IMG_1684

TEST Porsche 911 Carrera (991) – Sametové ostří

14. 5. 2012 • Exkluzivní testy, Novinky, Porsche, Sportovní vozy, Testy

Porsche 911… Když se vysloví toto slovní spojení, nenajde se snad žádná lidská bytost, která by nevěděla, o čem je vlastně řeč. Dám svou nejmilejší část těla do ohně za to, že toto auto viděl (alespoň jednou) na vlastní oči snad každý a buď se člověku prostě líbí, nebo nad ním naopak ohrne nos. Jenže my se dnes naštěstí nebudeme pouze kochat geniálním vzhledem, ale rovnou vyzkoušíme nejnovější generaci 911 s typovým označením 991. Tak pojďme tedy zjistit, jestli je v případě tohoto vozu vůbec o co stát.

Než ale začneme, je třeba si jen v rychlosti shrnout, jak a kdy se vlastně konalo splození 911 a proč si vlastně získala tak obrovskou přízeň nejen samotných fanoušků, ale i automobilových laiků po celém světě.

Příběh začíná již 12. září roku 1963 na autosalonu ve Frankfurtu, kde se 911 ukázala světové veřejnosti uplně poprvé. Tehdy ještě nesla označení 901, sklidila navíc nečekaný úspěch, a tak se začala vyrábět o rok později. Ovšem po několika letech soudního sporu s Peugeotem (který měl obchodně krytou nulu uprostřed číselného názvu), se musela 901 přejmenovat. No a tak vzniklo označení 911, které se dnes skloňuje snad ve všech možných pádech. Její design má na svědomí geniální designér Ferdinand Alexander Porsche, a i když má dnešní 911 bezmála 50 let, její křivky byly vždy tak dokonalé, že se v podstatě její vzhled za celou dobu výroby nezměnil.

Exteriér

Přesuneme se již ale do současnosti a věnujme svou pozornost naplno nové generaci – tedy 991. Oproti předchozí 997 jsou změny na pohled viditelné pouze skrze trénované oko, a tak si například Vaše přítelkyně (či manželka) ani nevšimne, že jste vyměnil předchozí generaci za tu nejnovější a rozdíl mezi nimi prakticky poznáte jen dle jiného tvaru skel krytu blinkrů a LED diod pod předními světlomety. Jiné jsou také zadní svítilny, které dostaly štíhlejší tvar a LED diody, a tak působí záď vozu opět o kus dynamičtějším dojmem.

Co se týká vzhledu samotného, nechám pouze na Vaší osobní prefernci, jestli se Vám líbí, či nikoliv. Já se ale musím přiznat, že jsem z designu každé 911 doslova na větvi. Líbí se mi celé její “tělo”, krásné oči, štíhlé boky a zadní partie… A spodek také nemá k zahození! :-D Dobře, možná nemá zadnici jako supermodelka, ale jak se tak říká: “fyzickou krásu nehledej”, tak si řekneme pár drbů o tom, jestli je tato ideální partnerka pro život krásná také uvnitř.

Motor

Upřímně, její krása absolutně nevychází pouze ze zevnějšku. Patřičným důkazem toho je šestiválcový boxer, který má zde objem 3,4 litru, což je oproti původní dvoulitrové 901 dost rapidní skok. Jestli se budeme držet původní metafory, je třeba říct, že narozdíl od ženy umí tato Carrera krásně řvát tak, že to skutečně lahodí lidskému uchu – což je další plus pro Carreru. Proti ale nehovoří ani papírové hodnoty tohoto plochého motoru. Poskytuje totiž maximální výkon 350 koní (257 kW) a točivý moment 390 Nm. Toto bravurní srdce dokáže rozpohybovat 1 455 kg vážící Carreru na stokilometrovou rychlost za 4,8 sekundy a nepoleví ze své síly, dokud nedosáhnete maximální rychlosti 289 km/h. Pokud si ale ve výbavě připlatíte za námi testovanou dvouspojkovou převodovku PDK, klesne sice maximální rychlost o 2 km/h, ale především se zkrátí čas zrychlení na 100 km/h z původních 4,8 na 4,4 sekundy (při režimu Sport +), a to už je na papíře hodně rychlé!

Interiér

Prostor pro posádku a hlavní řídící stanoviště přejedeme pouze v rychlosti a hned se vrhneme na jízdu, jelikož je interiér vozu naprosto a dokonale bez chyby! Tady se vlastně nedá nic popisovat ani vytýkat. Pokud někdo v nových 911 neseděl, opravdu neuvěří, že kvalita zpracování celé kabiny je jednoduše dokonalá. Ať už je řeč o samotné kvalitě slícování, vysokém středovém tunelu, budíků s upřednostněným otáčkoměrem, perfektně tvarovaném volantu, ale také třeba o sportovních sedadlech, které nabídnou kromě opory v rychle projetých zatáčkách také pohodlí a uvolnění.

Stručně a jasně, toto vše v jednom Vám dá pocit naprostého duševního bohatství, které dále jen a pouze vzroste, až nalevo od volantu nastartujete motor a to vše udáte do chodu.

Jízda

První rozjížďka a následné motání se po Praze (než najedeme na naši osvědčenou okresku), nás přesvědčí o faktu, že Carrera 991 je bez nadsázky ideální daily car. Nečekaně komfortní podvozek, hladké řazení sedmistupňové dvouspojkové převodovky PDK, lehké řízení a vůbec ze všeho máme zatím dobrý pocit… Tedy co se alespoň městského provozu týká. Samozřejmě jsme si také šlápli na plyn při ekonomickém režimu a i tak se kolemjdoucí museli otáčet směrem k výraznější zvukové kulise. Akcelerace i tak není na tento režim k zahození, protože stále budete rychlejší, než 90% ostatních účastníků provozu. Na semaforu tedy budete ve většině případech vítězit právě Vy.

Dostáváme se ale na naši oblíbenou okresní silnici směrem k lomu Velká Amerika u Mořiny a zde zkoušíme, co Carrera opravdu umí. Přepínáme režim nastavení elektroniky na co nejsportovnější to jde ( :-D ) a pevně svíráme tříramenný kožený volant. Změní se od základu celé chování vozu. Podvozek se pořádně přitvrdí, reakce na plynový pedál už ostřejší být snad ani nemůže a převodovka hází kvalty jako teenager plivající na městské chodníky.

Carrera jasně dává najevo své hodnoty už při prvním agresivním rozjetí a projetí první zatáčky. Díky motoru až za zadní nápravou máte na zadních kolech vždy dostatek trakce a 911 nepustí svou stopu ani v případě ostrého zatočení ještě více na vnitřek “zákruty”. Čeho jsme se ale před usednutím do nové Carrery báli, bylo nové elektronické řízení. Pravda, že kus zpětné vazby od kol tato nová vymoženost ztratila, ale i tak je řízení naprosto přesné a pokaždé víte, kterým směrem jsou přední kola natočena. Navíc se řídí nezvykle jednoduše, a tak nebudete mít problém půjčit tento vůz své milé, v případě potřeby nějakého menšího nákupu.

Stále se nemohu nabažit toho skvělého pocitu, když se přední kola starají pouze o řízení a ta zadní o samotný pohon a přenos síly na silnici. Vychválit ale také musíme pneumatiky, které po důkladném zahřátí lepily na silnici jako splašené a na utrhnutí zadku auta jste se opravdu museli hodně snažit. Co nám ale kazilo dojem z jízdy, byla možnost manuálního řazení na dvouspojkovém PDK. Řadit si zde samozřejmě sami můžete, ale bude to chtít notnou dávku zvyku, jelikož samotný volič převodovky musíte v případě zařazeního převodového stupně řadit proti směru akcelerace a naopak při podřazení musíte zařadit tzv. “pod sebe”. Stejně jako pádla pod volantem, kterým dáte pokyn pro zařazení nahoru stisknutím palcem a při podřazení na ně musíte “zezadu”. :)

Zvyknout si na to samozřejmě dá, ale stejně bychom nejraději inženýra, který navrhoval tento systém pověsili za jeho přirození na ukazatel nad dálnici D1. Opravdu až tak moc nám toto řešení “sekvenčního” řazení vadilo.

Jinak je ale pocit z řízení této klasiky v souladu s veškerým pitomým řidičským úsměvem. Musíte se ovšem soustředit, jelikož rychlosti, které na tachometru Carrery padají, už v souladu se silničními zákony nejsou, a tak se lehce může stát, že pár bodů nebude to jediné, co Vám státní příslušníci seberou. A nebo v tom horším případě skončíte v kotrmelcích mimo silnici.

Když pořádně šlápnete na plyn, akcelerace je tu perfektně plynulá, ale přitom tak razantní, že se nestíháte divit, jak rychle se dostáváte od zatáčky k zatáčce. Maximum výkonu je zde položeno v 7 400 ot/min a motor má skutečně veliké chutě do takových otáček jít. Připadá Vám, jakoby neměl nikdy dost a jakoby Vás stále nabádal k rychlejší jízdě. Navíc ten nepopsatelný zvuk, který se od tohoto okamžiku stane notorickou závislostí. Zastavit se Vám opravdu nebude chtít, jak jednou tento motor roztočíte, a tak strávíte mnoho času vlastně jen krocením vlastních choutek. Pokud se ale máme bavit také o zatáčkách, Carrera v nich poslouchá skutečně na slovo, i když se díky motoru až za zadními koly lehce může stát, že se začne předek nazdvihávat a přední kola na chvíli ztratí trakci, což má za následek nedotáčivé chování. Vše ale spravíte přenesím váhy na vnější přední kolo, když zkusíte v tomto stavu zatočit s mnohem větší ostrostí. Na nerovné silnici navíc podvozek neodskakuje tolik, jak jsme čekali a nemusíte se vůbec bát, že Vás jen tak s čistým svědomím pustí ze stopy.

Co nás ale také velice potěšilo, byly brzdy. Chce na ně jít sice s citem, ale když pořádně na brzdu šlápnete, Porsche ochotně zpomalí, či uplně zastaví, až Vás bude tlačit pás nejen do hrudníku a spolujezdci pořádně procvičíte krčí páteř. Po nějaké té době řádění ale chtějí dostat brzdy prostor pro odpočinutí a věřte, že Vy si jej dopřejete také velmi rádi. Při ostřejší deceleraci se ale těšte na přenos váhy dopředu, což způsobí mírnou ztrátu adheze zadních kol, a tak se nesmíte divit, že Vám sem tam zavlaje zadní část ze strany na stranu.

Toto všechno ale k řízení tohoto vozu patří a musíte mít neustále na paměti, co to dokáže způsobit v rukou nezkušeného řidiče. Jakmile ale jednou zkusíte vozidlo ze stuttgartské automobilky, budete ho jednou chtít mít doma také a tuto Carreru mít můžete již za 2 418 000,- Kč.

Pokud Vás zajímají za ty peníze praktické stránky, vzadu pohodlně odvezete děti do školy a do kufru dáte dostatek zavazadel pro převezení osobních věcí dvou lidí (dejme tomu na víkendový odpočinek).

Pokud tedy prahnete po ryzím sportovním vozu, který z Vás nevytřepe duši a peníze při povinném popojíždění po městě, ale které Vás také patřičně zabaví na okreskách, určitě o 911 zapřemýšlejte. Rozhodně nebudete litovat a čeho jen osobně lituji v případě 911 Carrery, je fakt, že ji momentálně nemohu mít ve svém vlastnictví i já. Pokud Vy můžete, určitě tuto volbu zvažte… Kalhoty s ní jistě neproděláte. :)

silné stránky:
– komunikativní podvozek
– jízdní vlastnosti
– jednoduchá ovladatelnost
– přesné řízení
– zvukový projev a síla motoru
– design
– kvalita interiéru
– trakce zadní nápravy

slabé stránky:
– malá zpětná vazba volantu
– na limitu ztráta adheze přední nápravy

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz