na klasických autech, ale na zmenšených modelech o velikosti asi 60% oproti klasickým vozům.

Je až neuvěřitelné, když vidíte, kolik Ferrari po Maranellu jezdí. Potkáte tam na silnici vozy od Testarossy až po nejnovější F12 Berlinetta. Prostě to tu jezdí, jako u nás Škodovky.

Objeli jsme továrnu a zastavili u muzea Ferrari. Je to krásná moderní budova.
V okolí muzea je několik půjčoven Ferrari, takže díky desítkám superautům stojících venku je atmosféra ještě více dechberoucí. Prošli jsme krásné okolí budovy a pak zamířili do ní. Nachází se zde přibližně 60 vozů Ferrari. Například Ferrari 330 America, 365 GTB4, 400 Superamerica, 250 GT California Spider, 599 SA Aperta, LeMans speciály a další vozy staršího i mladšího data výroby. Dále je zde výstava pohárů konstruktérů z různých závodních odvětví jako například z formule 1, GT speciálů a dalších. Pokud budete mít cestu na dovolenou okolo, tak určitě doporučuji zastavit se v tomto muzeu. Zaujme i neznalé a jsou zde k vidění opravdu krásné kousky. Udělejte tak ovšem v ranních hodinách, dopoledne jsme měli problém udělat fotku, na které by nebylo dalších deset lidí.

Po ukončení prohlídky v muzeu na nás čekal autobus, který mířil za brány, kam se většina obyčejných smrtelníku nepodívá ani ve snu. Za těmito branami začínala obrovská továrna Ferrari (mě připomínala spíše supermoderní městečko). Říkáte si proč městečko? V této továrně je luxusní restaurace, kavárna, park , a dokonce i ubytování pro zaměstnance. Každá část jako motorárna, karosárna, lakovna a další má svoji vlastní velkou budovu nebo i více budov. Překvapila mě například část pro zkoušení a vývoj stěračů, kvůli které je postavěna jedna celá budova s několika částmi, aby bylo vše do nejmenšího detailu dokonalé. V obrovské motorárně se nevyrábí pouze osmiválce a dvanáctiválce do silničních Ferrari, ale také motory V6 a V8 pro Maserati a přeplňováně 1.6 litrové oturbené hybridní ‘‘monstra‘‘ V6 do formule 1. Ročně Ferrari vyrobí asi 7 000 aut a každý den opustí továrnu průměrně 33 vozů, z toho 26 s osmiválcovým motorem (California a 458) a 7 s dvanáctiválcem (FF,F12 Berlinetta a dechberoucí LaFerrari). Za branami továrny byly k vidění nejnovější, dokonce ještě maskovaná auta, ale co mě nejvíce potěšilo a hlavně překvapilo, byly 3 vedle sebe stojící LaFerrari. Dvě červené a jedno žluté, ovšem to žluté….to byl objekt dokonalosti! Nejlepšímu Ferrari všech dob podle mě prostě nejvíce sluší žlutá barva. Jediné co mě mrzí, že za branami továrny je zakázané focení, takže na naše fotky aut jako je nová California T, 458 Speciale a LaFerrari si budete muset ještě počkat. Po opuštění továrny jsme popojeli asi 500 metrů k další velké bráně. Ano, tušíte správně. Přijížděli jsme k světoznámému testovacímu okruhu Fiorano. Bohužel jsme se nedostali přímo na něj, ale zkusím Vám ho alespoň trochu popsat. Okruh není moc dlouhý, má 2997 metrů a průměrnou šířku 8,2 metru, což uznejte sami, není v porovnání s jinými okruhy zrovna moc.

Jenže obsahuje nejtěžší zatáčky z různých světových okruhů jako je například Nurburgring. Zatáčky jsou stavěny tak, aby se v nich otestovala jak stabilita vozu v nájezdu, tak výjezdu ze zatáček. Na dlouhé rovince se testuje zrychlení vozu a všechny tyto změřené data se zaznamenávají do počítače a zkoumá se, co všechno ještě zlepšit, aby vznikl nejdokonalejší vůz ve své kategorii. Traťoví rekord činí 55,999 sekund, který zajel Michal Schumacher v roce 2004 s vozem F1 Ferrari F2004. Rekord sériového auta drží nové, superrychlé, 963 koňové monstrum LaFerrari řízené Fernandem Alonsem s časem 1 minuta a 20 sekund. Jako druhé nejrychlejší, už ‘‘dostupné‘‘ Ferrari je F12 Berlinetta s časem 1 minuta a 23 sekund a na třetím místě, jen půl sekundy za F1. nachází brutální 458 Speciale. Co mě překvapilo, byly otevřené boxy, kde stála Alonsova Formule 1 a v ostatních asi pěti vratech bylo skladiště oblečení pro Ferrari Store. Odjeli jsme z okruhu a já několik hodin nemyslel na nic jiného, než na tu úchvatnou dokonalost této automobilky.

Určitě je to krásný výlet a jsou zde k vidění opravdu krásná a velice cenná auta. Vůbec jsem netušil, co všechno tohle město může nabídnout. Pokud byl Váš sen projet se ve Ferrari, můžete si ho splnit touto výpravou, protože je zde několik míst, kde vás nechají řídit nebo Vás povozí ve Ferrari, které si vyberete. K výběru byla celá aktuální nabídka Ferrari, chybělo jen LaFerrari, což je pochopitelné a potom ještě 458 Speciale, které do půjčoven určitě také doputuje. Cena za svezení byla bohužel tučných 80 euro, ale pokud jste trpěliví a upovídání tak určitě najdete půjčovnu, kde vám dají slevu. Mě osobně po pětiminutovém rozhovoru s prodávajícím o Ferrari FF nabídl svezení za 30 euro, což už by mohla být přijatelná cena pro každého. Do továrny se můžete podívat také, bohužel jen z pozadí okna ‘‘Ferrari‘‘ autobusu, který vás proveze za branami fabriky. Jen cena byla poněkud vysoká.

Mě osobně tento výlet tak uchvátil, že už teď plánuji, kdy bych se tam vrátil a projel všechny italské automobilky a muzea značek Ferrari v Maranellu, Maserati v Modeně, Pagani taktéž v Modeně a Lamborghini v San’t Agatě.

Takže neváhejte, vezměte si s kamarády dovolenou a hurá směr Itálie, Maranello. Buon Viaggio.

.

« »

https://myrosatis.com/wp-content/uploads/2021/03/21210305car-air-purifier.html https://www.autojournal.cz/how-to-use-baking-soda-to-deodorize-refrigerator/