2_suzuki_swift_sport_75

Tato nenápadná a levná auta z bazaru neznají servis a patří mezi nejspolehlivější

9. 5. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Po pandemii a čipové krizi se ceny nových aut dramaticky zvýšily, což vede mnoho zájemců o auta k úvaze o nákupu v autobazarech. I zde však ceny stouply, ačkoliv nákup ojetého vozidla může přinést úsporu. Klíčové je vybrat správné auto, avšak často jsou naše preference směřovány k modelům, které jsou na silnicích velmi běžné. Německý Autobild však varuje, že popularita nebo vysoký počet registrací nemusí automaticky znamenat výhodný nákup.

Z tohoto důvodu přináší výběr šesti modelů, které jsou cenově dostupné, vysoké kvality, spolehlivé a praktické, přesto však přehlížené. Často stojí ve stínu mnohem známějších modelů. Statistiky TÜV, německé sítě technických kontrol, a statistika poruchovosti německého autoklubu ADAC však ukazují pravdu. Právě tyto statistiky posouvají následující modely do žebříčku nejlepších a zároveň cenově dostupných. Podívejte se na ně spolu s informacemi o jejich výhodách a nevýhodách.

Honda Civic – 9. generace (2011 – 2017)

Oproti prvnímu “UFO” byla devátá generace tohoto japonského kompaktního vozidla vizuálně atraktivnější. Nicméně se nikdy nedostala mezi bestsellery jako Golf či Astra. Přesto disponuje úspornými motory včetně dieselu, variabilním interiérem a geniálními sklopnými zadními sedadly Magic Seats, která zajišťují největší zavazadlový prostor ve třídě s objemem od 478 do 1 378 litrů. Kombi Tourer dokonce zvládá přepravit 624 až 1 668 litrů zavazadel. Kromě toho se Civic vyznačuje obratným ovládáním a pohodlnými sedadly. Mezi nevýhody patří stále omezený výhled vzad, komplikovanější přístup k zadním sedadlům kvůli kompilovanému tvaru střechy. Atmosférické motory 1,4 a 1,8 VTEC působí jako slabší možnosti. Zvláštní pozornost je třeba věnovat brzdovému systému, kde může dojít k opotřebení kotoučů. Dbejte také na to, zda má Civic vyměněný airbag v rámci svolávací akce, protože Honda masivně stahovala chybné bezpečnostní polštáře od společnosti Takata.

Kia Venga – IN (2010 – 2019)

Kia Venga se nikdy netěšila přílišnému úspěchu, přičemž mnoho zákazníků dávalo přednost konkurenčním modelům, jako jsou Citroën C3 Picasso nebo Honda Jazz. Po tom, co minivan odvozený z modelu Kia Soul získal pouze čtyři hvězdičky v testu Euro NCAP, automobilka rychle reagovala modernizací, která přinesla pět hvězdiček. Venga oslovuje variabilním interiérem s bohatým úložným prostorem a standardně nastavitelnými zadními opěrkami, dobrou viditelností a inovativními prvky, jako je obraz zadní kamery v zpětném zrcátku. Benzínové motory jsou spolehlivé a mají nízké náklady na údržbu a opravy. Pětiletá záruka stále platí pro nové modely. Mezi nevýhody patří vrzání středové konzoly a klepání částí obkladových panelů interiéru, což ukazuje na průměrnou kvalitu zpracování. V případě jízdy Vengy po nekvalitních cestách je také možné očekávat poruchy podvozku, jako jsou opotřebené ramena, tlumiče a pružiny. Při nákupu si pamatujte, že benzinové motory vyžadují kontrolu ventilové vůle každých 90 000 kilometrů. Kia Venga také může mít vysokou spotřebu paliva při jízdě po dálnici.

Toyota Auris – E180 (2013 – 2019)

Model Toyota Auris, přestože stylově umírněný, měl obtíže prosadit se v kompaktní třídě, kde soutěžil s vozy jako Volkswagen Golf, Opel Astra nebo Ford Focus. Tato situace však rozhodně nebyla důsledkem nízké kvality. Právě naopak, Auris vynikal v řadě ohledů, zejména v hybridní verzi, která navíc dokázala být velmi úsporná. Pro ty, kdo potřebovali více prostoru, byla k dispozici i kombi verze Touring Sports, která byla o 30 cm delší, včetně prodlouženého rozvoru náprav. Poskytovala tedy více místa i pro zadní cestující. Mezi nedostatky patřila průměrná dynamika. U přeplňovaného motoru 1,2 Turbo mohou vzniknout problémy s vynecháváním zapalování způsobené vadnými zapalovacími cívkami. Rizikem je také baterie v hybridní verzi, jejíž selhání může znamenat opravu až za 70 000 korun. Nicméně lze vyměnit i jednotlivé poškozené moduly baterie, což může výrazně snížit náklady na opravu.

Hyundai i20 – GB (2014 – 2020)

Když v roce 2014 vstoupil na trh model Hyundai i20, vedle něj působilo tehdejší Polo trochu retro. Hyundai vynikl nejen vysokou kvalitou materiálů a zpracování, ale také akustickým komfortem, který si zákazníci oblíbili zejména při dlouhých cestách. Navíc nabídl solidní prostor, pohodlná sedadla a dobrý komfort odpružení. Kvalita byla patrná i v TÜV Reportu, kde získal nadprůměrná hodnocení. Na začátku výroby však byly problémy se slabšími benzínovými motory. Od roku 2016 přibyl živý přeplňovaný tříválec s výkonem až 88 kW. Hyundai rovněž rozšířil nabídku o zvýšenou outdoorovou verzi i20 Active. Mezi nevýhody patří starší 4stupňový automat, který zvyšoval spotřebu tohoto malého vozu a snižoval jeho dynamiku. Tomuto byste se rozhodně měli vyhnout. Občasné problémy mohou nastat také s ložiskem spojky. Kvalita laku i20 není zrovna výrazná.

Suzuki Swift – RZ/AZ (od 2017)

S délkou těsně pod čtyři metry zůstal Swift velmi kompaktním vozem. Ford Fiesta, VW Polo či Toyota Yaris tak nabízejí více prostoru, i když nejsou tak obratné. Výjimkou u Swiftu jsou verze s pohonem všech kol (Allgrip). Díky nízké hmotnosti kolem jedné tuny patří Swift mezi nejekonomičtější vozy. A to aniž bychom brali v úvahu verze mild-hybrid. Kromě toho tu máme model Swift Sport s výkonem 140 koní, vynikajícími jízdními vlastnostmi, živou dynamikou a relativně vysokým komfortem. Všechny motory disponují bezúdržbovým rozvodovým řetězem a motor téměř nevyžaduje doplňování oleje. Jeden z mála nedostatků spočívá v omezené akustické izolaci, což řadí Swift mezi hlučnější vozy ve své třídě. Verze s automatickou nebo bezstupňovou převodovkou CVT nebyly přijaty s velkým nadšením a proto je nabídka těchto verzí velmi vzácná. Dejte si pozor na napínák klínového řemene a na korozi karosérie.

Mitsubishi ASX – 1. generace (2010 – 2021)

Mitsubishi uvedlo na trh první generaci odolného modelu ASX a udrželo jej ve výrobě neuvěřitelných 11 let. Během této rozsáhlé výrobní éry prošel tento crossover dvěma modernizacemi (2012 a 2019). ASX si vysloužil pozitivní ohlasy ve statistikách TÜV a hodnocení spolehlivosti od ADAC. V segmentu ojetých vozů tvoří verze s pohonem všech čtyř kol více než 20 %, což svědčí o tom, že ASX byl využíván i v náročnějších podmínkách. Naopak u modelu VW T-Roc je pohon všech kol mnohem vzácnější. Nadprůměrný počet kupujících si vybralo i jeden ze tří dieselových motorů (114 až 150 k). Tento crossover zvládne tažení přívěsu o váze 1 300 kilogramů, čímž se stává opravdovým univerzálním vozem. Dieselové motory jsou o něco dražší a mají za sebou více ujetých kilometrů. Slabým místem je průměrná ochrana proti korozi, která se často nachází na podvozku a vyžaduje pečlivou kontrolu. ASX také trpí problémy s ruční brzdou a u dieselových motorů může nastat obtíž s turbodmychadlem.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz