rivian-r1t-crashtest-zvodidiel-clanokw

Svodidla na elektromobily nestačí, ukázal test: S nástupem EV vozů bude třeba vyměnit všechna svodidla

12. 2. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Elektromobily jsou výrazně těžší než běžná auta, což se projevilo v neobvyklém crash testu pikapu Rivian R1T, provedeném americkými odborníky na silniční bezpečnost.

Centrum pro bezpečnost dopravy na univerzitě v Nebrasce se pokusilo zjistit, jak se chovají běžné zádržné systémy při nárazu těžkého elektromobilu. Tyto systémy byly navrhovány v dobách, kdy elektromobily téměř nejezdily po silnicích. Hlavním problémem je, že elektrická auta jsou díky bateriím, kterých je stále více, těžší než ta s klasickými spalovacími motory. Zvláště nová generace elektrických pikapů, jako je GMC Hummer EV, Ford F-150 Lightning nebo Rivian R1T, jsou obzvláště hmotné.

Pro testování si odborníci vybrali model Rivian R1T. Pickup o hmotnosti 3 242 kg narazil rychlostí 96 km/h do standardních cestních zábran, které jsou vyrobeny z vlnitého plechu o tloušťce 2,6 milimetru a upevněny na sloupcích zasazených do země v hloubce 15 cm. Výška zábran je přibližně 78 cm. Výsledkem bylo, že mohutný elektrický pickup zábrany roztrhl, skoro jako by byly z papíru a téměř ho ani nepřibrzdily. Zastavily ho až bezpečnostní betonové bloky.

Je zřejmé, že v budoucnosti bude nutné přepracovat zádržné systémy, protože v USA každoročně končí mimo silnici 100 000 vozidel, což má za následek tisíce fatálních nehod. “Je naléhavé řešit tento problém,” řekl Cody Stolle, zástupce ředitele Středozápadního centra pro silniční bezpečnost. “S rostoucím počtem elektromobilů na silnicích bude narůstat i podíl nehod, při kterých dojde k vybočení z cesty. Je důležité provádět tyto testy, abychom pochopili potenciální rizika a upravili zádržné systémy podle měnícího se složení vozového parku.”

Test sice probíhal v Americe, ale je zcela jasné, že stejný postup se bude týkat celého světa, tedy i Evropy. I tady je běžné, že evropské modely elektrických aut, zejména SUV, se blíží třítunové hmotnosti. Vždyť i elektrické sedany běžně váží vysoko nad dvě tuny. Navíc, zmiňovaný Ford F-150 Lightning se prodává i na některých trzích EU a Rivian se bude dovážet neoficiální cestou. V budoucnu budou na trhu i evropské elektrické pickupy.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz