davkovac-aditiva-do-nafty-169377937

Velká lež o aditivech: proč platíme za něco, co téměř nic nezmění

2. 11. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Velké ropné společnosti už léta slibují, že jejich prémiová paliva s přidanými aditivy zlepší výkon motoru, sníží spotřebu a prodlouží životnost celého pohonného ústrojí. Podle odborníků i provozovatelů čerpacích stanic je ale skutečný efekt těchto látek často mnohem menší, než by reklamy naznačovaly. V některých případech prý dokonce mizivý.

Skeptický hlas ze Španělska

José Rodríguez de Arellano, generální ředitel společnosti Plenergy, která provozuje více než 370 čerpacích stanic po celém Španělsku a ročně prodá zhruba 1,7 miliardy litrů paliva, má na věc jednoznačný názor. Přezdívku „král levného benzinu“ si nevysloužil náhodou a o marketingu velkých značek mluví bez obalu: „Kdyby ta aditiva opravdu fungovala, už by nám to dávno doložili konkrétními daty,“ říká.

A jeho slova nejsou ojedinělá. Kritizuje především to, že přínosy aditiv nikdo seriózně nepotvrdil nezávislými testy. V praxi podle něj nejde o nic víc než o marketingové cvičení, které má zákazníky přesvědčit, že dražší benzín znamená lepší benzín.

Co se vlastně tankuje

Z pohledu chemie i logistiky je palivo, které se prodává na různých čerpacích stanicích, prakticky stejné. Všechna pohonná hmota určená pro španělský trh pochází od společnosti Exolum (dříve CLH), která ji odebírá z rafinérií BP, Repsolu nebo Moeve. Tam palivo prochází kontrolou kvality, aby splňovalo předepsané normy, a teprve poté míří do distribuční sítě jednotlivých značek.

Rozdíly vznikají až na konci procesu – v okamžiku, kdy si jednotlivé firmy přidávají vlastní směsi aditiv. Exolum sice nabízí i verzi paliva s přidanou látkou označenou jako HQ300, která cenu zvyšuje, ale podle Rodrígueze de Arellana jde o „velkou lež“: „Kupujeme aditivum doporučené samotným Exolumem, ale reálně to žádný význam nemá. Je to jen o tom, že všichni mluví o aditivech, tak musíme taky,“ říká otevřeně.

Kde končí věda a začíná reklama

Prémiová paliva od renomovaných značek jako BP či Repsol bývají prezentována jako technologicky pokročilá směs, která dokáže vyčistit motor a zlepšit jeho účinnost. BP například tvrdí, že automobily tankující jejich paliva mohou ujet o až 840 kilometrů více na každých 13 000 ujetých kilometrů. Jenže i na jejich webu je pod touto informací drobným písmem upozornění:

Výhody se mohou lišit podle typu vozidla, stylu jízdy, stavu vozovky a dalších faktorů. Uvedené hodnoty platí pouze při nepřetržitém používání po dobu 13 000 km a v porovnání se základním palivem, které splňuje minimální zákonné požadavky.

Jinými slovy – není jisté, zda běžný řidič nějaký rozdíl vůbec pozná. Spotřeba paliva totiž závisí na mnohem prozaičtějších věcech: správném tlaku v pneumatikách, čistém vzduchovém filtru, kvalitním oleji nebo prostě na stylu jízdy.

Co říká chemie

Aditiva nejsou jen výmyslem marketingu – opravdu existují a mohou plnit určité funkce. Jde o směsi detergentů, antioxidantů, inhibitorů koroze nebo látek zvyšujících oktanové číslo, které teoreticky zlepšují spalování, čistí vstřikovače a snižují emise. Otázkou ale zůstává, do jaké míry se tyto efekty projeví v reálném provozu.

Životnost motoru přitom mnohem více ovlivňuje pravidelná údržba, kvalita oleje, včasná výměna filtrů a umírněný styl jízdy. I ten nejlepší benzín nezachrání motor, který dlouhodobě trpí nedostatkem péče.

Mýtus s kapkou pravdy

Aditiva v palivech nejsou nutně podvodem – ale ani zázrakem, jaký slibují billboardy. Mohou mít určitý čisticí účinek, ale jejich přínos je často zanedbatelný a těžko prokazatelný.

Kdo chce, aby jeho auto vydrželo co nejdéle a jezdilo úsporně, udělá nejlépe, když bude dbát na kvalitní servis, kontrolovat tlak v pneumatikách a jezdit s rozumem. Protože jak se zdá, nejúčinnější aditivum je stále ještě zdravý selský rozum.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz